bws opknapper, waar moet ik erg op letten?

streetscraper

Well-Known Member
me ciao is bijna opgeknapt (was een wrak) dus ga ik binnekort op zoek naar een nieuwe "opknapper" :+

wat ik vooral zoek is:

* blokje in redelijke conditie (basis moet gewoon goed zijn, wat afstelwerk en wat dingen vervangen is nu het einde van de wereld niet)

vooral dat baart me zorgen. uiterlijk boeit me niks die knap ik wel op (bws heeft genoeg onderdelen.

ik weet al zoiezo dat een blok goed koud moeten starten (kijken of eigenaar hem niet heeft laten warmdraaien.

maar waar kan je nog allemaal op letten?

* smeer in de buurt van de cilinder

* of kick nog genoeg "weerstand" geeft (dus of je blok compressie heeft) en niet doorslaat oid (kan wijzen op een beschadigde koelvin of hoe je dat ook noemt heb dit al gehad.

* remt hij nog hard genoeg?


moet je echt nog op iets specifiek letten? het belangrijkste voor mij is dat het blok genoeg compressie heeft, dus een goede solide basis is. v snaartje, rolletjes, carbu kuisen of zo dat is geen probleem.
 
Advertisement - register to remove this

mja , een verticaal blokje klaarmaken hoeft niet veel te kosten..

IMO kun je beter zelf een blok goedmaken die slecht is dan een blok kopen die goed lijkt te lopen maar waar je A nisk van af weet en B het mischien maar een week rijdt oid.

als je een scooter opknapt knap m dan ook goed op ,en niet oplappen..

en dat ie op de kickstarter compressie lijkt te hebben wil niet zeggen dat het ook allemaal goed is..

wil je zeker weten dat een cilinder e.d. goed zin moet je meten , een gebruikte scooter mankeert altijd wat aan ..
 
balhoofdspeling, Knikker geluidjes uit het carter, Recht frame idd.

Balhoofdspeling kun je controleren door voorrem in te knijpen en de scooter op en neer te wippen. Als hij niet 'klikt' is het goed. Doet hij het wel kunnen het 2 dingen zijn.

A: Beschadigde lagers (ergens tegen aan gereden.)

B: Moer van de voorvork zit er niet goed op.

Verstanding is het om bij 2de hands koop van A uit te gaan dan kun je flink afdingen en zelf voor 20 euro nieuwe lagers erin zetten als je toch aan het opknappen bent.

groeten
 
wat ik dus van plan ben als ik hem koop is gewoon helemaal nalopen van A tot Z. En vooral kuisen want overal zit smeer en vet van een oudere brommer. Ook overbrenging, carburateur en uitlaat nakijken (of die lek is, of pakking rot), nieuwe bougie monteren. Kappen opkuisen en zo..

het word dus niet echt oplappen! eerder opknappen ! maar ik wil gewoon wat tips om te weten dat mijn blokje toch normaal is om mee te beginnen.

ok, een cilinder vervangen kan nu nog maar niet dat ik al meteen een hele krukas mag vernieuwen en zo.

dit was me ciao:

2j43dsp.jpg


(hier zie je de helft van de roest nog niet eens)

dit is me ciao (moet nog bestelling krijgen om hem helemaal af te maken):

2pyvo6q.jpg


heel wat moeten ontroesten, herspuiten maar het grootste werk was de motor weer op punt te krijgen.
 
Als ik een scooter koop draai ik er altijd carterkap af. Meestal mag dit wel.

Mag dit niet hebben ze dus iets te verbergen lijkt mij dan.

Niet dat je dan veel te weten komt maar je weet iig wel of de carterbouten wel/niet dol/afgebroken zijn. Zelf vind ik dit heel belangrijk.
Een goed blok begint bij goede carters imo. (dus ook uitlaat ophanging)
 
wel ja daar let ik ook erg op --> kapotte, of dolgedraaide bouten. of zeker als ze verschillend zijn. Ook let ik ook erg op of de scooter niet bestaat uit een hoop onderdelen. om een voorbeeld te geven:

* hij rijd echt niet dichtgeknepen (goed optrekken, net alsof prop en zo eruit is. maar loopt maar 45-50
* kappen zien er als nieuw uit, km stand van 4500
* volgens papieren brom van '98

zoiets heb ik dus al tegengekomen =p maar daar let ik nu erg op.

zelf vind ik het ook wel belangrijk dat die goed start in het begin dat bespaart toch al heel wat werk.

ik zou zoiezo:

* van onder tot boven ontdoen van alle smeer en vet (ik haat vuil =o)
* vario en koppeling nakijken en snaartje mss vervangen indien nodig (vario veranderd ik zoiezo naar multivar.
* uitlaatje nakijken (niet lek oid, of doorgerrot)
* carb laten weken in benzine, een nachtje
* nakijken op valse lucht
* stationair regelen
* luchtschroef op 1.5 slag draaien, indien nodig dan sproeier aanpassen (heb dit al tegnkomen =p luchtschroef op 3 slage)

in het kort dat dus en nog veel meer =p
 
Ik zet ze altijd compleet opnieuw in elkaar. Dan pas kun je vrijwel zeker van je zaak zijn. (als je beetje ervaring hebt teminste).

Gewoon vervangen wat kan slijten. Hoeft niet veel te kosten zoiets. Alleen veel tijd.....
 
Back
Top