Carburateur blaast terug GY6

Berrie

Well-Known Member
Wegens defecte krukaslagers heb ik een gebruikt kaal GY6 blokje gekocht en opgebouwd.

Bij het proefdraaien met de boormachine viel al op dat het blokje terug blaast door het inlaatkanaal. En idd, starten lukt ook niet en hij blaast terug door de vacuumleiding van de benzinekraan.
Vonk is prima maar bougie blijft droog.

Andere kop gemonteerd, want lijkt op lekke inlaatklep.
Merkteken op vliegwiel gecontroleerd. Staat gelijk met BDP.
Nokkenas gecontroleerd met merktekens.
In BDP beide kleppen op juiste speling.

Compressie meting (koud) 10+ bar.

Maar niet starten en wel terug blazen. Dus geen/weinig mengsel aanzuiging.
Ook startpiloot rechtstreeks in de inlaat geen resultaat.

Wat nu?
 
Advertisement - register to remove this

Waarom heb je eigenlijk in plaats van de lagers te vervangen gebruikt blok gekocht? En als je dan een nieuw blok koopt (wat nog wel te begrijpen is) waarom dan niet meteen een nieuwe? Een gebruikt blok kopen is nooit handig want je weet nooit wat de staat is. En voor 300eu heb je een nieuwe, voor 50 euro meer zelfs een 125cc
 
Sinds de corona moet ik wat om handen hebben en knap af en toe een Grande Retro op.
Ik heb inmiddels al een klein voorraadje onderdelen.op de plank liggen.
Als die scooter klaar gaat hij weg tegen kostprijs.
In dat plaatje past geen nieuw blokje.

Ander krukasje had wel gekund, maar de transmissie had ook al wat speling.
Meestal is een gesloten blok, voor de prijs van een nieuwe krukas, een goed alternatief.

Maar nu de oplossing van mijn probleem.
 
Als de scooter terug blaast lijkt me toch dat de inlaatklep lekt.
Echter dan begrijp ik niet dat je dan toch nog +10 Bar compressie kunt opbouwen????

Wat ik niet begrijp, heb je de kop nu wel of niet vervangen en blaast de nieuwe kop ook terug?

Zit het vliegwiel niet verdraait op de krukas en zit het spietje gemonteerd?
Staat de zuiger op het hoogste dode punt als je vliegwiel en nokkenastandwiel op tijd staan?
 
Dag Berrie,
Ik begrijp, dat jij het niet begrijpt. Jij knapt wel vaker een scooter op, dus je weet heus wat je doet.
Ik ook, en toch snap ik het niet.
De techniek is zo simpel en eenvoudig, er moet ook iets simpels of eenvoudigs mis zijn en dus een simpele of eenvoudige oplossing.
Ik zit te denken aan hoe de druk via carterontluchting c/q inlaatspruitstuk terug komt. Dat is in het eerste geval carterdruk, in het tweede geval inlaatklep.
Of stiekem toch vliegwiel 180graden onjuist.
Groet,
 
@ sparky.
Ik snap het ook niet, vandaar de vraag hier.

Ik heb dus een compleet andere kop, van een lopend blok, met nokkenas vervangen.
De kleppendeksel en sls/egr niet .

Motor op de werkbank:
Het vliegwiel staat op de T.
De zuiger staat dan bovenste dode punt (BDP
De gaatjes van het nokkenas tandwiel staat parallel aan de kop
en het grote gat staat boven.
De klepspeling in- en uit staat op 0.10, zodat de klep goed kan sluiten.

De boomachine linksom op de variatormoer en de compressiemeter in het bougiegat.
Nog GEEN uitlaat en carburateur gemonteerd.
Koude motor, 10 bar.

Motor in het frame.
Alles aangesloten en starten.
Prima vonk.
Bougie blijft droog.
vacuumslang losgenomen. Stukje WC papier wordt weggeblazen. Dus terugslag.

Geen aanzuiging benzine/lucht mengsel. Uiteraard niet met overdruk in het inlaatspruitstuk.

Goede raad?
Post automatically merged:

@harr.
Carterontluchting loopt via het luchtfilter.
Vliegwiel 180 verdraaid zou nog kunnen.
Die zat nog op dit kale blok.

Maar dan zou hij zonder spie preciés 180 gedraaid zijn. Merkwaardig toeval.

De sls/egr gaat naar de uitlaat en komt i.m.o. niet bij de inlaat in de buurt.
Of zit ik daar fout in mijn redenatie?
Post automatically merged:

N.b.
De compressiekamer van de kop vol gegooid met benzine en blijft redelijk staan. Geen lekke klep dus.
(Motor met deze kop liep nog. Slechte lagers)
 
Last edited:
Als de scooter terug blaast lijkt me toch dat de inlaatklep lekt.
Echter dan begrijp ik niet dat je dan toch nog +10 Bar compressie kunt opbouwen????

Wat ik niet begrijp, heb je de kop nu wel of niet vervangen en blaast de nieuwe kop ook terug?

