Kire Toon

New Member
Het betreft een BTC STREETLINE uit 2018 EURO 4. Dit is een 4 takt GY6 blokje.
Deze heb ik defect gekocht 1 maand geleden. Vorige eigenaar heeft er 1 jaar mee gereden. Toen startte deze niet meer. 2 jaar (!) in de schuur laten staan.
Hij heeft na eigen zeggen euro 95 getankt.

Ik ging dus uit van vervuilde brandstof systeem en vervuilde cilinder.

Brandstof afgetapt. Was oranje van kleur, dus ik concludeer dat hij 2 takt olie heeft toegevoegd. zucht...
Verder heb ik volgende gedaan:
- euro 95 afgetapt en euro 98 getankt
- Carburateur gereinigd
- Cilinder en zuiger + pakkingen vervangen
- Cilinderkop gereinigd
- Kleppen gereinigd en gepoleist
- Kleppen gesteld
- ECU & CDI vervangen

Helaas na dit alles is mijn compressie nog steeds veel te laag: 30 PSI / 2.1 BAR. Moet 168 PSI / 12.2 bar zijn (dacht ik)
Vonken doet het soms wel, soms niet. Erg vreemd. Dacht dat het aan de CDI/CSU lag, maar van beide nieuwe geplaats, mocht niet baten.

Gelet dit mijn eerste scooter is waaraan in sleutel, weet ik nog niet alles en sluit ik niet uit dat ik eea verkeerd heb gedaan.
Mbt de compressie, zou ik denk ik nog eens naar de cilinderkop/kleppen moeten kijken.

Wellicht kan de combinatie van zowel de vonk als de lage compressie jullie iets zeggen? Kan er iets met de krukas mis zijn?

Graag julie inzichten?

Vriendelijk dank
 
Advertisement - register to remove this

Heb je de zuigerveren 120gr ten opzichte van elkaar gemonteerd ? , Heb je de zuiger op bdp gezet en de nokkenas met de twee streepjes op het tandwiel en het grote gaatje naar boven gemonteerd ? Op hoeveel heb je de kleppen gesteld ? Ik heb mijn gy6 beide op 0,1 mm gezet en loopt probleemloos . Zuigt hij aan de inlaat kant ? (heb je dat gecontroleerd?) Eerste verreiste is toch wel dat je de compressie op orde hebt en dat hij zuigt , zowel voor je benzinekraan als de carburateur. En wat de vonk aangaat , heb je een nieuwe bougie erin zitten ? Vergeet na 2 jaar staan ook niet de olie te verversen van het blok en de tandwielkast van het achterwiel.
Post automatically merged:

En staat de distrb ketting strak genoeg ?
 
@trabiarie ,

bedankt voor jouw input. Stel ik bijzonder op prijs. Hieronder mijn antwoorden. Graag jouw adviezen.

Heb je de zuigerveren 120gr ten opzichte van elkaar gemonteerd ?: Grofweg ja.
Heb je de zuiger op bdp gezet: Ik weet eerlijk gezegd niet wat je bedoeld met bdp. Ik had de zuiger volledig uit zegen de cilinderkop gezet.
de nokkenas met de twee streepjes op het tandwiel: Dat heb ik niet gedaan
het grote gaatje naar boven gemonteerd: Ja dat heb ik gedaan
Zuigt hij aan de inlaat kant ? (heb je dat gecontroleerd?) Dat heb ik nog niet gecontroleerd.
En wat de vonk aangaat , heb je een nieuwe bougie erin zitten ? Ja, hagelnieuwe bougie
Vergeet na 2 jaar staan ook niet de olie te verversen van het blok en de tandwielkast van het achterwiel. Motor olie heb ik vervangen, tandwel kast nog niet.
En staat de distrb ketting strak genoeg ? Ik heb het met een schroeverdraaier aangeduwd, of dat strak genoeg is, weet ik niet. Hoe kan ik dat testen?
 
Bdp is bovenste dode punt dus zuiger moet in top staan , dan staat als het goed is het merkteken op het vliegwiel de T op het merkstreepje op het carter. Dan zou het nokkenas tandwiel als hier 2 streepjes opstaan , deze gelijk moeten staan met de rand van de cil kop. Het kan ook dat er 2 kleine gaatjes in geboord zijn , dan moeten deze gelijk staan met de rand , verder zit er 1 groter gaatje in het tandwiel , deze moet recht omhoog staan. De ketting wordt gespannen door de spanner , die als het goed is je hebt verwijderd bij het demonteren , deze spant de ketting automatisch , als de veer nog in orde is . er mag bij het heen en weer draaien van het vleigwiel geen speling zijn tussen krukas en nokkenas. Over het op tijd zetten van een gy6 staan ook div filmjes op you tube. B.v deze
 
