BTC Riva vonkt niet

Beste Forumleden,

BTC Riva 2017
8500 K/m
Geen vonk…

De scooter vonkt niet. Aantal dingen getest;

- Bougie is goed, getest op andere scooter en vonkt.
- Multimeterpen op groene draad CDI, andere op de geel/zwarte draad. Verschil is 2 tiente Ohm.
- Zwart-witte stekkertje uit CDI draad gehaald, om de werking van het contactslot/jiffybegrenzer uit te sluiten ( gelezen hier op het forum)

Ik heb zeer weinig verstand van elektronica. Ik heb wat Youtube filmpjes gekeken over “ GY6 No spark troubleshooting”, echter ging dit al boven mijn pet.

2 dingen vielen mij op; zie bijgevoegde foto’s;

- 1 draad is doorgeknipt. Ik heb gezocht naar een schema maar kon niet vinden waar deze voor diende. De ene kant is rood/wit, de ander blauw.

- CDI heeft een draad uit de achterkant komen. Hoort dit, of kan dit verklaren dat de CDI kapot is…?

Graag hoor ik in Jip-en Janneke taal hoe ik dit kan aanpakken. Van scooters in het algemeen heb ik wel wat verstand. Ik ben in het bezit van meetgereedschap, dus dat moet lukken.

Alvast bedankt voor de reacties!1F3CC103-0839-46B5-B680-E5142BF614C5.jpegAEFFFAFF-2600-4B9E-AC35-6BF8E1BF2972.jpeg

Advertisement - register to remove this

Sparky

Well-Known Member
Multimeterpen op groene draad CDI, andere op de geel/zwarte draad. Verschil is 2 tiente Ohm.
Dit lijkt goed, dit is de primaire wikkeling van de bobine.
Kun je ook even een detailfoto maken van de connector op de cdi waarbij de kleuren van de draden en de positie van de draden in de connector goed zichtbaar zijn?
CDI heeft een draad uit de achterkant komen. Hoort dit, of kan dit verklaren dat de CDI kapot is…?
Kun je hier ook een foto van maken want dit kan de aansluiting zijn voor de cartersensor die afgeknipte blauwe draad is dan misschien de verbinding naar de cartersensor bij je koppeling, dit zou je even kunnen controleren door de carterkap te verwijderen.

De ene kant is rood/wit,
Kun je zien waar die rood/witte draad naar toe loopt?

Dit lijkt goed, dit is de primaire wikkeling van de bobine.
Kun je ook even een detailfoto maken van de connector op de cdi waarbij de kleuren van de draden en de positie van de draden in de connector goed zichtbaar zijn?

Kun je hier ook een foto van maken want dit kan de aansluiting zijn voor de cartersensor die afgeknipte blauwe draad is dan misschien de verbinding naar de cartersensor bij je koppeling, dit zou je even kunnen controleren door de carterkap te verwijderen.

Kun je zien waar die rood/witte draad naar toe loopt?
Bedankt voor je antwoord. Ik zal morgen de gevraagde foto’s maken.

Met de draad van de CDI bedoelde ik dat zwarte, gekrulde draadje. De draad naar de cartersensor heb ik al gevonden. Dat zwarte krullende draadje deed mij vermoeden dat de CDI misschien te warm is geworden o.i.d?

Oke, tijd voor een update. De scooter vonkte, en startte ook! Voila. Echter draaide het achterwiel niet, kapotte bendix kwam ik achter.

Gelijk een nieuwe snaar geplaatst, althans dat was het idee. De krukasmoer zat muur, maar dan ook muurvast. Ik heb zelf een slagmoersleutel van HBM die elke moer loskreeg, behalve deze. Aangezien ik weinig tijd had, koos ik voor een beun manier.

Ik heb in het vliegwiel ( op de plaats waar de “fan” zit) 4 langere bouten gedraaid om de vario vast te zetten. Ik weet het, blokkeersleutel is aanbevolen, maargoed.

Uiteindelijk gelukt, hele zooitje in elkaar. Er was een bout afgebroken in het vliegwiel. Restant bout eruit gekregen, schroefdraad intact gebleven. Prima dus.

Het hele zooitje in elkaar gezet, en nu dus geen vonk meer. Er is niks veranderd t.o.v de keer dat hij wel vonkte en startte.

Kunnen de lange bouten in het vliegwiel schade aan de stator hebben veroorzaakt, waardoor hij niet vonkt? Ik verdenk alleen dit, aangezien derest hetzelfde is gebleven. Zo ja, nieuwe stator? Of is het herstelbaar?

Ik hoor er graag van!

Sparky

Well-Known Member
Kunnen de lange bouten in het vliegwiel schade aan de stator hebben veroorzaakt, waardoor hij niet vonkt?
Dit is bijna zeker het geval.
Een tijdje geleden had iemand iets te lange bouten gebruikt om zijn fan vast te zetten op het vliegwiel.
Gevolg, de te lange bouten hadden langs de wikkelingen geschaafd en dus de isolatie van de spoelen beschadigd.
MAW einde verhaal.
Maar daar kom je dus alleen maar achter als je het vlegwiel er weer af haalt en kijkt of dit ook bij jouw het geval is.

Maar ik zou eerst eens controleren of er geen statorconnector is losgeschoten alvorens de boel weer uit elkaar schroeft.

Dit is bijna zeker het geval.
Een tijdje geleden had iemand iets te lange bouten gebruikt om zijn fan vast te zetten op het vliegwiel.
Gevolg, de te lange bouten hadden langs de wikkelingen geschaafd en dus de isolatie van de spoelen beschadigd.
MAW einde verhaal.
Maar daar kom je dus alleen maar achter als je het vlegwiel er weer af haalt en kijkt of dit ook bij jouw het geval is.

Maar ik zou eerst eens controleren of er geen statorconnector is losgeschoten alvorens de boel weer uit elkaar schroeft.
Aha, dat zou een hoop verklaren. Ik heb een vliegwieltrekker besteld om meer beungeweld te voorkomen. Dan zal ik vast wat tegenkomen.

Waar zitten de statorconnectors? Of hoe zien deze eruit? Zijn het de kabels die boven uit het vliegwiel komen en verbonden worden met de draden uit de kabelboom?

In dat geval zijn die kabels allemaal in orde. Zitten netjes vast. Die heb ik als eerste gecheckt. Eerder al het een en ander uitgemeten. Maar een heel uitgebreid onderzoek lijkt mij niet nodig in dit geval. Hij startte en liep, waarna er verder niets aan veranderd is (behalve een gebeunde varioblokkeermethode ;) ).

Ik zal eens kijken of ik het kan vinden. In het geval van een kapotte stator; is het lastig om een nieuwe te monteren? Ik heb redelijke kennis, en vermoed dat ik met YouTube een end kan komen, mits het echt heel ingewikkeld is.

Sparky

Well-Known Member
Als je het vliegwiel verwijderd hebt is het moeilijkste gedaan voor wat betreft het wisselen van de stator.
Het is gewoon een kwestie van vervangen kan in principe niet fout gaan.

Advertisement - register to remove this