Brandstof meter Peugeot Kisbee

Dinkys

Member
Mijn Peugeot Kisbee heeft volgens de fabrikant een tankinhoud 6,5 liter.

Na het tanken staat de meter 'vol' voorbij. Na 80km staat hij op vol.
Weer 80km later (totaal 160km) is hij half vol/leeg.
Vervolgens staat hij 15km later op reserve (totaal 175km).
Als ik dan ga tanken is hij bij iets meer dan 4 liter gevuld tot aan de tank hals.
Verbruik circa 1 op 42.

Dat zou betekenen dat hij bij 'leeg' nog 2 liter in de tank heeft.

Wie heeft hier ervaring mee? En hoeveel km rijden jullie op een tank en met welke rijstijl.
 
Advertisement - register to remove this

Zuinige scooter.

Voor wat betreft de uitlezing van je benzinemeter.
Het kan zijn dat de arm van de vlotter niet goed gebogen is.
Hierdoor geeft je meter te veel aan, vooral als de naald na 80 km nog vol aangeeft.
Met andere woorden hij geeft 2 liter meer aan dan er werkelijk in je tank zit.
De kunst is om de arm dusdanig te buigen dat de meter precies vol aangeeft als de tank tot aan de hals gevuld is.

benzine_niveau_meter_peugeot_kisbee_org_779279_1.jpg
 
Vreemd genoeg had mijn vorige Kisbee (een snor) dit ook en de Kisbee van mijn vrouw (een brom) ook.

Bij 175km stond hij op reserve, maar bij het tanken ging er maar 4 L in.
Dan zou ik juist verwachten dat er 2L meer in zit dan wat de meter aangeeft.
 
Er kan officieel 6.3 liter in.. Dit heb ik zelf in de praktijk nagemeten.. Daarvan is dacht ik 2 liter al reserve. Dus houd je 4.3liter over wat als basis dient.

Het hogere verbruik kan ook verklaard worden als je bijvoorbeeld de kleppen niet goed gesteld staan.. Dan krijg je sluip verbruik en dit gaat tenkosten aan de kilometers die je dan nog kan rijden.

Maar ik denk dat de scooter ook meer verbruikt omdat een 50cc 4t cilinder minder kracht heeft en dus harder moet werken.. Ook heb je het gas dan vaker helemaal open dan half open.

Bij een grotere cilinder gaat het verbruik toch wel iets naar beneden. Je hebt meer vermogen en hoef je daardoor ook minder aan het gas te hangen.
Plus die china blokjes zit eigenlijk standaard al niet heel veel puff in.. Vlakke weg is opzicht prima te doen, maar bij beklimmingen kan je het vergeten, dan zakt dat ding als stront in elkaar.
 
Het verbruik is uitstekend met ruim 1 op 40.
2 liter reserve zou dan idd wel kloppen.
Dan maar tanken bij half leeg (160km)
 
Back
Top