Bdp is bovenste dode punt dus zuiger moet in top staan , dan staat als het goed is het merkteken op het vliegwiel de T op het merkstreepje op het carter. Dan zou het nokkenas tandwiel als hier 2 streepjes opstaan , deze gelijk moeten staan met de rand van de cil kop. Het kan ook dat er 2 kleine gaatjes in geboord zijn , dan moeten deze gelijk staan met de rand , verder zit er 1 groter gaatje in het tandwiel , deze moet recht omhoog staan. De ketting wordt gespannen door de spanner , die als het goed is je hebt verwijderd bij het demonteren , deze spant de ketting automatisch , als de veer nog in orde is . er mag bij het heen en weer draaien van het vleigwiel geen speling zijn tussen krukas en nokkenas. Over het op tijd zetten van een gy6 staan ook div filmjes op you tube. B.v deze
Nogmaals bedankt @trabiarie ,

wel grappig dat jij de video van Zandri insluit. Deze video heb ik juist gebruikt bij de montage. Nu was daar het merkstreepje niet te zien, dus daar wist ik niets van.
Ik had dus de zuiger op bdp, zoals in de video is te zien. Controle op merktekens heb ik niet gedaan, maar ik heb wel het tandwiel met de gaatjes juist gemonteerd.
Morgen maak ik de kap nogmaals open en kijk ik of ik de door jouw gemelde merktekens kan zien.
Overigens ik had de kleppen ook gesteld op 0,1 mm. Dit had ik gisteren nogmaals gechecked.

Zelf vermoed ik dat er iets mis is gegaan met de kleppen reinigen en dat de inlaatklep lekt. Is er een manier om het lekken van de kleppen vast te stellen?
Hoe kan ik het beste de aanzuiging controleren?

PS overal vind je videos van montage, maar van diagnose van een probleem is weinig te vinden.
 
Wat je kan proberen om je klep te testen is lucht op je inlaatspruitstuk te zetten , hoeft niet veel druk te zijn en dan luisteren of je de lucht in je carter ,of via je bougie gat hoort ,bougie demonteren .Ook via het bougie gat kun je er lucht op zetten , niet teveel anders druk je de zuiger naar beneden en opent de uitlaat klep , ik denk dat 0,5 a 1 atm genoeg moet zijn. Wel zorgen natuurlijk dat de kleppen dicht staan , ook de uitlaat klep kan lekken natuurlijk , deze hoor je dan blazen in de uitlaat
Post automatically merged:

heb je je kleppen gepolijst met kleppen schuur pasta of iets anders ? En deze ook weer op de zitting in geschuurd ? En de aanzuig controleer ik met mijn hand voor de carburateur , voel je zo of hij goed zuigt. Is ook belangrijk voor je benzine kraan , deze wordt waarschijnlijk door het vacuum van de motor bedient .
 
Last edited:
Wat je kan proberen om je klep te testen is lucht op je inlaatspruitstuk te zetten , hoeft niet veel druk te zijn en dan luisteren of je de lucht in je carter ,of via je bougie gat hoort ,bougie demonteren .Ook via het bougie gat kun je er lucht op zetten , niet teveel anders druk je de zuiger naar beneden en opent de uitlaat klep , ik denk dat 0,5 a 1 atm genoeg moet zijn. Wel zorgen natuurlijk dat de kleppen dicht staan , ook de uitlaat klep kan lekken natuurlijk , deze hoor je dan blazen in de uitlaat
Post automatically merged:

heb je je kleppen gepolijst met kleppen schuur pasta of iets anders ? En deze ook weer op de zitting in geschuurd ? En de aanzuig controleer ik met mijn hand voor de carburateur , voel je zo of hij goed zuigt. Is ook belangrijk voor je benzine kraan , deze wordt waarschijnlijk door het vacuum van de motor bedient .
Hi,

intussen heb ik de cilinderkop vervangen. Dit omdat enerzijds ik mijn twijfels had over mijn kleppen reiniging en omdat de tapeinden van het spruitstuk dol was. Vervanging leek me een goedkope en eenvoudige oplossing.
Gelijk jouw vorige tips toegepast, Heb de T markering op het vliegwiel gelijk aan het pinnetje gezet om zo zeker te zijn dat de zuiger op BDP staat. Vervolgens het tandwiel juist gezet. Kleppen op 0,1 mm gesteld en alles weer opgemonteerd.

Helaas...vaccuum meting gaf zelfs <30PSI aan.
Om hopeloos van te worden.
Dus we hebben nieuwe cilinder, nieuwe pakkingen, nieuwe zuiger & zuigerveren, nieuwe cilinderkop, maar te weinig compressie.

Jouw laatste bericht had ik tijdens de montage nog niet gelezen. Zal binnekort de aanzuiging testen
 
Back
Top