Carburateur afstellen Sym Orbit 4-takt

Disaster-Master

New Member
Haii,

Ik heb een vraag over het afstellen van de carburateur op m’n Sym Orbit. De scooter is van begin 2014. Kilometerstand heeft net de 10.000 gepasseerd.

Maar voordat ik hierover begin heb ik eerst nog een andere vraag;
Weet iemand wat het partnummer is van de metalen clip welke aan de zijkant van de carburateur (Keihin PD18J) zit gemonteerd en de acceleratiepomp bedient wanneer je het gas open draait? Of waar deze te bestellen is? Hij is afgebroken bij mij en ik kan het onderdeel online nergens vinden. Zie bijgevoegde foto.


Dan over het afstellen: wat is er aan de hand;
De scooter slaat af bij stationair draaien wanneer de motor koud is en slaat ook af wanneer bij koude motor het gas op normale manier word opengedraaid. Bij langzaam/geleidelijk het gas open draaien slaat hij niet af. Dit zou ook kunnen komen omdat de acceleratie pomp nu niet werkt maar zolang de motor koud is moet ik hem bij stationair draaien de eerste 10 minuten met dit koude weer met het gas wel aan de gang houden. En hier heeft het niet functioneren van de pomp geen invloed op. Hij rijd verder wel goed.

De scooter is geheel standaard. Uitgevoerd als snorbrommer.
Als het blok warm is rijd hij ook goed. Trekt goed en vlot op tot aan zn max snelheid; 28 op de teller.
Rollers en variateur ook allemaal standaard.

Bij koude motor start hij zonder gas te hoeven bijgeven. Startmotor hoeft vaak maar 1x rond en hij loopt. Gaat vervolgens door de choke hoog stationair draaien. Dus die werkt. Wanneer ik ongeveer een minuut wacht en de choke uit gaat hoor je het blok inkakken en slaat hij af. Start vervolgens direct weer met 1 druk op de knop, om daarna weer af te slaan na iets van 5-10 seconden.

Het is een originele Keihin CVK carburateur; PD18J.
Stationairsproeier 33, hoofdsproeier 85, gasnaald 18J2.

Luchtschroef staat op 2,5 slagen (900 graden rond) en de clip van de gasnaald zit in het midden.
Toen ik in de zomer de CO meette was deze goed (heb een Gunson G2145 CO meter) en de bougie destijds koffiebruin. Sindsdien daar niet meer naar gekeken.
Stationairschroef staat nu wat hoger afgesteld dan gewenst. Bij warme motor loopt ie voor het gehoor nu eigenlijk iets te hoog stationair. Maar okee; daar kan ik in de wintermaanden wel mee leven. Dit omdat hij anders bij koude start vreselijk loopt te bokken en te laag stationair loopt.


Verder geprobeerd hem wat minder lucht te geven; eerst halve slag en toen nog een halve slag. In koude lucht zit inmers meer zuurstof maar dit hielp niet. Dus weer terug gezet op 2,5 slagen. Als ik de clip van de gasnaald 1 tandje omlaag plaats waardoor de gasnaald dus hoger komt te staan en daardoor meer brandstof door laat rijd de scooter beduidend minder. Komt veel minder snel op gang en loopt dan ook iets minder hard. Denk 1km/uur minder.
Heb hem toen iets meer lucht gegeven en dat hielp een klein beetje maar evengoed slaat hij af bij koude motor. Welliswaar iets minder snel dan voorheen maar het verhelpt het probleem in ieder geval niet.

Veder geen lekkage ofzo bij de carb en naar mij idee is valse lucht ook uitgesloten?
Alles zit goed aangedraaid.

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.
Ik heb zomaar het idee dat de stationair sproeier misschien te klein is? Zou het anders zo 123 niet meer weten..
 

Attachments

  • BCB8C2C0-AFC3-4C78-BA48-8535E19C2847.jpeg
    BCB8C2C0-AFC3-4C78-BA48-8535E19C2847.jpeg
    497 KB · Views: 29
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Volgens mij zijn er geen losse keihin onderdelen los te bestellen.. Je kan alleen de sproeiers los krijgen. Misschien dat een gespecialiseerde dealer nog ergens aan een gas schuif kan komen.. Zo ver ik weet is de carb alleen compleet als unit te koop.

