Carburateur naar voren of naar achteren?

Carburateur naar voren of achteren?

  • Naar voren

    Votes: 54 44.6%
  • Naar achteren

    Votes: 67 55.4%

  • Total voters
    121
  • Poll closed .
BojT, stop even met nutteloze reacties te posten...
Bounkass, voor jou geldt hetzelfde. Diameter van je filter en of het past op jouw scootertje hoeven we allemaal niet te weten.

Het gaat hier dus Puur om het inlaat-traject naar voren of naar achter te plaatsen ivm flow/lengte/etc

Het kan hier blijven, mits er ook normaal gereageerd wordt.
 
ik heb altijd (en nu nog) met filter naar voren gereden ,imo maakt het geen ruk uit waar de carb zit omdat het aanzuigen op welke stand dan ook op dezelfde manier gebeurd (imo) , mits het allemaal gelijkwaardig is ,dus de maten van spruitstuk , lengte inlaat etc.

IMO maakt het voor de flow niks uit welke kant het op staat.

dit wel met kartfilter overigens , waarbij de rijwind geen rol speelt , wat het eigenlijk ook niet gauw doet (ook niet met open filter)omdat je niet gauw direct midden in de rijwind zit.
 
Ik heb een ingekort MB spruitstuk zonder adaper oid. En dan naar voren gericht.
Heb een Koso 30mm. Verder nog niets getest.
Verder kom ik redelijk goed uit met mn evo. Ik ga een mm van mn kop afvijlen aan de bovenkant en dan zal het goed zijn.
 
Ik had het naar voren staan op eindhoven.

voordeel:
-afschuwelijk snelle gasreactie
nadeel:
-Carb trok zowel aan het begin als aan het eind leeg.
-Carb stond recht voor m'n bobine dus mengverhouding was ook weer kut enzo.(ruimte tekort)

Volgend jaar lekker met iets naar achteren rijden aangezien ik me blok toch niet mag kantelen in mijn klasse.
 
Wat is de visie van Johan zelf hierop? aangezien jullie ook behoorlijk wat geexperimenteerd hebben neem ik aan...

Ja klopt, wij hebben hier zelf ook mee getest en daarin was er ook een klein verschil meetbaar in het voordeel van de carburateur die naar voren stond. Wij hebben ook het laatste seizoen met de carburateur naar voren gereden.

Daarom vroeg ik me af waarom er veel mensen hun carburateur naar achteren zetten. Naar voren heeft naar mij mening de volgende voordelen:

- Kortere inlaat
- Je hebt de hoek van het blok in je voordeel (+-20 graden) waardoor er in je spruitstuk en of wig een kleinere hoek hoeft te komen dan dat wanneer de carburateur naar achteren staat.
- Door deze twee bovenstaande punten geven reden tot meer vermogen/gasreactie.

Nog even over de hoek van de carburateur. Kloppen de volgende beweringen?
Het membraanvlak staat onder +- 20 graden, een wig is 30 graden, dus de carburateur staat 50 graden ten opzichte van het horizontale vlak als de carburateur naar voren staat. Hierbij gebruik makend van een recht spruitstuk.

Als de carburateur naar achter staat, staat het membraanvlak 20 graden de verkeerde kant op, dan heb je een wig van 30 graden, met daarop weer een malossi spruitstukje van 60 graden. Dat wil zeggen dat de carburateur in een hoek staat vab 40 graden ten opzichte van het horizontale vlak.

Klopt het dan ook dat eigenlijk het enige om het niet naar voren te zetten is omdat het niet past in sommige gevallen?
 
en mensen geil zijn van meer en meer onderdelen ? zoals dure xsh (of wat dan ook) wigjes ?
Dat is ook iets wat zeker mee speelt, later kom je vanzelf tot de conclusie dat alles makkelijker kan en meer oplevert.
 
Johan, Jij hebt in 2006 met een boyesen dual stage membraan met spruit naar voren gereden en getest toch?

Was dat intressant of niet echt nuttig?
 
Johan, Jij hebt in 2006 met een boyesen dual stage membraan met spruit naar voren gereden en getest toch?

Was dat intressant of niet echt nuttig?


Dat klopt, dat was overigens in 2005.

Photo-0106.jpg

Photo-0107.jpg


Dat membraan gaf ontzettend veel koppel bij lage toeren (tot 10k rpm), en ook een gasreactie waar je u tegen zegt. Daardoor stond de sonic te springen op de bank. :p
Maar helaas gaf het niet meer topppower, was opzich wel logisch aangezien het een crosser membraan is welke bij lagere toeren moet werken. Overigens hebben we wel andere kleppen getest, maar mocht ook niet baten.
 
Oke, maar een crosser maakt toch wel meer als 10K?

Iemand toevallig is een adapter met het bekende pia spruit naar voren gemaakt?

