BTC riva euro 4 start niet meer

eric de waele

Well-Known Member
Beste forum leden.
Ik ben op zoek naar een schema van dit type scooter BTC riva euro 4 van 24-07-2018.
zodat ik de electrische bedrading eens kan doorzoeken
Als ik het relais rechtstreeks voor zie van spanning werkt hij perfect.
Het moet dus ergens in de bedrading zitten maar waar zonder schema kan ik dit niet oplossen denk ik.
Ik hoop dat iemand dit heeft en hier post
mvrg e de waele
 
Advertisement - register to remove this

Eric,

helaas heb ik geen schema van deze BTC, die Chineesjes zijn niet erg scheutig met informatie.
Staat er geen schema in het usermanual van jouw scooter?

Werkt je remlicht?

Als ik het relais rechtstreeks voor zie van spanning werkt hij perfect.
Waar voorzie je het relais van spanning?
Op de spoel of op de dikke draad richting startmotor?

In principe is het schema van het startmotor gedeelte niet moeilijk en hoef je er in principe geen schema voor.

Er zijn 2 principes voor wat betreft het aansturen van het startrelais.

Principe 1 (high side switching), brengt de spanning van het remlicht naar de ene zijde van de startknop, de andere zijde van de startknop is verbonden met de ene zijde van de spoel van het startrelais, de andere zijde van de spoel van het startrelais loopt naar massa (=min-pool accu)

Principe 2 (low side switching), brengt de spanning van het remlicht direct naar de ene zijde van de spoel van het startrelais, de andere zijde van de spoel van het startrelais is verbonden met de ene zijde van de startknop, de andere zijde van de startknop is verbonden met massa. (=min-pool accu)
 
Last edited:
Heb je ook al aan de startschakelaar gedacht?
Als die vuil is van binnen maakt ie ook geen contact.

Ik heb toen de schakelaar uit elkaar gehaald en schoongemaakt.

Dit kun je checken door de stekker uit je startschakelaar te halen, en via daar d.m.v twee draden op de pinnen, de stroom te laten lopen.
Als je bij rem inknijpen (proberen te starten) t relais hoort gaan weet je dat het niet in de kabelboom zit.
 
Last edited:
beste forumleden.
Het probleem met de startmoter is opgelost Er zat een verbindingsstekker die was warm geworden en aan elkaar gesmolten.
ik heb deze los geknipt en weer aan elkaar gezet met een blokje de Hooft plus kabel van de accu was nog in takt de kabel
van de massa was onderbroken dus dat was de oorzaak van het probleem Maar nu kreeg ik telfeoon dt hij het niet meer deed
hij rijde niet meer de moter draai wek gewoon wat zou er kunnen zijn Ofmoet ik een nieuw topic aan maken ?
e de waele
 
Eric,

voor de vindbaarheid zou het beter zijn een nieuw topic aan te maken.
Maar goed ik zal je hier even kort antwoord geven, mocht dit niet baten kun je altijd nog overwegen of je hier verder gaat met dit nieuwe probleem of dat je daar een nieuw draadje/topic voor maakt.
Even de carterkap, daar waar ook de kickstart zit, loshalen.
Hier zit de overbrenging tussen krukas en achterwiel.
Hier moet iets aan de hand zijn zoals bijv. v-snaar geknapt of koppeling die niet meer aangrijpt.
Om de kap eraf te halen hoef je niet de kickstart los te halen enkel de boutjes rondom de kap.
 
Sparky
Ik heb de scooter hier staan en ik heb geconstateerd dat de accu geheel leeg is volgens mij is hij ondereweg geheel stil gevallen door een lege accu. (ik weet niet of dat kan )
Ik heb de accu er uit gehaald en ik heb er voor te proberen een auto accu (12v ) aangesloten en gestart en hij draaide prima.
maar ik hoor wel dat de moter word afgeknepen voor de snelheid denk ik is dat goed ?? Ik heb ook de oude accu onder de lader gezet maar deze wil niet meer opladen dus deze zal zeker kapot zijn wat zijn uw ervaringen met zoiets ? Ik vraag mij ook af als hij goed bijlaad zou hij toch moeten blijven draaien ?Maar mischien ook niet wie kan dat weten
e de waele
 
volgens mij is hij ondereweg geheel stil gevallen door een lege accu. (ik weet niet of dat kan )
Zeker is dit mogelijk als de ecu (boordcomputer) geen goede spanning meer krijgt, heb je ook geen vonk meer en valt de scooter uiteraard uit.
Zaak is wel om te achterhalen waarom de accu leeg is geraakt.
Is dit omdat hij gewoon versleten is of had hij zo'n lage spanning omdat hij niet meer geladen wordt door de spanningsregelaar of heeft diegene die er het laatst op gereden heeft de accu geheel leeg gestart.
Maar goed, de accu is kapot, dat zal een nieuwe moeten worden en daarna even een spanningsmeting over de polen van de accu doen om te kijken of de accu uberhaupt geladen wordt.
Dit bij stilgelegde motor, bij stationair draaiende motor en bij draaiende motor met wat gas geven.
Je moet bij dit laatste de spanning van de accu zien stijgen maar deze mag ook weer niet hoger worden dan 14 a 15 Volt.
Trouwens deze meting zou je ook met die tijdelijke autoaccu kunnen doen.
 
Betse forum leden.
IK weet nu dat hij stil kan vallen bij een totaal lege accu .
Ik heb nu een de tijdelijke accu aangesloten . En gestart ik heb het volgende opgemeten
In de rust stand 13.22 volt Als hij stionair draait 13.80 v Als ik goed gas geef staat hij op 14.86
Dat werkt prima Ik ga een nieuwe accu monteren en afwachten weer maar maar zou nu goed moeten zijn.
En de aandrijving zal ook wel goed zijn de persoon die er mee heeft gereden heeft het een beetje ongelukkig uitgelegd.
Ik bedank jullie voor de hulp en de info dus dit in het kort samen gevat Een stekker waar bij de min kabel van de accu naar de massa was onderbroken En daar na een accu probleem
e de waele
 
Hallo Eric,

bedankt voor de terugkoppeling.
De gemeten waardes zien er inderdaad prima uit dus je spanningsregelaar en stator zijn in prima staat.
Wel even opletten met die min-geleider van de startmotor, dat deze goed aan elkaar zit en een beetje is afgeschermd voor opspattend water.
Bij de vele scooters is dit ook de massa-verbinding van het blok en als deze slecht contact maakt kan het ook voorkomen dat je geen vonk of een slechte vonk hebt aan de bougie.
In iedergeval ik denk wel dat als je er een nieuwe accu in monteerd dat alles weer in orde is.
Succes ermee en veel plezier met je scoot.
 
Back
Top