Probleem bij het afslaan.. Zou eerste kijken of dat alle kanaaltjes open zijn en niet zijn verstopt.. Ook kan een eventueel benzine tussen zet filter vervuild zijn.
Daarnaast moet het luchtfilter maatje schoon zijn en niet vervuild.. Dit veranderd anders de meng verhouding (dan komt er te weinig zuurstof binnen)
Vooral als die met de huidige afstellen altijd goed gelopen heeft is het meestal een vervuiling probleem.

De acceleratie pomp word alleen gebruikt bij het optrekken van de scooter.. Hij spuit dan niet wat meer benzine bij om de minder sneller in toeren te krijgen.
 
Carb is schoon van binnen. Heb hem helemaal open gehad vandeweek om te kijken welke sproeiers erin zitten. Luchtfilter is 2000km geleden vervangen. Vervuiling in de brandstof of lucht toevoer verwacht ik niet want dan zou hij juist op top snelheid moeten inhouden.. dat doet hij niet.. ik tank overigens altijd euro98 (ivm ethanol in euro95)

Heb een chinees op aliexpress gemaild met de vraag of hij die clip kan leveren.
Hij verkocht diverse delen en niet alleen revisiekits. Zal wel imitatie zijn maar dat maakt me voor een clip niet zoveel uit..


Eigenlijk is het iedere winter weer “feest” met het afslaan bij koud weer; dit probleem heb ik al een paar jaar op rij nu.
 
Ik heb ook een Sym Orbit 4t I. Recentelijk een andere carburateur op gezet, ook een originele Keihin CVK (1000km oud voordat ik hem had, schoongemaakt).
Ik heb hem nu redelijk afgesteld. Mij lijkt jouw sproeier veels te groot.
Ik rijd nu met sproeier 75 en een powerfilter. Door een powerfilter krijg je sneller toegang tot meer lucht, wat betekent dat je ook meer benzine nodig hebt.
Onze scooters zijn niet identiek, in bouwjaar, km stand etc, maar wel vergelijkbaar. Als ik met sproeier 75 rijd en het originele luchtfilter heb aangesloten dan krijg ik hem in het begin amper vooruit, pas als hij warm is. Ik kan dit gedeeltelijk oplossen door mijn luchtschroef op 3-4 slagen open te zetten. Ik weet niet zeker of dit slecht is of niet, maar ter indicatie: uit de fabriek komen ze als ik het goed heb met 1,5 slag open. Nu jij hem op 2,5 slag open zet laat je meer lucht toe. Als je hem op 1,5 slag zou zetten zou je dus minder lucht in verhouding hebben tot benzine. Om het mengsel goed te krijgen moet je dan een kleinere sproeier kopen.
Ik zou je aanraden om je luchtschroef op 1,5 slag open te zetten een hoofdsproeierset van 70-80 te kopen. Dan per sproeier van grootste naar kleinste te gaan totdat je scooter wanneer hij koud is ook vooruit komt. Daarna bougie controleren om te kijken of dat er ook goed uit ziet. Ook kan je je mengsel met de gasnaald afstellen door het clipje per keer een groef naar boven (minder rijk mengsel) of benden (rijker mengsel) te verplaatsen. Dit zou ik wel pas doen als je de goede sproeier hebt.
Probeer ook eens bij koude start de elektrische choke van te voren los te koppelen om te kijken hoe de scooter hierop reageert, of hij dan koud beter vooruit komt.

Veel succes!
 
Last edited:
Dan moet je er waarschijnlijk een iets grotere sproeier erin draaien.. In de winter is het zuurstof gehalte hoger dan in de zomer.
 
Maar is het niet zo dat de hoofdsproeier pas van belang is bij 70% tot vol gas? Dat had ik elders gelezen. Er stond geschreven dat bij kwart/half gas het voornamelijk de gasnaald is? Of is dit niet juist?

En in hoeverre heeft de hoofdsproeier met stationair draaien te maken?
Want daar zou toch de stationairsproeier voor moeten zijn ?
Zal eens kijken wat hij doet als ik de choke los koppel.
En ik was al aan het kijken voor een set sproeiers. Maar ik heb het niet zo op dat imitatie spul en origineel keihin is best prijzig..

Dan moet je er waarschijnlijk een iets grotere sproeier erin draaien.. In de winter is het zuurstof gehalte hoger dan in de zomer.
En welke maat zou ik dan moeten hebben?
 
Je hebt gezegd dat je recent een andere carburateur hebt gemonteerd..

Dan zou ik op ze minst even beide stationair sproeiers controleren, welke in de oude carb zat en welke in de nieuwe zit. Wellicht zit daar toch een andere maat in.


