BW's start ontzettend slecht

mARCO_import

Well-Known Member
Vorige week had ik een vastloper, dus bracht ik mijn BW's naar de dealer (ben nogal scooter newbie). Zuiger moest vervangen worden, cilinder was nog wel heel. Meteen er een Malossi Multivar op laten zetten, met 5 grams rollen. Alles leuk en aardig, hij maakt meer toeren, scoot trekt beter dan ooit en de top is een kleine 10 km/u hoger.

Maar sinds enkele dagen heb ik een probleem: ik krijg de scoot amper aan de praat met een koude motor! Accu is een beetje zwak, dus ik start altijd met de kickstarter. Eerst pakte hij in één keer, maar tegenwoordig moet ik een paar minuten trappen voordat ik hem aankrijg. Lekker, met jas aan en helm op: ben ik al moe voordat ik van huis wegrij, terwijl ik die scooter heb om niet moe te worden van dat fietsen
smile.gif


Hoe dan ook, hij maakt ook zo'n maf geluid, alsof hij aan het verzuipen is. Als ik na wat geklooi met de choke en het gas de motor eindelijk aan de gang heb, ratelt hij de eerste 100 meter ook nog behoorlijk. Als ik daarna de choke helemaal induw kan ik tientallen kilometers rijden zonder problemen.

Met een (half)warme motor heb ik het probleem niet (staat ook zo stom als je 40 keer moet kicken na het tanken).
smile.gif


Mijn setup:

Yamaha BW's, 70cc Gilardoni Alu cilinder, standaard carb, sproeier 86, Malossi Multivar, 5 grams rollen, Leovinci RS Handmade (wordt binnenkort vervangen).

Alvast bedankt voor alle (eventuele) behulpzame reacties,

mARCO

------------------
Onderschat nooit de kracht van menselijke domheid.
 
Advertisement - register to remove this

sproeier 86????
ik heb er bij mijn bws standaard een 88 inzitten!!

probeer eens een grotere

[This message has been edited by bond007 (edited 16 June 2001).]
 
Originally posted by WeazleWaxer:
eh... standaard caborateur? misschien een 17 mm ofzo? Moet je zoiets niet inrijden, de cilinder is ook nieuw?

De cilinder heb ik er al een kilometer of 1000 onderzitten, en is netjes (ruim 200 km) ingereden. Met die nieuwe zuiger heb ik het best rustig aan gedaan, maar het startprobleem is toch veel erger geworden. Toen ik bij de dealer wegreed, deed hij het gewoon in 1 keer, en de eerste paar keren dat ik hem daarna startte ging het ook probleemloos. Kan het niet te maken hebben met het feit dat hij door de nieuwe vario en de lichtere rollen veel meer toeren maakt?

Carburateur is inderdaad ook wel aan vervanging toe. Ik denk dat ik voor een 19mm ga en er meteen een Nardo/Shot op zet. Maar dat duurt minimaal nog een week of 3, mijn financiele situatie is momenteel niet echt gunstig.....

Sproeier 86 lijkt mij niet te klein. Mijn BW's is van bouwjaar 97 (dacht ik), en volgens mij zat er standaard maar een sproeier 80 of 82 ofzo in.

Maar ik denk niet dat de sproeier of de carburateur de reden is voor het slechte starten van de laatste tijd. Ik bedoel, als hij eenmaal loopt, dan gaat-ie ook prima. Dat vind ik nou juist het vreemde......
 
Originally posted by Jeroen L:
Probeer te starten met licht uit, als dat niet helpt:

Ik start altijd met de kickstart, dan maakt het toch niet uit of je het licht wel of niet aanhebt? (dacht ik)

Moet je de stationairschroef erg ver naar binnen draaien om hem niet uit te laten vallen? Zo ja, dan is dat de reden dat je slecht start, als je gasschuif al zover openstaat werkt de choke niet goed. Misschien staat je luchtschroef slecht afgesteld waardoor hij stationair slecht draait en je de stationairschroef dus zo moest indraaien.

Volgens mij is de oorzaak bekend: de benzine-toevoer binnenin de carburateur zat behoorlijk verstopt, dus hij kreeg te weinig benzine tijdens het starten. Dat verklaart ook waarom hij na een meter of 100, als de choke helemaal ingedrukt is, wel weer perfect loopt. Meteen maar een 19mm carb besteld, zou wel lekker moeten lopen op mijn setup.

Iedereen die een reactie geplaatst heeft, bedankt!

[This message has been edited by mARCO (edited 18 June 2001).]
 
Probeer te starten met licht uit, als dat niet helpt:
Moet je de stationairschroef erg ver naar binnen draaien om hem niet uit te laten vallen? Zo ja, dan is dat de reden dat je slecht start, als je gasschuif al zover openstaat werkt de choke niet goed. Misschien staat je luchtschroef slecht afgesteld waardoor hij stationair slecht draait en je de stationairschroef dus zo moest indraaien.
 
Back
Top