Brommer valt uit als die warm is

GlennV

Well-Known Member
Hallo ,
Ik heb een half jaartje geleden eens geprobeerd om een oude peugeot 102 op te maken.
Maar de motor had een raar probleem.
Hij starte goed maar als hij warm werd viel hij gewoon uit.
Dus heb ik onsteking nagekeken , carbu gekuist en uiteindelijk vervangen door een andere , met mengsel gespeelt en gecontroleerd op valse lucht.
Dit heeft allemaal niets uitgehaald dus heb ik toen de hele blok uit elkaar gehaald en alles schoon gemaakt en uiteindelijk alles terug in elkaar gestoken.
Maar het probleem bleef , op een koude motor trok hij heel goed , maar eens hij warm werd viel hij uit...
En dan kreeg je hem ook niet meer gestart tot hij terug was afgekoeld.

Heeft iemand hier een verklaring voor?
 
Advertisement - register to remove this

Gewoon een te kleine sproeier? Of een warmloper te pakken gehad, dan moet je de cilinder eraf trekken om dat te zien.

Anders kan het van alles zijn. Slechte bougie, bobine kapot, zuiger(veren) of cilinder gewoon op, pakkingen niet goed... maar ik gok op een te kleine sproeier.
 
Ik heb de blok helemaal open gehad.
Cilinder was goed , zuiger en zuigerveren , alles perfect , krukas goed , lagers etc.
Ontsteking werkte ook perfect en het blokje had ook nog een zeer goede compressie.
En de 2de carburateur die ik erop heb gezet had al een grotere sproeier , en als ik de mengsel schroef helemaal open zette , verzoop hij.
Dus ik vind echt geen verklaring hiervoor..
 
Mengsel schroef? Heb je die schroef bij de luchtfilter zitten, of bij het spruitstuk?
Of bedoel je stationair schroef? Ik gok ook gewoon een verkeerde sproeier. Met koude motor krijg je meer koude lucht binnen, met meer zuurstof. Met een te grote sproeier rij je dan enigzins goed. Ik denk eerder een te grote sproeier dan. Enige manier om daar achter te komen > bougie kleur checken.
 
Klinkt eerder een benzinekraan probleem.
Alsof hij niet genoeg benzine in de carb krijgt, en dus de vlotterkamer leegtrekt.
Dan krijg je hem ook niet direct gestart na het stilvallen.

Of de onsteking laat het weten eens deze warm staat.

Beiden niet heel makkelijk te testen.
Het makkelijkst om ontsteking te testen:
- Reserve bougie meenemen, als hij net stil gevallen is
bougiedop los en kijken/testen met reserve bougie of hij nog onsteking geeft.

- Even motor starten, en stationair laten draaien. Voorzichtig benzineslang loshalen
en kijken hoeveel benzine hier uitkomt. Die zou er echt moeten uit'zeiken' en niet
druppelen. Pas hiermee wel een beetje op. Doe dit best met 2 personen, zodat iemand
de slang kan loshalen, en als de benzine eruit zeikt deze snel kan dichtknijpen, terwijl de
andere de bromfiets stil legt. En zet er een opvangbakje onder dat niet alle benzine
op de grond loopt.
 
Back
Top