Aangezien iedereen zegt dat de doorlaat van het am6 spruit te groot is.
 
Dat klopt, dat was overigens in 2005.



Dat membraan gaf ontzettend veel koppel bij lage toeren (tot 10k rpm), en ook een gasreactie waar je u tegen zegt. Daardoor stond de sonic te springen op de bank. :p
Maar helaas gaf het niet meer topppower, was opzich wel logisch aangezien het een crosser membraan is welke bij lagere toeren moet werken. Overigens hebben we wel andere kleppen getest, maar mocht ook niet baten.

Had je op een andere manier niet meer toeren kunnen gaan draaien met behoud van dat hoge koppel?

Andere uitlaat/verbandingskamer design?
Of hebben jullie dat verder niet geprobeert.
 
Had je op een andere manier niet meer toeren kunnen gaan draaien met behoud van dat hoge koppel?

Andere uitlaat/verbandingskamer design?
Of hebben jullie dat verder niet geprobeert.

De meeste onderdelen waren al hoog ingesteld (dus kopje, flens, carters, cilinder) Denk niet dat je het koppel behoud wanneer je dat nog hoogtoeriger gaat maken.
 
op mijn 87.5cc blokje:

V-Force 125 icm mhr 32 naar voren

op mijn evo ac blokje:

inlaat1: v-Force3 hebo spruit naar achter en dellortho 28 VHST ingekort
inlaat2: VL14 stage6 flensje+adapter icm mikuni TMss
inlaat3: vl14 hebo spruit normaal dellortho 28 VHST

op dit blokje is alleen de 3e inlaat getest dit gaf 19.7SAE
ik verwacht dat inlaat 2 het meeste gaat geven op dit blokje
van de winter maar eens testen :)
 
Oke, maar een crosser maakt toch wel meer als 10K?

Iemand toevallig is een adapter met het bekende pia spruit naar voren gemaakt?

Aangezien iedereen zegt dat de doorlaat van het am6 spruit te groot is.

2 vrienden van me hebben dit geprobeerd.
Werkte goed maar na montage van een inlaatset met ander spruitstuk ging het nog harder.

Ikzelf heb ook met verschillende inlaatsetjes gereden. (in volgorde van minst naar beste)
XSH v2 wig, pia 22-28mm (naar achter)
mina 22-28mm recht op het blok (naar achter)
zelf ontworpen inlaatset met 28mm spruitstuk (naar voor)

Ik heb het niet op de bank getest dus echte resultaten heb ik helaas niet.
Echter was het duidelijk merkbaar dat er verschil inzat dus dat was voldoende voor mijzelf.

Waarom naar voor:
- Zelfgemaakt speelgoed is altijd leuk
- Subframe moet niet aangepast worden
- Korter inlaattraject

Geef mij maar m'n zelf gemaakt inlaatsetje naar voor dus :)
 
Aangezien dit topic over carb naar voren of naar achter gaat.....vroeg ik mij dus af of de hitte die de cilinder afgeeft invloed heeft op de benzine die door je carb gaat. heeft iemand misschien hier een antwoord op? Maar hoe dom het ook mag klinken, je benzine zet toch uit naar mate het warmer word? Dus ik zat te denken, als dit zo is dan gaat er toch juist minder benzine je cilinder in als het zegmaar verhit word. Of zal de hitte van de cilinder de carb/benzine nooit bereiken? Want na enige foto's die ik gezien heb van carbs boven de cilinder is de afstand tussen die 2 niet eens langer dan 1cm. Dus hierbij heb ik dus mijn vraagtekens.
Dus wat weten jullie hiervan af?
 
Denk dat het nog wel reuze meeval met het opwarmen van de benzine, misschien als je aan het warmdraaien bent.
Maar tijdens het rijden zul je er weinig last van hebben door de rijwindkoeling
 
als ik heb gereden kan ik altijd me cilinder zo vastpakken;)

je koelwater wordt toch ook geen 100 graden na een sprint? ik denk dat de hitte die wordt gegenereerd door de cilinder heel weinig tot geen invloed heeft.
 
ik heb nou me carb ok naar voren staan met een kiesler wig en pia spruit
en me carb staat nu precies recht

Je hebt een extra voordeel ofja voordeel rijd je 100km p/uur dan heb je een snellere luchtstroom in de carb ( een soort van) turbo efect .
En je hebt nog een voordeel dat je lucht recht in je carb stroomt
dus niet met rotaties zoals ik het altijd zeg dus dat je luchtstroom geen rechte vorm aan neemt je carb in gaat .
Als je carb naar achter staat moet hij het van de zijkant aanzuigen dus het kan zijn dat je vermogenwinst me hebt maar ok zeker beter af valt te stellen als je eerst geen rechte luchtstroom hebt.
 
Back
Top