Btc riva geeft geen vonk af

erik7007

New Member
Hallo,

Ik heb een btc riva euro 4 van 2020 25km versie origineel met 8890km op de teller.
2e eigenaar ivm aankoop auto vorige eigenaresse. Sinds 2 jaar dus hier voor de deur. Ik gebruik hem vooral voor woon werk verkeer 20km enkele reis en dit ging tot 2 weken terug zonder probleem. Ineens tijdens rijden hielt hij schokkend in en viel kort erna uit. Starten lukte weer na een paar tellen maar bleef zelfde probleem houden en ben met een kleine 10kmpu langzaam de weg naar huis vervolgd
In het afgelopen weekend weer tevoorschijn gehaald en getest. Stationair op dat moment perfect, zodra ik ga gaf inhouden en beetje bokken en valt dan uit. Proefritje zelfde effect dus uitvallen na inhouden bij bijna vol gas.
Ivm tunnel afsluiting hier wilde graag de scooter dit weekend klaar hebben en heb hem weggebracht naar een ervaren scooter sleutelaar (vnl piagio soorten) maar super fijn dat hij mij op kort termijn kon helpen. Dezelfde avond al een belletje dat hij niet meer vonkt. Had al een andere bobine geprobeerd maar ook geen effect. Nwe bougie erin ook niets en hij kon niet verder sleutelen aan een chinees helaas.Onverichte zaken weer terug naar huis gelopen en dus nu sinds 2 dagen proberen om via o.a dit forum allerlei metingen en uitsluiten van oorzaken te doen.

Ben zelf geen grote technicus maar ben tot veel bereid en leer er graag van.

Is er iemand die mij op weg kan helpen.

Ik heb een andere eci en cdi geprobeerd van een kennis maar ook geen effect op vonken van bougie. Stator pick-up nagekeken en had goede afstand.
Ik heb vermoeden dat er iets electronisch niet klopt. Meting via internet gelezen over weerstand bij de ecu en deze wijken af. Ergens sluiting?

komende weekend dagen werken maar maandag en dinsdag heb ik weer 2 dagen om te meten en dergelijke.
 
Advertisement - register to remove this

Zekeringen al gecontroleerd want deze scooter is een vermoedelijk een Euro4 of misschien al wel een Euro5.
De ecu is afhankelijk van een goeie accuspanning en ook wordt de bobine eenzijdig gevoed met 12V van de accu.
De andere zijde van de bobine wordt op het ritme van de vonk naar massa getrokken door de ecu, die op zijn beurt, kijkende naar de signalen van alle sensoren het ontsteekmoment en de brandstofvoorziening regelt.

Brandt of knippert het motormanagement lampje ?
Gaat dit lampje aan bij hetop contact zetten van de scooter een uit na een seconde of 2 a 3 ?
 
Het is idd euro 4 scooter
Het oranje controle lampje gaat na contact aan met 2 seconde uit.

Startmotor reageert normaal. Brandstof loopt zodra start motor of kick start gebruikt.

Nu zit er op de oude bobine niet een kleur pool zoals groen en zwart zoals ik ze zie bij winkel en op foto's. Maakt het uit op welke pool welke zit aangesloten.

Je hebt het over een zekering controleren. Die bij de accu op de rode draad of zitten er meerdere zekeringen ergens?

Ik heb rond de 'toerentalomvormer' alle 4 de pin op de stekker gemeten en die komen dus afwijkend over dan een tread met waardes die je zou moeten meten.
 
Misschien ook al eens de spanningen meten op beide draden van de bobine tov de min-pool accu, soms zijn het er zelfs 3. (+12V, geschakelde draad en massa)
Als je spanning gaat meten uiteraard de scooter wel op contact.
 
Ik heb de metingen gedaan en in de bijlage vermeld.

Ook zag ik op forum op bobine te testen om zeer kort aan de plus te verbinden. Beide bobines doen niets. Is de bobine dan defect of doe ik nog iets verkeerd.

Het zijn 2 andere bobine, de nieuwe kreeg ik mee van de scooter sleutelaar meneer. Maakt dat nog uit of er een vonk kan komen?
 

Attachments

  • 17265739128654453467306965344685.jpg
    17265739128654453467306965344685.jpg
    109 KB · Views: 12
  • 17265741286374896385227669255064.jpg
    17265741286374896385227669255064.jpg
    89 KB · Views: 10
Ik weet niet wat je precies gemeten hebt maar een pool ligt nooit aan de kern van de bobine.
Dus die waardes wat je gemeten hebt op het 20 kilo Ohm bereik zijn waarschijnlijk je vingers.

-Heb je ook de weerstand tussen de polen gemeten?
-Heb je ook de weerstand gemeten tussen de polen en de bougiekabel, met en zonder bougiekap?

