Bouten dol

Wander

Well-Known Member
Ik heb een rare vraag maar ik heb bij de krukas bij de vario een bout heb ze al vaak vervangen maar die bouten worden steeds dol word er gek van heeft iemand een idee hoe dit komt .
En mijn koelvin heeft speling is dat erg?
 
Advertisement - register to remove this

Praten we over de krukas bout of een gewoon een carterbout? Als een carterbout dol is (en dan doe ik even een wilde gok dat je gewoon een inbusbout hebt) is het vaak de combinatie van goedkoop gereedschap (wat niet precies genoeg is) en te hard aandraaien.

En je koelvin mag/hoort geen speling te hebben.
 
Ik heb een rare vraag maar ik heb bij de krukas bij de vario een bout heb ze al vaak vervangen maar die bouten worden steeds dol word er gek van heeft iemand een idee hoe dit komt .
En mijn koelvin heeft speling is dat erg?

Denk dat je je variomoer ipv bout bedoeld? Zoja, je draait ze te strak aan of het is een moer van slechte kwaliteit. Is je schroefdraad van je krukas (tapeind) nog goed? Als het je koelvin boutjes zijn kun je proberen om opnieuw schroefdraad te tappen.
 
Last edited:
Ik vind je vraag helemaal niet raar. Het is wel zo dat je je vraag raar stelt en het is ook zeer onduidelijk wat er precies mis mee is.
Raad je aan om iets meer aandacht in je post te steken zodat het begrijpbaar word om het te lezen en te begrijpen.
Maak desnoods even wat goede fotos om het probleem nog duidelijker te krijgen.
 
Nee is wel de vario moer schroefdraad van de krukas is zo goed als nieuw maar op een een of andere manier blijven de bouten dol gaan het zijn opzich goeie bouten maar na 1 keer erop en eraf en hij is weet dol
 
Wat bedoel je precies. Heb je het nou over de moeren die steeds dol gaan op het tapeind van je krukas of? Zoja, probeer eens een andere metaalsoort moer. Of je schroefdraad van je krukas is gewoon versleten. Dit wil zeggen dat het net lijkt dat de moer er wel netjes op gaat en vast gaat, maar als je net teveel kracht geeft bij het aandraaien, schiet hij los en lijkt het net of ie dol is. Kortom, is je schroefdraad nog wel lekker scherp? Of bot.
 
Back
Top