Zit het vliegwiel niet verdraait op de krukas en zit het spietje gemonteerd?
Staat de zuiger op het hoogste dode punt als je vliegwiel en nokkenastandwiel op tijd staan?
Een klep kan lekken, maar omdat de compressieslag zo snel gebeurd en deze motortjes sowieso al erg lage toleranties hebben kan je alsnog een goeie compressiemeting krijgen en kan de motor alsnog goed lopen.

De druk is alleen heel snel weg als je de motor naar TDC draait en 'm daar laat staan. De klepjes van een GY6 lekken naar mijn ervaring altijd wel een klein beetje. Je hoort ze allemaal wel iets sissen tijdens het stellen van de kleppen, kan verder geen kwaad. Als de lekkage dusdanig erg is dat de motor er niet of slecht door gaat lopen, dan merk je het wel tijdens een compressietest.


Dit is inderdaad een heel apart probleem, ik zou toch echt gaan zoeken bij de timing. Je kan goeie compressie krijgen met foute timing maar dan wilt de motor alsnog niet lopen en kan je vreemde dingen krijgen zoals dit.

Haal het vliegwiel er eens af, kijk of de spie nog in orde is. Je kunt ook door iets door het gat van de bougie te steken controleren of het ware TDC nog overeen komt met het TDC op het vliegwiel.
 
Ik ga de hele timing opnieuw bekijken.
Ik heb het vliegwiel merkteken toen nog gecontroleerd met de kop eraf.
Dus ik kon de zuiger in BDP zien staan.
Het kopje komt van een lopend blok en benzine kwam nauwelijks door de gesloten klep.
Ze lekken idd altijd wel iets.

Ik heb ook nog aan een hangende klep gedacht door kromheid, aanslag of slappe veer.
Maar de ruiling van koppen sluit dat ook uit.

Iemand die kan vertellen waar de andere merktekens op het vliegwiel voor zijn?

En waar ik een zg kleppendiagram kan vinden?
(Dus niet de klepspeling, die weet ik wel)
 
Tijdens het wegblazen van het wc-papier zit dan de luchtfilter aangesloten op de carburateur, indien ja kan het ook nog zijn dat de overdruk vanuit de carterontluchting komt zoals @Harrr reeds opmerkte.
Echter dan moet de luchtfilter wel extreem vies zijn!

Edit: Deze tekst hierboven heb ik vanmorgen geschreven echter ik zie net dat ik vergeten was om op het knopje "Post Reply" te klikken. ;)
 
Ik ga de hele timing opnieuw bekijken.
Ik heb het vliegwiel merkteken toen nog gecontroleerd met de kop eraf.
Dus ik kon de zuiger in BDP zien staan.
Het kopje komt van een lopend blok en benzine kwam nauwelijks door de gesloten klep.
Ze lekken idd altijd wel iets.

Ik heb ook nog aan een hangende klep gedacht door kromheid, aanslag of slappe veer.
Maar de ruiling van koppen sluit dat ook uit.

Iemand die kan vertellen waar de andere merktekens op het vliegwiel voor zijn?

En waar ik een zg kleppendiagram kan vinden?
(Dus niet de klepspeling, die weet ik wel)


Op het vliegwiel zitten drie tekentjes:

T: Bovenste dode punt
F: Punt voor vonk
Twee lijntjes zonder letter, deze zijn voor de vervroeging van de vonk op hogere toeren.

Carterontluchting lijkt me sterk gezien die dan langs het klepsteelrubber van de inlaatklep moet komen, dan zou je ook een hoop olie zien bij de inlaatklep. De carterontluchting sluit aan op het luchtfilter, als deze niet aan de carburateur verbonden zit heeft die totaal geen invloed.

Bij verstopte carterontluchting gaat ie de olie langs de zuigerveren persen en ga je olie verbranden door overdruk in het carter.
 
Carterontluchting gaat niet langs het klepsteelrubber maar is een open verbinding (een slang) tussen het carter en het luchtfilter.

Maar goed, is waarschijnlijk ook wat te ver gezocht maar als de timing in orde is, waar komt die overdruk in het spruitstuk dan vandaan?

Edit: Olieniveau in het carter niet te hoog?
 
Carterontluchting gaat niet langs het klepsteelrubber maar is een open verbinding (een slang) tussen het carter en het luchtfilter.
Ja dat is precies wat ik zeg, vandaar dat de link tussen een terugspuugende carburateur en carterontluchting onmogelijk is gezien die op geen enkele manier met elkaar verbonden zijn :)

De enige manier hoe dat zou kunnen is als de carterdruk op de een of andere manier langs de klepsteel ontsnapt, wat wel heel onwaarschijnlijk is.

Het enige andere wat kan is als er een verkeerde slang aan het spruitstuk aangesloten is, zoals de carterontluchting.



Waar de overdruk verder vandaan komt, ik zou de carburateur en het spruitstuk eens losmaken en kijken of er dan actief een hoop lucht uit de inlaatpoort terugkomt.

