Brommer olie bijvullen.

Bilson

New Member
Hoi! Ik heb een Peugeot V-Clic brommer waar volgens de handleiding '10W40 4T' olie in moet. Misschien een domme vraag, maar is dit dezelfde reguliere 10W40 olie die je ook voor auto's gebruikt of is 10W40 '4T' een variant op zich?
 
Advertisement - register to remove this

Wat klopt? Dat het dezelfde olie is als die je voor auto's gebruikt of dat het een andere variant is?
Jaa, olie is olie, olie verschilt alleen in dikte en of het 2t olie is
10W40 wordt veel voor auto's gebruikt maar ook voor scooters, het is een wat dikkere olie.
Maar 5W40 adviseer ik je, dat doen meestal scooterzaken ook.
 
Klopt, maar is 10W40 niet te dik voor een brommer? Na mijn mening is 5W40 voldoende.

Edit:
hier de site voor je scooter met olie



Ik gebruik zelf 10w40 olie voor een chinees.. Gewoon zodat hij minder zelf olie kan gaat lekken.. Zonder goede olie heb de zuiger al sneller schade en of motor druk verlies want kan leiden tot een slechter startende motor. Je wilt zoiezo voor de krukas lagers een dikkere olie hebben, want een dunner loopt er sneller uit, en dan ben je de bescherming kwijt.. Bij een chinees kan die best nauw komen.

Alleen in precisie motoren dunner olie gebruiken.


Overigens heb ik zelf al op 10w40 gereden van een auto en nou 10w40 voor een scooter / motor.. Het laatste is beter.
Bij de 10w40 werd de motor veel heter (zelfs te heet naar mijn beleving) Met die scooter olie is die veel beter gekoeld..

Dus ja je kan op 10w40 rijden voor een auto, maar ideaal is het niet..
 
Een scooter heeft een droge koppeling, net ales een auto dus mijns inziens kan er gewone 10W of 5W in.
Het enige verschil zijn, mijns inziens, de toevoegstoffen die er voor zorgen dat een natte koppeling niet gaat slippen.
 
Ik denk niet dat het zo zeer om de koppeling gaat in dit verhaal, maar welke anti-slijtage en anti-wrijving addictieven er in de olie zijn toegevoegd.

Ik merkte duidelijk dat kroonolie 10w40 torsynth een veel hetere motor gaf dan de Castrol 10w40 die ik daarna erin heb gedaan.
 
Back
Top