De kleppen kunnen het niet zien, aangezien dit niet echt temperatuur afhankelijk is.. Want als die al gewoon niet goed staat en daarop al niet wilde starten, zal dit probleem in de winter gewoon hetzelfde zijn.

Of misschien gebruik je te dikke olie.

Sproeier 82 of 84 heb je nodig , en juiste hittegraad bougie .

Ik zou er zelf niet zomaar iets erin draaien in de hoop dat het wel werkt.. Ga je te groot dan is dat ook nadelig voor de verbranding, aangezien je dan meer koolvorming aan de kleppen en cilinderkop krijgt.

Zou zelf niet hoger gaan dan 1 maatje hoger.. (heb je er momenteel 80 erin zitten dan ga je naar 82) En dan eerst gewoon even een tijdje proberen.. Mocht het beter zijn, maar nog niet helemaal goed ga je nog eentje hoger..

Dus niet random zomaar iets erin draaien, maar echt testen en proberen.. Gaat het niet goed dan ga je terug naar je oude sproeier.
 
Volgens de algemene regel ga je testen met Sproeiers ... hoog beginnen ... dan afbouwen ... om warmloper(s) te voorkomen .
Normaal ga je na het ontgrenzen van een Scooter ( verwijderen Vario ring ) al van sproeier 80 naar 82.
 
Ik heb mijn carburateur niet vervangen ? bij mij is alles wat er nu in zit zo vanaf fabriek origineel gemonteerd.
Maar wellicht is de gemonteerde sproeier te groot.. gezien er bij mij 85 in zit. Ik zat al te kijken naar een set sproeiers..
Maar het is me nog steeds niet helemaal helder wat dan de relatie van de hoofdsproeier is bij stationair draaien.. want daar zou dan toch de stationair sproeier voor moeten zijn ?

Olie kan meespelen als er een te zware viscositeit gebruikt zou worden; ik gebruik 5W40 dus daar zal het probleem niet in zitten.
 
zelfde probleem gehad, de choke is stuk had ik ook bij 10.000 schijnt een probleem te zijn bij de orbit, je moet de choke ven doormeten dit is erg gemakkelijk.
 
Bij een 4-takt zullen warm lopers opzicht nog wel mee vallen zolang je niet 10 sproeier maten te laag gaat zitten..

Zo reed mijn scooter (piaggio new fly 2v 4takt) ook wel met sproeier 75.. Al was het beter om met een 80 te gaan rijden om dat dit wel enkele start problemen bij mij verhielp..

Het valt wel mee omdat de olie bij de 4-takt altijd in het motorblok zit, dus de smering heeft hij dan altijd wel.. Alleen met een iets kleinere sproeier loopt het motortje vaak niet optimaal..

Overigens heb ik zelf van mij eigen geleerd om goed naar de motor geluiden te luisteren om enige problemen eraan te kunnen vermijden..
Bij geluiden die op komen zetten en er niet horen, daar moet je als bestuurder erop kunnen reageren.. Zo is het dus ook niet slim om vol aan het gas te gaan hangen als je afstelling te arm staat.. Ja je kan er motorisch draaiende onderdelen ermee slopen..


Voor het afstellen van de sproeier begin ik bij de basis... En dan goed naar het blok luisteren wat voor geluid eruit komt..
Komen er rare geluiden uit dan is vaker wat aan de hand met de afstelling van de sproeier..

Voor de grovere afstelling de bougie in de gaten houden of dat hij niet grijs kleurt, maar liever koffie bruin of een tintje zwarter..

De fijn afstelling, kan je beter een paar keer wat testjes doen onder het rijden... Dan voel je zo waar de motor het lekkerste draait en bij welke snelheid hij minder lekkerder gaat draaien.. Ook als je merkt dat hij dan op top armer begin te lopen...

Verschijnselen zijn vibraties en vreemde geluidjes (het is wat lastig uit te leggen, maar je moet het in de praktijk echt ervaren)

Dan is vaker de hoofdsproeier toch iets te arm. Zo had ik dat hij rond de 30 t/m 55 op de teller wel lekker liep, maar onder de 30 met het optrekken op het gas aan het wachten was, en boven de 55 op de teller je merkte dat hij schraler begont te lopen.

Dus nee bij 4-takt draai ik niet lulraak een sproeier erin... En ga je verhogen, dan kan je beter 1 maatje hoger proberen en zien of het een positief effect op leverd. En alleen veranderen als er echt problemen zijn.. Voor de rest er dan niet er te veel eraan gaan rommelen.
 
Back
Top