BTC riva injector geen 12V

WilStein

New Member
H! en Help!
Mijn BTC riva uit 2020 heeft steeds weer andere problemen.. wat nu weer:
Ik heb mijn luchtfilter vervangen, geen gekke dingen aan gedaan. Na herplaatsen startte hij niet meer (behalve kort met remmenreiniger) Blijkt uiteindelijk dat de injector continue slechts 0.3V krijgt ipv 12V (ook bij kort draaien met remmenreiniger).
Startrelais klikt, is dus goed, de relais lijken ook goed, Zekeringen goed, stekkers los gehad en schoongemaakt, regelaar doet het,-anders brandden de lampjes door.

Welke techneut heeft een idee? Ik heb een el.schema20220916_160011.jpg
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ik neem aan dat je de meting gedaan hebt tov de massa, toch? (groene draad of min-pool accu)

Meet even de spanning op de R/W draad bij relais C124 (Injectie relais) en eventueel de R/W draad bij relais C125 (Brandstofpomp relais), dit zou beide de accuspannng moeten zijn.
Meet daarna op de BL1 draad van het C124 relais, ook hier moet de spanning gelijk zijn aan de accuspanning.
Laat iets weten dan kijken we aan de hand van de resultaten hoe verder.
 
Heb ik allemaal gedaan, ook het contactslot (maar dit bleek eigenlijk niet nodig, onderbreekt slechts de stroomdoorvoer). De pomp werkt goed (aansluiting los bij injector en de brandstof spuit er goed uit). 12 V op injector zet hem voldoende open (kan ik dan niet vacuum zuigen), dus deze is ook goed.
De injectorpolen worden gevoedt van contactslot (is goed) via de 2 relais (ook goed) en J2 CT28 (5) naar aarde (?)
Het blijft een raadsel dat hij het goed deed totdat ik het schone luchtfilter en de kap terugplaatste (bij testen is het filter open).
 
Nieuwe ECU geplaatst, hele kabelboom weer doorgemeten. Als ik de -van de verstuiver tegen frame of accupool hou, is het 12V. Sluit ik hem weer aan op de ECU slechts 0,35. Schakelaar van standaard was al verwijderd trouwens. Beide relais zijn nog goed. Hij loopt dus kort wel op remmenreiniger, dus ontsteking via ECU is goed, bobine ook vervangen. Iemand nog idee? Het gaat er dus om dat de injector (verstuiver) niet voldoende stroom krijgt.
 
Ik meet de 12V op de stroomdraad naar de injectiepomp (blauw/geel) met massa (blauw) op frame. Relais gewisseld, geen effect. Mijn schoonzoon had hetzelfde na vernieuwen van luchtfilter (ik dus ook). Hij heeft het kleine slangetje onder het filter dichtgemaakt en toen was alles weer goed. Hij wist alleen niet waarom. Hij vermoedde dat er valse lucht binnen kwam en daardoor een sensor niet werkte. Alleen welke sensor dan?. Lamdasonde heeft er niets mee te maken neem ik aan en hittesensor ook niet.
 
Massa op frame,
En waar heb je precies gemeten met die andere meetpen? (welke draadkleur heeft deze draad op het schema?)

Mijn schoonzoon had hetzelfde na vernieuwen van luchtfilter (ik dus ook).
Ik snap het niet helemaal.
Wat heeft een luchtfilterwissel te maken met het niet aanwezig zijn van 12 Volt op je injector?

Edit, ik zie dat je de vorige post hebt aangepast.
Ik zal er straks even naar kijken.
 
Ik heb de bedrading helemaal gecontroleerd, tot killswitch aantoe.De toevoer naar verstuiver is blauw en blauw/geel. 20221001_172508.jpg
Post automatically merged:

Het lijkt zo simpel, nieuwe ECU, bobine (onnodig, maar goed,) spanningsregelaar is goed, beide relais ook, killswitch ook, vrijwel nieuwe accu, pomp ook,... Zelfs scootermonteur snapt het niet. Obd geeft aan te weinig druk in cylinder, maar je kunt hem handmatig bijna amper ronddraaien. Gebruikte wel veel olie (40w-60,dus dikker) maar ja, in 2jr 23000 (!) km is dat wel begrijpelijk.
Liep uitstekend totdat luchtfilter werd vervangen....(Lijkt wel een vrouw daar snap ik soms ook niets van )
 
Last edited:
Ik vond het al vreemd dat je blauw draad massa noemde, in het schema is deze groen, zoals bij de meeste Chineesjes.

Als je de scooter op contact zet, moet:
  • Je op de blauwe draad van de injector, 12 Volt meten tov de minpool van de accu.
  • Je op de blauwe draad van de injector, nagenoeg geen spanning meten als je meet tov de blauw/gele draad, de open collector schakeling in de ECU geleidt immers niet bij stilgelegde motor. (lees, de injector wordt niet aangestuurd)
Dus die 0,3 Volt die je meet over de injector kan heel goed kloppen.
Echter als de scooter even draait moet je over de injector een pulserende gelijkspanning meten.
Een multimeter kan in vele gevallen hier niet zo goed mee omgaan maar de spanning die je dan over de injector meet, moet dan toch wel wat stijgen en hoe hoger het toerental hoe hoger de spanning die de multimeter zou moeten aangeven. (tgv een hogere duty-cycle)
Maar goed, als de motor maar heel even loopt met wat benzine in het bougiegat is deze laatste meting nogal lastig te doen.
Doet de spanning helemaal niks en blijft hij dus maar 0,3 Volt, lijkt het erop dat de geel/blauwe draad tussen de injector en pin5 van de ECU-connector onderbroken is of een slecht contact maakt.
Dus zeker even de weerstand meten tussen de connector van de injector en pin5 van de ECU-connector J2-CT28 (geel/blauwe draad.), met de multimeter op het laagste Ohm-bereik mag de weerstand zeker niet hoger zijn dan laat zeggen 0,3 Ohm.
Wat ook nog aan de hand kan zijn, is dat de open collector schakeling in de ECU niet schakelt, op het ritme van het signaal van het vliegwiel/pickupspoel, naar massa.
Maar de ECU was reeds vervangen en het pickupsignaal lijkt ook in orde want je hebt een vonk aan de bougie.

