This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

boxen vraagje

aer0X-rsd

Well-Known Member
hallo,
ik wil graag speakers in mijn aerox
maar nu wil ik geen soundboard zegmaar dus niet dat ik meteen geen ruimte in me buddy meer heb, dus was mijn vraag of je byv pc boxjes ook erin kan maken en dan gewoon de stekker ombouwen ofzo maar dat je die dan ook eruit kan halen als je je buddy gewoon weer nodig hebt.

dus kortom of ik een 2punts stekker voor in stopcontact kan ombouwen en op me accu kan aansluiten en of het dan ook mogelijk is om die los te koppelen wanneer nodig.

Je kan ook een soundboard installeren en vervolgens de bekabeling naar de accu zo maken dat je deze kan losmaken indien nodig.. Dat zal veel beter zijn!

en is het ook mogelijk om zoiets van een oude speaker van een radio byv te maken?
door die speaker eruit te halen ofzo,
en dan moet je toch ook weer een versterker enzo kopen of niet?
want dat is juist het probleem dat ik dat niet allemaal wil kopen

Hey aer0X-rsd,

Om je boksen te laten werken moet je een aansluiting hebben om muziek in te pluggen.
Dus denk aan een radio zelf of een versterker, daar kan je namelijk een cd in doen of een ipod/mp3 op aan sluiten.
Je zou toch echt één van die twee moeten kopen!
Dan is het natuurlijk slimmer om een versterker te kopen, je hebt ze bij de media markt en kijkshop voor 15-25 euro!
Een 2 x 100 watts versterker, de MARQUANT Versterker MCA.

Nou zou je wel je pc boksen kunnen gebruiken, kwestie van stekker kapot knippen en het koperen gedeelte op je versterker of radio aansluiten.
Vervolgens ga je van de versterker of radio naar een klein schakelaartje (DIT MOET JE HEBBEN ANDERS LOOPT JE ACCU CONSTANT LEEG), en van de schakelaar ga je naar je accu.

Als je nu dus een compleet soundboard hebt waar alles netjes aan vast geschroefd zit, dan kan je een hendeltje oid maken waardoor je hem makkelijk uit je buddy kan tillen.
Dan hoef je alleen maar even je draden van je accu af te halen en klaar.
Anders heb je al die rommel los in je buddy liggen, en gaat het je buddy, en nog belangrijker, je ander spullen beschadigen omdat het door je helmbak word geslingerd bij elke bocht/heuvel.
Ik heb me versterker een keer los gehad in me buddy en dacht heel slim er een blikje cola onder te leggen want er was toch ruimte voor.
Toen heeft me versterker dat blik cola lek geprikt en kon ik alles weg gooien want overal zat cola.
Me printplaatjes voelden aan als nat brood.
Heb het wel gelukkig kunnen terug brengen naar media markt na een groote poetsbeurt om zo min mogelijk cola achter te laten!

Computer boksen hebben vaak ook een slecht geluid icm met een versterker of radio omdat deze normaal versterkt door je pc worden.
En voor 30-40 euro een setje heb je mooie 10'' boksen van pioneer.
Hebben een RMS vermogen van 40 ofso en een max vermogen van 110 Watt.

Dus zal je accu niet zo snel leeg gaan en toch heb je een leuk systeempje voor in je scooter.
Verder zou je nog kunnen knutselen met een bass pipje en een setje tweeters voor wat extra's, maar dat ligt natuurlijk aan hoeveel geld jij uit wil geven.

Ikzelf heb nu bij mezelf en bij een kameraad een soundboard gemaakt.
Ikzelf heb 120 euro uitgegeven en hij ruim 200.
Denk je van, hij is gekk, maar als je zijn geluid hoort dan geef je liever die 80 euro meer uit.
Hij heeft ook dikkere draden enzo, en gewoon betere boksen.
Mijn boksen kraken op de versterker bij 35 (gaat tot 50), en dezelfde versterker kan hij tot 46 zetten voordat het niet meer zuiver is, maar dan kraakt het NIET.

Verder kan je het ook erin laten bouwen, dan zou je even op http://www.damaleerdam.nl/pages/Scooter-&-Motor-inbouw.html moeten kijken.

Daar zie je een aantal plaatjes van een Zip.
Zelfs één met een ingebouwde woofer.

Hoop dat je hier wat aan hebt, als je nog wat wil weten kan je het natuurlijk hier vragen maar je kan ook altijd PM-en!

Groetjes,

Tinus.

Tinus, hardstikke bedankt:winner:

hier heb ik wel wat aan, ik wil zelf ook niet te veel geld uit geven liefst onder de 100 euro eigenlijk als dat zou kunnen, ik zet hem toch niet aan tijdens het rijde meer als ik een beetje aan het chille ben met me vriende dus echt extreem hard hoeven ze niet te gaan

Dan moet je gewoon een mooie set Pioneer of Fusion boksen pakken icm met die Marqant versterker. (totaal 75-125 euro)
Bij de Media Markt gelijk even anderhalf meter snoer mee pakken, niet te dun MAAR ook niet te DIK, want dan is het nogal klote om alles in zo kleine schakelaar te krijgen.
Denk dat 1.0mm/1.5mm draad moet volstaan.
Schakelaartje kan je bij Hubo halen voor 2.50 euro, maar Gamma oid zal ze ook wel hebben.
Bij de Gamma kan je ook een stukje sloophout kopen (5 euro ofso), koop wel minimaal van 5mm dik, want er hangt best wel wat gewicht aan.

mdf is dat dat spul wat van afval hout is gemaakt? wat als het nat word net een natte boterham word, of is het dat smalle hout wat aan de bovenkant heel glad is en wat vaak op scholen word gebruikt om mee te figuur zagen zegmaar

Pc boxen zijn ook mogelijk. Dit heb ik zelf ook een tijd in mijn scooter gehad en dat ging lekker,, Engiste wat je dan moet doen is transformator eruit hallen. Pc boxen werken namelijk op 230 maar eigenlijk zijn ze 12v zelfde als je scooter dus..

mdf is dat dat spul wat van afval hout is gemaakt? wat als het nat word net een natte boterham word
Dat is het inderdaad, maar dat valt hard mee hoor!
Het is gewoon super om te schuren, zeker met rare vormen als een buddy erg makkelijk te gebruiken. En nat worden doet het toch niet, je zet je buddy toch niet open als het regent? Een paar spetters is geen ramp.

Zo goed als allemaal ja. Vaak is het een externe transformator, dus een groot blok ipv. een kleine stekker.

hoe ziet dat er ongeveer uit?
en als je zegmaar 3 speakers hebt(bass en 2 speakertjes)(van pc) zitte die dan in elke 3 of maar in eentje?

en als ik die eruit haal moet ik dan weer vanalles solderen endergeleijke

jah dan klopt dat wel, daar zit niet direct de volume knop op maar wel met kabels aan een apart kastje voor de volume zegmaar.

maar als ik die transformator dan heb gevonden moet ik dan gewoon dat ding eraf trekken?

ik ben niet zo goed op gebied van electro namelijk

Ja, er zit waarschijnlijk een spoel in, meestal komt die vlak na een printplaatje waarop de 220v voeding kabel zit. Vóór deze spoel, dus niet aan de kant van de 220v kabel maar de andere kant, knip je de draden af.