Btc old classic snelheid, cdi kabel

Kyle.1999

New Member
Hoi mensen!

Ik heb dus laatst een btc old classic 2016 gekocht alleen nu loopt deze onbegrensd op de gps ongeveer 57 km/u en heel hard windje mee van de week zelfs ~62 km/u.

Nu wilde ik kijken of de originele cdi erin zat alleen kan ik op internet niet echt vinden of dit een originele is of ontgrensde.
20221123_162028.jpg
20221123_162049.jpg
Ook zag ik toen ik daar ging kijken dat er een blauw-wit kabeltje doorgeknipt vanuit het midden van het blok kwam. Is dit misschien de toerentalsensor? Of is dit iets wat te maken zou hebben met de ontsteking. Ik zie ook geen plek waar deze aan vast zou moeten zitten.
20221124_134519.jpg20221124_143148.jpg
Mijn vragen:
Zou dit blauw witte kabeltje de begrenzer zijn?
Is dat blauw witte kabeltje niks zou dan een 45km/u cdi hem afvoeren.
Of toch maar een varioring ertussen doen.

Op de cdi zit gwn een kabel dus het lijkt me dat dat de pickup is.20221124_134537.jpg
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Zou dit blauw witte kabeltje de begrenzer zijn?
Ja.
Als het goed is en je maakt je carterkap open zie je aan de binnenkant een sensor zitten die zeer sterk lijkt op de pickupspoel voor je onntsteking bij je vliegwiel.
Ook zie je op de koppelingsbel 1 of soms meer nokjes die deze sensor dan detecteert.
De binnenkant van je carterkap ziet er dan ongeveer uit zoals op de foto hier beneden.
De sensor is rood omcirkeld.
1669299822878.png

Het blauw witte kabeltje loopt naar je cdi en aan de hand van de door de cartersensor afgegeven elektrische impulsjes kan de cdi zien hoe hard de scooter op dat moment gaat.

Echter ik kan niet zien aan de foto van de cdi of dit de originele is.
Soms komt er uit de cdi een apart draadje waarop dit blauw/wit draadje wordt aangesloten en soms zit dit draadje direct afgewerkt op de 4+2 connector van de cdi. (naast de groene massadraad)

Misschien handig als je even een fotootje maakt van de cdi waarop de cdi-connector en de draadkleuren en positie van de draden die op deze connector afgewerkt zitten goed zichtbaar zijn.
 
Ja.
Als het goed is en je maakt je carterkap open zie je aan de binnenkant een sensor zitten die zeer sterk lijkt op de pickupspoel voor je onntsteking bij je vliegwiel.
Ook zie je op de koppelingsbel 1 of soms meer nokjes die deze sensor dan detecteert.
De binnenkant van je carterkap ziet er dan ongeveer uit zoals op de foto hier beneden.
De sensor is rood omcirkeld.
View attachment 67732

Het blauw witte kabeltje loopt naar je cdi en aan de hand van de door de cartersensor afgegeven elektrische impulsjes kan de cdi zien hoe hard de scooter op dat moment gaat.

Echter ik kan niet zien aan de foto van de cdi of dit de originele is.
Soms komt er uit de cdi een apart draadje waarop dit blauw/wit draadje wordt aangesloten en soms zit dit draadje direct afgewerkt op de 4+2 connector van de cdi. (naast de groene massadraad)

Misschien handig als je even een fotootje maakt van de cdi waarop de cdi-connector en de draadkleuren en positie van de draden die op deze connector afgewerkt zitten goed zichtbaar zijn.
Bedankt voor het reageren allereerst!

Ik ben even gaan kijken onder de carterdeksel en hier zag ik al snel dat het blauw witte draad inderdaad van de toerenteller is alleen is deze hier ook doorgeknipt. Dus geen idee of dit draad er los in ligt ofzo.


20221124_163847.jpg

En nog wat foto's van de cdi staan er ook bij.

Persoonlijk denk ik dat ik er dan maar een varioring tussen ga doen aangezien dit me wat gemakkelijker lijkt dan die kabel weer te verlengen en dan te zoeken waar deze moet worden aangesloten op de cdi. Maar ik sta ervoor open om die begrenzer uit te zoeken als dit echt de moeite waard is.
 

Attachments

  • 20221124_165118.jpg
    20221124_165118.jpg
    101.3 KB · Views: 4
  • 20221124_165112.jpg
    20221124_165112.jpg
    128.6 KB · Views: 4
  • 20221124_165124.jpg
    20221124_165124.jpg
    102.8 KB · Views: 5
Inderdaad die draad van de cartersensor in professioneel afgeknipt. :rolleyes:
Waarschijnlijk heette de vorige eigenaar Haas van achteren.

Op de foto hieronder zie je een rose/witte draad (zwarte pijl) waarop normaliter die sensor zit aangesloten.
Ik zou even het einde van deze rose/witte draad proberen te vinden en deze met een extra stukje draad verbinden met de blauw/witte draad van de cartersensor.
Dit is een kleine moeite en als de huidige cdi de originele is, ben je gelijk klaar en rijdt de scooter weer begrensd.
Tenminste als de koppelingsbel nog de originele is en nog 1 of meerdere nokjes heeft.

Edit: Oei plaatje vergeten te posten. :oops:
1669310003530.png
 
Last edited:
Cartersensor werkend maken geniet idd de voorkeur.
Voor de goede orde is dit snor of brom?
Krijg de indruk dat dit een 10 inch snor CDI is.
Weet niet op welke snelheid je wilt rijden, maar met een varioring begrenzen van 55+ naar onder de 35 km/h gaat sws niet lukken.
 
Inderdaad die draad van de cartersensor in professioneel afgeknipt. :rolleyes:
Waarschijnlijk heette de vorige eigenaar Haas van achteren.

Op de foto hieronder zie je een rose/witte draad (zwarte pijl) waarop normaliter die sensor zit aangesloten.
Ik zou even het einde van deze rose/witte draad proberen te vinden en deze met een extra stukje draad verbinden met de blauw/witte draad van de cartersensor.
Dit is een kleine moeite en als de huidige cdi de originele is, ben je gelijk klaar en rijdt de scooter weer begrensd.
Tenminste als de koppelingsbel nog de originele is en nog 1 of meerdere nokjes heeft.

Edit: Oei plaatje vergeten te posten. :oops:
View attachment 67744
Bedankt! Ik ga er zondag even naar kijken want dan heb ik pas weer tijd zal dan ook posten of het gelukt is!
Post automatically merged:

Cartersensor werkend maken geniet idd de voorkeur.
Voor de goede orde is dit snor of brom?
Krijg de indruk dat dit een 10 inch snor CDI is.
Weet niet op welke snelheid je wilt rijden, maar met een varioring begrenzen van 55+ naar onder de 35 km/h gaat sws niet lukken.
Het is een 10 inch brom. Dus die paar kilometers zou niet zo erg moeten zijn. Maar ga toch eerst proberen om de cartersensor aan de praat te krijgen.
 
Back
Top