Dus ik zou het verhaal hierboven even heel aandachtig lezen en de metingen even doen.
Verder de connector van de injector en ECU even heel goed bekijken en controleren op oxide vorming/vocht en je ervan overtuigen dat deze connectoren ook goed contact maken met hun contra-connector.
.
 
Zeker weten dat er geen luchttemp sensor in het luchtfilter(huis)zit?
Of anders bekeken: waar zit de luchtempsensor?
Met Sparky eens: die 0.3 volt hoeft geen 12 volt te zijn. Als de ECU de injector niet bediend, geeft hij geen aarde en loopt er geen stroom.
 
Sparky, Even voor duidelijkheid: blauw van injector naar - is 12v
<".. geen spanning meten als je meet tov de blauw/gele draad," >
bedoel je de spanning tussen beide polen van injector? Die is 0,35 ook bij draaiende motor.
Is overduidelijk iets met de massa.
Post automatically merged:

Jeroen :
Luchtempsensor?.. Bedoel je tps/map/tempintake? Geen idee waar die zit... In ieder geval niet een bedraad 'dingetje' in het filterhuis. Wel een blokje waar 2 slangetjes naartoe lopen. Voorste naar kleppendeksel en achterste is dicht.
 
Last edited:
Vermoedelijk zit de luchttempsensor bij de tps/map/tempintake.
Dat blokje heeft waarschijnlijk te maken met de afvoer van carterdampen of recirculatie van uitlaatgas.
Succes en ik ben benieuwd wat er uiteindelijk uitkomt..
 
Sparky, Even voor duidelijkheid: blauw van injector naar - is 12v
klopt, als je met - de minpool van de accu bedoelt.

<".. geen spanning meten als je meet tov de blauw/gele draad," >
bedoel je de spanning tussen beide polen van injector?
Ja, dit is gewoon de spanning over de injector.

Die is 0,35 ook bij draaiende motor.
Bij stilgelegde motor zou deze theoretisch 0 Volt moeten zijn maar door wat lek kan deze 0,35 Volt een goede waarde zijn.
Bij draaiende motor moet dit echter een pulserende 12 Volt spanning zijn.
Maar zoals reeds gezegd, veel multimeters kunnen niet goed met een pulserende gelijkspanning om gaan en zullen waarschijnlij ook nooit de juiste spanning meten, maar de gemeten spanning zou wel moeten stijgen naar een hogere waarde.
Is overduidelijk iets met de massa.
De ECU schakelt de injector, pulserend op het ritme van de motor naar massa.
Maar als de spanning ook bij lopende motor 0,35 Volt blijft, is dus een teken dat er geen stroom loopt, met ander woorden er loopt geen stroom van, de blauwe draad, via de spoel van de injector, via de blauw/gele draad, via de ECU naar massa.
De massa van de ECU is in orde anders zou je ook geen vonk hebben.
De ECU zelf is ook in orde want deze is nieuw.
Dus als daadwerkelijk de spanning over de injector niet stijgt tijdens het draaien van de motor, moet je de fout zoeken in de blauw/gele draad inclusief de connector van de injector en inclusief de connector van de ECU, zoals reeds geschreven in mijn post#9.
 
Nou, weer een dag erbij... bedrading is overal goed, wel zat er een fout in het bedradingsschema. zie pic.
Het enige wat nog overblijft is de snelheidsbegrenzer, maar geen idee hoe deze te controleren.. blijft vreemd dat door vernieuwen van luchtfilter deze ellende is ontstaan. Morgen gaat hij naar een reparatie-shop om obd opnieuw uit te lezen. En ws repareren.


SchemaNW.jpg
 
bedrading is overal goed, wel zat er een fout in het bedradingsschema. zie pic.
Ik zie geen fout in het bedradingsschema eerlijk gezegd.
Het schema is een beetje onduidelijk maar de symbooltjes in deze speedlimitconverter lijken op een emittervolger.
Deze versterkt en inverteert het signaal van de speedsensor en brengt deze versterkte pulsen via de gele draad naar de ECU.

Het enige wat nog overblijft is de snelheidsbegrenzer,
Lijkt me niet dat de fout hier zit, die unit doet helemaal niks als de scooter niet rijdt.

Maar goed morgen weet je het, hoop ik toch.
 
Last edited:
Heb je even meegekeken hoe die resetprocedure werkt want wellicht heb je die ooit nog eens nodig.

Fijn dat het is opgelost en bedankt voor de terugkoppeling.

Veel plezier met de scoot!
 
Back
Top