Carb schoongemaakt, nu geeft ie direct vol gas.

bpmars

Member
Hoi allemaal,

Ik ben een trotse bezitter van een Peugeot Zenith. Ooit ge erft en een tijd mee gereden maar laatst begonnen de problemen. Het begon bij de benzinekabel die afbrak bij de tank. Deze een stukje afgeknipt en terug erop geschoven en verzekerd met een tie-wrappie.
Leek opgelost maar vervolgens hield er erg in tijdens het rijden en na een paar kilometer viel deze uit. Stationair bleef ie goed maar zodra ik gas geef viel die uit. Heb mij laten vertellen dat dit wel eens in de carburateur kan zitten.

Nu heb ik deze vandaag helemaal uit elkaar gehaald, schoongemaakt en terug op de scooter gezet. Scooter start, valt niet uit bij gas geven maar sterker nog, zodra de Zenith start, geeft ie een echt werkelijk vol, vol gas, niet normaal! Komt ook een aardig pakket witte rook uit de uitlaat geblazen.

Nu zit er momenteel even geen pakking tussen het spruitstuk en de carb maar ik heb het idee dat er iets niet goed gaat bij de gasnaald. Als ik aan de gashendel draai, gaat ie een stuk lichter dan voorheen. Ik zie wel een soort schijfje, niet bij de carb, meedraaien en terugdraaien als ik aan de gashendel draai maar ik heb het idee dat er iets niet goed zit bij de gasnaald o.i.d.
Ik heb dit allemaal niet allen gedaan maar met wat hulp, ben zelf een beetje een leek hierin, al merk ik wel dat de kennis exponentieel toeneemt hoe meer ik hiermee bezig ben. Lol.

Hebben jullie wellicht tips? Kan het wellicht alleen de stationair-schroef zijn? Of klinkt het alsof het ergens anders in zit?
 
Advertisement - register to remove this

Hoi Bpmars,

Bovenstaande soortgelijke gevallen overkomt ons allemaal en des te leuker het is wanneer je het zelf (of met behulp van forum) gefixt krijgt. Ook leert het je je scooter beter te begrijpen stapje voor stapje. Waarschijnlijk zit je gaskabel op een of andere manier niet goed geleid. Dit is de ijzerkabel die over dat schuifje heen zit geleid die je met sleutel 10 uiteindelijk vast zet aan je carburateur. Dat uiteinde mag niet te strak staan want dan trekt hij de gaskabel als het ware strak en dat rubbertje moet niet tussen dat schuifje komen.
 
Ik zou beginnen met eerst alle pakkingen terug te zetten in je inlaat. Zo gaat het boeltje kapot en loopt hij nooit fatsoenlijk.

Dan zou ik de gasmechanisme bovenop de carburateur weer los halen en goed nalopen zoals simsa verteld.
 
Zit je gaskabel gewoon niet te strak.
En het ontbreken van die pakking kan zorgen voor het trekken van valse lucht wat hetzelfde effect kan hebben als wat jij beschrijft.

Verde kijken of de carburateur goed op het spruitstuk aansluit en goed is aangedraaid.
Verder spruitstuk controleren op scheurtjes.
 
Trek ff je luchtfilter er af en kijk naar binnen. Zit je gasschuif niet gewoon verkeerd om? En dan bedoel ik niet ondersteboven natuurlijk
 
Ha heren,

Na een tijdje de scooter even te hebben gelaten deze van het voorjaar maar weggebracht. Bleek achteraf dat de schroeven en de gasnaald niet correct stonden, kortom, ik heb er niet heel verstand van haha.

Ook was de krukas niet meer goed omdat de scooter eerst volledig was afgeknepen, ik kreeg ´m met een wok-melding en hij vind het niet prettig om 25 te rijden...

Nu ben ik +/- 400 lichter, carb is goed, krukas + lagers vervangen en het nodige onderhoud gedaan. Nu wil ik 'm omzetten naar een bromfiets en +/- 50 laten lopen. Nu zou ik zelf de Varioring eruit kunnen halen, kan dat zonder specifieke blokkeersleutel? En moet ik dan niet weer aan de schroefjes van m'n carb zitten?
 
Ha heren,

Na een tijdje de scooter even te hebben gelaten deze van het voorjaar maar weggebracht. Bleek achteraf dat de schroeven en de gasnaald niet correct stonden, kortom, ik heb er niet heel verstand van haha.

Ook was de krukas niet meer goed omdat de scooter eerst volledig was afgeknepen, ik kreeg ´m met een wok-melding en hij vind het niet prettig om 25 te rijden...

Nu ben ik +/- 400 lichter, carb is goed, krukas + lagers vervangen en het nodige onderhoud gedaan. Nu wil ik 'm omzetten naar een bromfiets en +/- 50 laten lopen. Nu zou ik zelf de Varioring eruit kunnen halen, kan dat zonder specifieke blokkeersleutel? En moet ik dan niet weer aan de schroefjes van m'n carb zitten?
Het kan zonder speciaal gereedschap.
Maar je moet eea ook weer goed terug monteren, als je v-snaar klem komt tussen de poulies dan blijft deze niet goed vastzitten en loopt de boel weer los met alle gevolgen van dien.
Kan ook zijn dat je een variobus hebt met opstaande rand ipv een ring, dan kan je deze vervangen door een gladde variobus.
En aan welke schroefjes van je carburateur wil je dan zitten ?
Een grotere sproeier zal nodig zijn, maar ook andere rolletjes in je vario en andere trekveren en drukveer in je koppeling.
Heb je niet iemand die je kan helpen ?
 
Het kan zonder speciaal gereedschap.
Maar je moet eea ook weer goed terug monteren, als je v-snaar klem komt tussen de poulies dan blijft deze niet goed vastzitten en loopt de boel weer los met alle gevolgen van dien.
Kan ook zijn dat je een variobus hebt met opstaande rand ipv een ring, dan kan je deze vervangen door een gladde variobus.
En aan welke schroefjes van je carburateur wil je dan zitten ?
Een grotere sproeier zal nodig zijn, maar ook andere rolletjes in je vario en andere trekveren en drukveer in je koppeling.
Heb je niet iemand die je kan helpen ?
He Broos,

Dank voor je reactie! Het lijkt met al die YT-filmpjes soms erg simpel en do-able. Ik heb zojuist iemand gevonden bij mij in de buurt die hier wel echt verstand van heeft, ga daar morgen even langs!
 
Back
Top