carbu: keihin vs stage 6 (en andere imitatie)

Bunny

Well-Known Member
Hallo,

Ik heb onlangs een stage 6 28mm carbu gekocht. Ik had deze eens helemaal open gemaakt. Nu vroeg ik mij toch wel af wat nu eigenlijk het verschil is met de echte keihin carbu.

Ik heb dus de carbu van een maat van mij (de echte keihin) meegenomen en eens helemaal ontleedt en vergeleken.

De verschillen die ik terug vond:
- andere gasnaald (andere opschrift, voor de rest lijken ze voor 99,9% op elkaar)

- bovenste stuk waar de veer in zit was bij de echte keihin in rubber en niet meegegoten.

- andere boutjes binnen

- De stage 6 heeft zo een extra opening aan de kant van de luchtinlaat en dit heeft de keihin niet (powerjet??)


Ik heb nog geen prestaties vergeleken maar eigenlijk vind ik het vreemd dat de keihin beter presteert dan de stage 6. qua afwerking etc lijken ze gewoon op elkaar. Ik vind de keihin niet mooier of wat dan ook.

Iemand die me meer informatie kan geven?
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb zelf nooit een stage6 pwk in handen gehad.
Wel heb ik van verschillende mensen vernomen dat het afstellen itt een keihin wat lastiger is.
Er zou natuurlijk wat verschil kunnen zitten tussen de stage6 carbs.

Ik heb ooit eens getest met een mrd pwk met powerjet, en kreeg dat ding niet afgesteld.
Na het aflsuiten van de powerjet ging het een stuk beter.
Ik meen dat de powerjet sproeiers lastig te krijgen zijn en aangezien er weinig mee getest word, zal er denk ik aardig wat tijd in gaan zitten om het fatsoenlijk af te stellen.



In de imi keihins, oko's , etc zit ook onderling verschil.
Ik had een imi keihin onder mijn runner zitten @ speed en dat liep voor geen meter (kreeg m niet lekker afgesteld op de bank).
Heb toen een oko gepakt wat resulteerde in een 21+ @ std speed.
Deze carb was van een vriend dus had voor hem een nieuwe oko besteld. Deze liep op zijn brommer weer voor geen meter.
Andere Imi keihin liep bij hem wel weer goed (itt die ik had liggen).

Tot nu toe waren alle originele keihins die ik heb gemonteerd, plug and play en lieten ze zich simpel afstellen.
Imo is een carb erg belangrijk, dus ik zou er niet op besparen. Alhoewel wat testen geen kwaad kan natuurlijk :)
 
Bekijk gasschuif maar eens goed tussen chineese (Oko/Stage6/..) namaak en Keihin (Japan).

Plug and PLay is de Hebo-Keihin, Sproeier 140 of 145 en knallen.
 
Ik vind het leuk om het eens uit te testen.

@alex4421
Dat het goed presteert had ik ook al lang gemerkt. Maar zoals ik zei, optisch is er zeer weinig verschil met de real Keihin, daarmee dat ik het bizar vind.

Misschien is er iemand die duidelijk een verschil weet en kunnen we bijvoorbeeld een Stage 6 eenvoudig aanpassen om ook zo zeer nette prestaties neer te zetten.

@A-Bizar
Dus uit jouw ervaring, misschien powerjet afsluiten.

De sproeiers, zoals je vermeldt, zijn toch exact dezelfde als deze voor een Keihin? Dit is dan toch geen probleem vermoed ik?


@Machiel.
Ik heb de gasschuif vergeleken en in mijn ogen voor 99% hetzelfde (ik post zo meteen een foto)



bedankt al voor de duidelijke info.
 
[IR]http://img174.imageshack.us/img174/5936/keihinstage61xr2.jpg[/IR]

[IR]http://img514.imageshack.us/img514/9746/keihinstage62rb2.jpg[/IR]

[IR]http://img184.imageshack.us/img184/3923/keihinstage63az1.jpg[/IR]

[IR]http://img184.imageshack.us/img184/3586/keihinstage64gm3.jpg[/IR]

Enkel de onderkant is bij de stage 6 net iets minder goed afgewerkt maar is snel met dremel en schuurpapier bijgewerkt denk ik. ( 3de foto)


Links de stage 6 rechts de Keihin :)
 
@A-Bizar
Dus uit jouw ervaring, misschien powerjet afsluiten.

De sproeiers, zoals je vermeldt, zijn toch exact dezelfde als deze voor een Keihin? Dit is dan toch geen probleem vermoed ik?




bedankt al voor de duidelijke info.


Powerjet zou je af kunnen sluiten (iig ff testen door gewoon een tang op het buisje te zetten).

Ik heb me verder niet zo verdiept in de powerjet, maar koopmans had het erover dat de sproeiers voor powerjets (dus niet de hoofdsproeier) slecht of niet te krijgen waren.
Dit is al JAREN terug, dus misschien dat ik het me verkeerd herinner hoor :)

Maar daar zou ik wel even naar kijken dan.
 
@ chrisR
Ik heb ze vergeleken (zou ze moeten meten maar heb geen schuifmaat) maar de diameter is echt maar enkele tienden van een milimeter kleiner.

@machiel
Is voor mij niet echt een argument :p
Ik vind zelfs die chroomlaag van de keihin er minder goed uitzien :D



Binnenkort als de scooter rijdt, zullen we eens wat vergelijken en testen. De gasschuif is wel degelijk minder qua afwerking maar is denk ik gemakkelijk bij te werken met een klein vijltje, dremel en schuurpapier.
 
Back
Top