De metingen op de 4-polige speedconverter heeft geen zin want deze heeft in principe niks te maken met het wel of niet hebben van een vonk.

Verder neem ik aan dat die laatste metingen, spanningsmetingen zijn, het vreemde daarbij is dat de spanning op de zwart/gele draad die richting ecu gaat lager is dan de spanning op de blauwe draad, als de scooter in rust is, zouden beide zijden van de bobine dezelfde spanning moeten meten.
Dit zou alleen het geval moeten zijn als de poort van de ecu deels in geleiding (open staat naar massa)
Ten opzichte van wat heb je die spanningen gemeten, maw waar heb je de zwarte draad van de multimeter op aangesloten om die spanningen te meten?
 
Ik weet niet wat je precies gemeten hebt maar een pool ligt nooit aan de kern van de bobine.
Dus die waardes wat je gemeten hebt op het 20 kilo Ohm bereik zijn waarschijnlijk je vingers.

-Heb je ook de weerstand tussen de polen gemeten?
-Heb je ook de weerstand gemeten tussen de polen en de bougiekabel, met en zonder bougiekap?

De metingen op de 4-polige speedconverter heeft geen zin want deze heeft in principe niks te maken met het wel of niet hebben van een vonk.

Verder neem ik aan dat die laatste metingen, spanningsmetingen zijn, het vreemde daarbij is dat de spanning op de zwart/gele draad die richting ecu gaat lager is dan de spanning op de blauwe draad, als de scooter in rust is, zouden beide zijden van de bobine dezelfde spanning moeten meten.
Dit zou alleen het geval moeten zijn als de poort van de ecu deels in geleiding (open staat naar massa)
Ten opzichte van wat heb je die spanningen gemeten, maw waar heb je de zwarte draad van de multimeter op aangesloten om die spanningen te meten?
Met de kern bedoelde ik de kern van de bougiekabel of de bougiekap.

Meting alleen de metalen pennetjes niet met mn vingers.

De laatste op papier waren indersaad de spanningsmetingen. Zwart op de min accu en rood of de schuifstekers aan de bobine kant.

Ergens op forum ook de truc om kort de bobine aan de + aan te tikken en zien of er een vonk komt geprobeerd maar geen effect gezien. Zou bobine dan defect zijn?


Op de bobine tussen de 2 stekers bij de originele 3.7ohm bij de andere 0.4
 
Met de kern bedoelde ik de kern van de bougiekabel of de bougiekap.
Ah oke, dat heb ik dus verkeerd geïnterpreteerd, ik dacht dat je bedoelde bij de oude bobine de weekijzer kern die aan beide uiteinde van de bobine uitsteekt en waarmee je de bobine vastzet en bij de nieuwe bobine die twee koperen oogjes.
De weerstand van de secundaire spoel zien er wel goed uit ondanks dat de nieuwe bobine waarschijnlijk wat minder wikkelingen heeft en daardoor de hoogspanning die naar de bougie gaat, lager zal zijn.

Ergens op forum ook de truc om kort de bobine aan de + aan te tikken en zien of er een vonk komt geprobeerd maar geen effect gezien. Zou bobine dan defect zijn?
Ik denk dat dit een topic was waar ik op gereageerd heb, nog niet zo lang geleden, en die tip gegeven heb aan de topic starter.
Echter was dit niet het aantikken van de pluspool maar de min-pool van de accu.

Dit zou je ook nog eens kunnen proberen om in ieder geval erachter te komen of het niet vonken nu ligt aan het bobine circuit of aan het feit dat de bobine niet aangestuurd wordt.

Dus doe het volgende:
  1. Trek de zwart/gele draad los van de bobine.
  2. bevestig op de vrijgekomen aansluiting van de bobine een draad die lang genoeg is om tot bij de min-pool van de accu te komen.
  3. trek de bougiedop van de bougie.
  4. neem een goeie bougie en druk deze in de bougiekap en houdt de schroefdraad van de bougie tegen een blank stukje ijzer van het motorblok of frame.
  5. zet de scooter op contact.
  6. Op de blauwe draad moet nu +12V staan, ten opzichte van de accu-minpool. (even controleren)
  7. Tik met het uiteinde van de tijdelijke kabel, een fractie van een seconde, de min-pool van de accu aan.
  8. De bougie moet op dat moment vonken.
 
Ah oke, dat heb ik dus verkeerd geïnterpreteerd, ik dacht dat je bedoelde bij de oude bobine de weekijzer kern die aan beide uiteinde van de bobine uitsteekt en waarmee je de bobine vastzet en bij de nieuwe bobine die twee koperen oogjes.
De weerstand van de secundaire spoel zien er wel goed uit ondanks dat de nieuwe bobine waarschijnlijk wat minder wikkelingen heeft en daardoor de hoogspanning die naar de bougie gaat, lager zal zijn.