Zoja, dan klopt er echt iets niet aan die klep of aan de distributietiming.
 
Waarom heb je eigenlijk in plaats van de lagers te vervangen gebruikt blok gekocht? En als je dan een nieuw blok koopt (wat nog wel te begrijpen is) waarom dan niet meteen een nieuwe? Een gebruikt blok kopen is nooit handig want je weet nooit wat de staat is. En voor 300eu heb je een nieuwe, voor 50 euro meer zelfs een 125cc
Die snap ik ook niet. Wat nou als je een blok koopt waarvan de lagers ook niks waard zijn? Dan heb je letterlijk 2 x niks.
 
Dank voor de reacties.

- de carterontluchting speelt geen rol.
- de sls/egr i.m.o ook niet.

Blijft toch de timing over.

Ondertussen dacht ik: ik/mijn voorganger zal toch niet de nokkenas 180 graden verdraaid hebben?
Zou dat kunnen, zonder kapotte kleppen en dergelijke ongein
Dan zou je in principe nog wel compressie kunnen meten, maar de vonk op de klepkanteling krijgen.

Maar hoe kom ik daar achter.....? Het vonk merkteken komt ook 2x langs per cyclus.....

@4slaf4life:
een gebruikt blokje blijft idd een risico. Men moet de verkoper vertrouwen en in het ergste geval gaat het blok retour.
Ondertussen geeft de uiterlijke staat wel een beeld:
Vies en vuil, afgebroken bouten, versleten band (als die er nog op zit), stukken uit het carter enz is reden om hem niet te kopen.

We praten dan over prijzen tussen 35 en 50 euro.
Dus veeeel minder dan een nieuwe blok.
En china=china ook nieuwe blokken hebben soms rare problemen.
 
Als ik dit zo lees zou ik zeggen , het lijkt wel of het blok verkeerd om draait , wat me ook erg sterk lijkt .
Maar je zou is kunnen kijken of de kleppen zoals je het blok start ook op de goede volgorde bedient.
Je hebt alle andere optie's al uitgesloten , dus gaat de zuiger van odp naar bdp als de inlaatklep opent.
Of er is inwendig in het blok een verbinding naar het inlaatkanaal. Ik heb dit vroeger ook een keer bij de hand gehad met een motor wissel
van een fiat motor in een seat , die blies toen ook uit de carburateur , en alles paste precies verder , toen de startmotor van de fiat erop en ik had 4 versnellingen achteruit.
 
Ik ga álles opnieuw uitzoeken.
- Draairichting
- alle 4 de slagen, in-comp-arb-uit.
- kleppen timing, overlap
- merktekens
- ontsteking tijdstip icm krukasstand enz.

Toch te gek voor woorden dat men systematisch werken geen oplossing vind.
 
Je kan beginnen om te kijken als je zuiger in top staat , of dan de kleppen allebei dicht staan of op tuimelen.
Als eerste moet zoals je vast en zeker weet , als ik zo je verhaal lees en wat je al allemaal gedaan hebt , na de arbeidsslag de uitlaat openen en dan de inlaat , (tuimelstand) en moet het extra gat in het nokkenastandwiel boven staan
en de zuiger in top . Dan gaat eerst de inlaat open , zo kun je dus de draairichting bepalen. Is het eventueel ook mogelijk dat het tandwiel op de nokkenas niet goed zit ( ik weet niet hoe dat erop zit ) en zijn de beide nokkenassen die je hebt van het oude en nieuwe (andere) blok gelijk ?
Het is een vreemd geval wat je hebt vooral ook omdat je beide koppen al eens gewisseld hebt , heb je toen de nokkenassen die bij de kop horen ook mee gewisseld ? En weet je ook zeker dat het blok wat je nu hebt onder een brommer of scooter vandaan komt en gelopen heeft ?
Als hij zo hard de compressie door de inlaat terug blaast moet eigenlijk de inlaat open gaan na de arbeids slag in mijn beleving.
Ik heb alleen nergens gelezen dat je ook gy6 blokken hebt die anders om draaien , en er schiet me nog iets te binnen heb je bij dat blok ook een startmotor gekocht ? Dan moet hij met z'n eigen startmotor wel de goede kant op draaien en is het een kwestie van kleppen timing of nokkenas probleem
veel succes met het opzoeken van het euvel vr groet Arie
 
Follow up:
Ik heb het blok weer op de werkbank gezet en alles nauwkeurig onderzocht.

Alles klopt. Kleppen sluiten en openen op tijd.
De klepspeling inlaat op 0.06 gezet.

Tot mijn verbazing zuigt hij nu wel.

Met de kleppendeksel er af. Andere kleppendeksel erop en hij blijft goed.
Dus toch een probleem met de sls/egr klep?
Ik laat het er maar bij.

Compressie met carburateur vol gas en uitlaat gemonteerd 11 bar.
 
Back
Top