Carb levert geen benzine aan motor

IvoG77

New Member
Hallo dit is weer zo een “start niet” topic maar heb overal rond op t forum rond gekeken maar kan niks vinden.

Mijn zip type 3 (2 takt) 50cc liep gewoon prima maar ik wilde een maatje omhoog in sproeier toen ik deze ging vervangen zag ik dat mijn vlotterbakje was los getrild (toevallig net optijd achtergekomen) maar daarna vervang ik me sproeier en probeer m te starten maar hij deed niks meer. Weer de oude sproeier terug gezet maar deed nogsteeds niks. Heb nu de carb helemaal schoongemaakt en alles weer correct in elkaar gezet en de scooter doet helemaal niks, de scooter:
- Vonkt
- Zuigt wel benzine naar de vlotterbak maar als ik na het kicken kijk is me spruitstuk en carb aan de binnenkant kurk droog.
- Membraam en spruitstuk zijn net nieuw dus daar kan het ook niet aan liggen
- Als ik een beetje benzine gooi in me bougie gat dan doet die het voor een paar seconde
- als ik iets van 15x kick met gas volledig open nogsteeds 0 benzine naar de cilinder

Zat te denken aan valse lucht maar hij zuigt wel benzine aan naar de vlotter.

Elk advies welkom

Last edited:
Advertisement - register to remove this

IvoG77

New Member
Heb net even het membraam eruit gehaald en even gecheckt of die goed afsluit, nou dat ding is dus weer kapot had dit probleem een tijdje geleden ook en had er een nieuwe in gezet maar is dus binnen 2 weken weer kapot gegaan,

IvoG77

New Member
De scooter had een beetje late gas reactie dus wilde even wat expirimenteren met eentje omhoog beetje omlaag ook was de bougie wat aan de lichte kant, membraam had weer een kiertje waardoor die soort van “lek” was maar heb dat nu weer gerepareerd maar de scooter wilt voor geen mogelijkheid benzine naar de cilinder sturen
Post automatically merged:

De scooter had een beetje late gas reactie dus wilde even wat expirimenteren met eentje omhoog beetje omlaag ook was de bougie wat aan de lichte kant, membraam had weer een kiertje waardoor die soort van “lek” was maar heb dat nu weer gerepareerd maar de scooter wilt voor geen mogelijkheid benzine naar de cilinder sturen
Naar wat ik heb gelezen kan ik valse lucht via de krukas keeringen of door een gat in het Carter daar kan ik nog even naar kijken, maar lijkt me sterk want was uit het niks na een beetje kloten met me carb, zijn er nog meer dingen waar het aan kan liggen?

C-Row

Active Member
verbinding tussen spruitstuk en carburateur (inderdaad, ook valse lucht) ik heb met een tomos ervaren dat dat héél nauw luisterde. ik weet niet waar het vacuum voor je benzinekraan vandaan komt bij deze brommer (als dat op het spruitstuk is kan vacuüm daar wel genoeg zijn, maar niet genoeg om de juiste hoeveelheid benzine aan te zuigen via de sproeiers. wat voor choke-systeem zit hierop? kan dat nog zijn blijven hangen met op z'n kop houden om de sproeier te wisselen?

IvoG77

New Member
verbinding tussen spruitstuk en carburateur (inderdaad, ook valse lucht) ik heb met een tomos ervaren dat dat héél nauw luisterde. ik weet niet waar het vacuum voor je benzinekraan vandaan komt bij deze brommer (als dat op het spruitstuk is kan vacuüm daar wel genoeg zijn, maar niet genoeg om de juiste hoeveelheid benzine aan te zuigen via de sproeiers. wat voor choke-systeem zit hierop? kan dat nog zijn blijven hangen met op z'n kop houden om de sproeier te wisselen?
Er zit net een nieuw spruitstuk op, vacuüm komt via de carb van de benzineslang. Heb de elektrische choke er al helemaal af gehaald en weer terug gedaan tijdens het schoonmaken van de carb dus denk niet dat het daar aan ligt.

C-Row

Active Member
Er zit net een nieuw spruitstuk op, vacuüm komt via de carb van de benzineslang. Heb de elektrische choke er al helemaal af gehaald en weer terug gedaan tijdens het schoonmaken van de carb dus denk niet dat het daar aan ligt.
vacuüm komt niet van een benzineslang, hoop ik. (ja, je gebruikt dezelfde soort slang ervoor, maar door een benzineslang stroomt benzine, en een vacuümslang trekt/levert vacuüm.) dus de vacuümslang gaat van je carb naar je benzinekraan(pomp) toch?

bartj

HousePaus
En je hebt niet je vacuumslang op de benzine aansluiting zitten?

Bij Piaggio is de onderste van de 2 tuutjes op je benzinekraan bij de tank je vacuum. Als je hier een slang opzet en daar hard aan zuigt zou uit het bovenste tuutje benzine moeten lopen. Dan is het vanuit de tank goed en kun je dat alvast afstrepen. Vervolgens is je aansluiting voor je benzine wel makkelijk te herkennen vlak bij je spruitstuk recht omhoogstekende messing aansluiting.
Zelfde verhaal met het zuigen aan het vacuumslangetje en dan zou nu je vlotter moeten vollopen

IvoG77

New Member
En je hebt niet je vacuumslang op de benzine aansluiting zitten?

Bij Piaggio is de onderste van de 2 tuutjes op je benzinekraan bij de tank je vacuum. Als je hier een slang opzet en daar hard aan zuigt zou uit het bovenste tuutje benzine moeten lopen. Dan is het vanuit de tank goed en kun je dat alvast afstrepen. Vervolgens is je aansluiting voor je benzine wel makkelijk te herkennen vlak bij je spruitstuk recht omhoogstekende messing aansluiting.
Zelfde verhaal met het zuigen aan het vacuumslangetje en dan zou nu je vlotter moeten vollopen
Alle slangen zitten op de goede plek hoor en is gewoon een benzine kraan met 1 vacuüm slang en 1 benzine slang. Er zit trouwens gewoon een 12mm dellorto carb op dus geen namaak zooi, heb nu even set nieuwe pakkingen bestelt voor me cilinder zodat ik dat ook even kan afstrepen