Ik denk dat dit een topic was waar ik op gereageerd heb, nog niet zo lang geleden, en die tip gegeven heb aan de topic starter.
Echter was dit niet het aantikken van de pluspool maar de min-pool van de accu.

Dit zou je ook nog eens kunnen proberen om in ieder geval erachter te komen of het niet vonken nu ligt aan het bobine circuit of aan het feit dat de bobine niet aangestuurd wordt.

Dus doe het volgende:
  1. Trek de zwart/gele draad los van de bobine.
  2. bevestig op de vrijgekomen aansluiting van de bobine een draad die lang genoeg is om tot bij de min-pool van de accu te komen.
  3. trek de bougiedop van de bougie.
  4. neem een goeie bougie en druk deze in de bougiekap en houdt de schroefdraad van de bougie tegen een blank stukje ijzer van het motorblok of frame.
  5. zet de scooter op contact.
  6. Op de blauwe draad moet nu +12V staan, ten opzichte van de accu-minpool. (even controleren)
  7. Tik met het uiteinde van de tijdelijke kabel, een fractie van een seconde, de min-pool van de accu aan.
  8. De bougie moet op dat moment vonken.
De bougie vonkt op de min pool.
Dat is het dus niet maar de geel zwarte draad vanaf de ecu geeft dus niet gewenste signaal af. Met een andere dellorto ecu erop ook niet.. dat heb ik geprobeerd.
 
De bougie vonkt op de min pool.
Conclusie is dus, dat de bobine en de voeding (+12V) van de bobine in orde zijn.
Dus die kun je afstrepen. ;)
Wel zou ik de originele bobine gebruiken als deze tenminste ook wilt vonken met deze truc, want deze geeft toch wat meer pep dan die nieuwe.

Ik ga ervan uit dat het ook niet aan de ecu ligt, daar je die ook al vervangen had voor een andere.
De Dellorto ECU krijgt ook spanning, anders zou het motormanagementlampje niet oplichten als je de scooter op contact zet, veronderstel ik.

Helaas heb ik geen schema van de BTC Riva Euro4, ik heb wel een schema van Peugeot met een Dellorto ecu (met dank aan @Floris van bommelstijn ), ik neem aan dat deze nagenoeg hetzelfde is uitgezonderd misschien de manier waarbij de actuele snelheid van de scooter aan de ecu wordt doorgegeven want als ik het goed begrepen heb, heeft jouw scooter een speedconverter waarvan jij dacht dat het een 4 polige cdi was.
Op dit schema wordt de snelheid vande scooter doorgegeven door de snelheidsmeter aan de ecu.
De draadkleuren van deze Peugeot zullen wel anders zijn.
Ik zal het schemaatje onderaan de post even toevoegen.
De zaken wat ik denk waar het nog aan zou kunnen liggen zijn:

  1. De jiffy-schakelaar indien jouw scooter deze heeft. (component 5)
  2. De noodknop, indien jouw scooter deze heeft. (component 6)
  3. De pickupspoel bij je vliegwiel. (component 7)
  4. Eventueel het contactslot (schakelcontact tussen zwart/rode en groene draad)
  5. Of de bedrading tussen de hierboven vermeldde componenten.
  6. Een breuk of slecht contact in de geel/zwarte draad tussen bobine en pin 18 van de ecu-connector.


1726686350096.png
 
Conclusie is dus, dat de bobine en de voeding (+12V) van de bobine in orde zijn.
Dus die kun je afstrepen. ;)
Wel zou ik de originele bobine gebruiken als deze tenminste ook wilt vonken met deze truc, want deze geeft toch wat meer pep dan die nieuwe.

Ik ga ervan uit dat het ook niet aan de ecu ligt, daar je die ook al vervangen had voor een andere.
De Dellorto ECU krijgt ook spanning, anders zou het motormanagementlampje niet oplichten als je de scooter op contact zet, veronderstel ik.

Helaas heb ik geen schema van de BTC Riva Euro4, ik heb wel een schema van Peugeot met een Dellorto ecu (met dank aan @Floris van bommelstijn ), ik neem aan dat deze nagenoeg hetzelfde is uitgezonderd misschien de manier waarbij de actuele snelheid van de scooter aan de ecu wordt doorgegeven want als ik het goed begrepen heb, heeft jouw scooter een speedconverter waarvan jij dacht dat het een 4 polige cdi was.
Op dit schema wordt de snelheid vande scooter doorgegeven door de snelheidsmeter aan de ecu.
De draadkleuren van deze Peugeot zullen wel anders zijn.
Ik zal het schemaatje onderaan de post even toevoegen.
De zaken wat ik denk waar het nog aan zou kunnen liggen zijn:

  1. De jiffy-schakelaar indien jouw scooter deze heeft. (component 5)
  2. De noodknop, indien jouw scooter deze heeft. (component 6)
  3. De pickupspoel bij je vliegwiel. (component 7)
  4. Eventueel het contactslot (schakelcontact tussen zwart/rode en groene draad)
  5. Of de bedrading tussen de hierboven vermeldde componenten.
  6. Een breuk of slecht contact in de geel/zwarte draad tussen bobine en pin 18 van de ecu-connector.


