Btc riva riva vast

Bodiermen

New Member
Goeieavond gasten!

Ik heb zojuist een gloednieuwe cilinder + kop gemonteerd op mijn btc riva.

Ik heb nog extra gecontroleerd of ik het vliegwiel vrij kon draaien en dat kon gewoon.
Toen heb ik het blok weer onder de scooter gemonteerd en alles aangesloten.

Nu zit er iets niet soep! Mijn kickstart zit muurvast en elektrisch wilt hij niet starten, het enigste wat hij doet als ik elektrisch start is een tikje van de aandrijving. Meer krijg ik er niet uit.

Wie o wie kan mij hierbij helpen?
 
Advertisement - register to remove this

Heb je al eens geprobeerd aan het vliegwiel te draaien nu het blok eronder zit?
Toen je hebt gecontroleerd of het vliegwiel vrij kom ronddraaien toen de motor nog niet gemonterd zat, zat toen de bougie al gemonteerd?
Ik neem aan nu alles nieuw is dat er ook een nieuwe bougie ingekomen is, is de schacht van de bougie niet te lang zodat de zuiger de bougie raakt?
 
Jaa ik heb idd een nieuwe bougie, maar gewoon exact dezefde als voorheen. Bendix zit als ik mijn karterkap eraf haal direct al in de tandjes van het vliegwiel, dit hoort niet toch?(hoort gewoon achter het vliegwiel te zitten lijkt mij, en als je start komt ie naar voren)
Post automatically merged:

Maar hoe zou het mogelijk zijn dat de schacht van de bougie te lang is? Zit daar ook weer verschil in?
 
Jazeker zit er verschil in de lengte van de schacht van de bougie. Maar kan je het vliegwiel nu meerdere slagen ronddraaien nu je er bij kan?
Je theorie over de bendix klopt.
Ja en nee, voor de duidelijkheid, als ik hem helemaal terugdraai, kan ik hem ongveer 3/4 hele slagen naar voren geven, dan blokkeert ie. En naar achter blokkeert ie dus op het gegeven moment ook.
 
Weet je zeker dat je de boel goed op tijd hebt gezet want ik krijg toch de indrukt dat een klep de zuiger raakt.
Hopelijk is het al niet te laat en is er een klep krom geslagen.
Ik heb de nokkenas optijd gezet toen ik alles erin heb gezet?
Post automatically merged:

Heb je de bougie er al uitgehaald? En draait alles dan wel? Zo niet dan denk ik dat je alles er weer af mag halen en dan stap voor stap weer opbouwen en continu blijven controleren.
Bougie eruit en het draait allemaal nog niet dus ligt in ieder geval niet aan de bougie
 
Ik heb de nokkenas optijd gezet toen ik alles erin heb gezet?
Je moet niet alleen de nokkenas op tijd zetten maar ook het vliegwiel.
Pas dan staat alles goed op tijd en als dan de zuiger op z'n hoogste stand staat, zijn beide kleppen dicht.

Kijk anders even op Youtube, daar staan tientallen filmpjes hoe je dit doet.
Zoek maar eens op bijvoorbeeld "GY6 big bore install".
Het op tijd zetten en het spannen van de ditributieketting gebeurd altijd aan het einde van een filmpje als de kop is teruggeplaatst en de nokkenas wordt gemonteerd.
 
Je moet niet alleen de nokkenas op tijd zetten maar ook het vliegwiel.
Pas dan staat alles goed op tijd en als dan de zuiger op z'n hoogste stand staat, zijn beide kleppen dicht.

Kijk anders even op Youtube, daar staan tientallen filmpjes hoe je dit doet.
Zoek maar eens op bijvoorbeeld "GY6 big bore install".
Het op tijd zetten en het spannen van de ditributieketting gebeurd altijd aan het einde van een filmpje als de kop is teruggeplaatst en de nokkenas wordt gemonteerd.
Dus dit moet ik nu opnieuw doen als ik het goed begrijp? Want wst is dan precies de reden dat hij blokkeerd (gewoon even benieuwd )
 
Als je het vliegwiel niet op tijd hebt gezet bestaat de kans dat als de zuiger in de hoogste stand staat een van de kleppen open staat en dan komt de zuiger tegen deze klep.
Hierdoor blokkeert de motor uiteraard.
Doordat je hem elektrisch gestart hebt en op de kick getrapt hebt, kan het zijn dat de zuiger met geweld de klep heeft geraakt en de klep krom is of er schade is aan de zuiger.

Dus niet meer proberen te starten maar gelijk de kop er opnieuw afhalen, controleren op schade.
Als de kop er dan toch vanaf is, ook even controleren of de zuiger goed om is gemonteerd.
Is er schade dan houdt het natuurlijk op.
Is er geen schade, eerst vliegwiel op tijd zetten, daarna nokkenastandwiel in de distributieketting haken met de merktekentjes/gaatjes op het nokkenastandwiel in de goeie richting.
Nokkenas vastzetten, distributieketting spannen.
Opnieuw controleren of nokkenastandwiel en vliegwiel nog op tijd staan.
Voorzichtig en met de hand het vliegwiel rond draaien en voelen of de motor niet blokkeert.
 
Jaa ik heb idd een nieuwe bougie, maar gewoon exact dezefde als voorheen. Bendix zit als ik mijn karterkap eraf haal direct al in de tandjes van het vliegwiel, dit hoort niet toch?(hoort gewoon achter het vliegwiel te zitten lijkt mij, en als je start komt ie naar voren)
Als jij bedoel dat de Bendix al in de Starterkrans zit ( Dat tandwiel in de Kickstartkap ) , dat hoort niet , dan blokkeert de boel .
Haal die Bendix er eens uit , en dan Kicken met Kickstart.
( je vliegwiel zit aan de ontsteking kant).
 
Back
Top