View attachment 77720
Het schema maakt het wel makkelijker.
Bij de F2-5a moet ik dan zoeken naar een zekering? F voor fuse2 en 5amp.. Weet iemand waar deze verborgen zitten of ergens onders de tape op de kabelboom zoeken dan haal ik de tape eraf. Ik heb behalve de hoofdzekering geen andere gevonden tot nu.
 
Dit schema moet je niet al te letterlijk nemen en jij hebt waarschijnlijk ook deze zekering niet, het is immers een schema van een andere scooter.
Trouwens mijn zoon heeft een Sym Orbit III Euro4 met een Dellorto ECU en deze scooter heeft volgens mij maar 2 zekeringen.

Deze zekering heeft niks te maken met jouw probleem anders zou het trucje met het aantikken van de min-pool ook niet werken dus mocht deze ergens verborgen zitten is deze nog heel.
Trouwens zekeringen worden niet ingetaped in de kabelboom.
 
Bij zandri dit gevonden en daar zit maar 1 zekering in de kabelboom.

maar morgen ga ik dus checken de jiffy schakelaar en de nood knop en de kabels. Mocht ik niets vinden dan misschien toch naar de scooter winkel als ze weer plek hebben of is hij voor de handel.

Screenshot_20240918_224424_Chrome.jpg
 
Alles open gehad om te zien waar ik bij moest maar ik had geen kern trekker om bij de stator te komen.

De afstand tussen de pickup en meter is goed. De 2 draden zitten goed vast maar ik krijg ze niet goed gemeten. Op pin 5 zijn de pennen zo dun dat ik met mijn set er niet tussen kom. Ook de jiffy uit eljaar gehaald en alles bekeken maar wederom die draden zitten gegoten lijkt het in de schakelaar en verdwijnen daarna ergens onder de accubak heen. Bij koplamp unit alles gedemonteerd om de noodknop te testen, als ik ze koppel geeft hij 11.4v verder zou ik niet weten wat ik kan doen.

Ik denk uiteindelijk toch maar een bedrijf te laten kijken. Ik ben er nu ruim een week mee bezig, heb een hoop geleerd maar je moet ook de getallen kunnen interpreteren. Problemen interpreteren en oplossen doe ik dagelijks bij patientenzorg in de zorg maar hier nooit voor geleerd.

Electronisch schijnt volgens de scooter reparatie de euro 4 een ramp te zijn. Fijne kennis als hij er nog heen moet. Anders naar andere scooter kijken. Iets met meer zekerheid..

Thanks in ieder geval @Sparky voor jouw medewerking en kennis ik laat het weten als ik iets terug hoor. Kennis is macht en die deel ik dan weer.
 
Het vliegwiel hoef je niet los te maken om een meting te doen.
Het is trouwens niet om het vliegwiel en de statorplaat erachter te doen maar specifiek over de pickupspoel die zich, in jouw geval, buiten het vliegwiel bevindt.

Een tip: om in deze connector te meten is misschien een naald of een uitgebogen paperclip en dan op de naald of paperclip te meten met de pennen van de multimeter.

In principe hoef je ook niet alle componenten apart te meten maar bijvoorbeeld in de keten.

De pickupspoel en de kill-switch zou je bijvoorbeeld kunnen meten door tussen de losgetrokken ecu connector op pin5 te meten en de min-pool van de accu, met uitgeschakeld contactslot.
Als de killswitch in de running stand staat zou je de weerstand van de pickupspoel moeten meten, dus 110 +/- 10% Ohm, in de kill-stand zou je oneindig moeten meten, dit is OL, L of I in het display van de multimeter.

Dan weet je dus, de killswitch verbindt door en de pickup weerstand is oke.

Het contactslot en de jiffy switch kun je testen door tussen pin 5 en 7 van de losgetrokken ecu connector te meten. met de jiffy "ingeklapt" en het contact "aan", zou je nagenoeg 0 Ohm moeten meten.
In elke andere stand van het contactslot en de jiffy, zou je oneindig moeten meten, dit is wederom OL, L of I in het display van de multimeter.

Maar als je de scooter wilt wegbrengen respecteer ik dit uiteraard, maar je bent nu al zover gekomen en het zou jammer zijn als je het met die twee metingen misschien zelf kunt oplossen.
Mocht dit niet het geval zijn, kun je hem nog altijd wegbrengen. ;)


1726813851518.png
 
Last edited:
Back
Top