Bougiekleur

Foggy

Active Member
Hallo, ik heb 2 vragen over het duiden van de bougiekleur:

- Hoeveel km moet je rijden, voordat de kleur van je bougie iets zegt over je afstelling?

- Wil je het nogmaals testen, moet je er dan een nieuwe bougie indraaien (igv eerst te rijk afgesteld)?
Van licht naar donker lijkt het me niet nodig, maar als het eerst te rijk is afgesteld, dan ga je van donker naar licht.
Stel dat je daarna weer te licht hebt afgesteld, kun je dat aan je bougie niet meer zien toch?
 
Advertisement - register to remove this

1. Ligt eraan of je een oude of nieuw bougie gebruikt, bij een nieuwe duurt het iets langer dat je het kan aflezen.

2. Nee is niet perse nodig om deze test te doen, kan ook gewoon met een oudere bougie.

Van licht naar donker lijkt het me niet nodig, maar als het eerst te rijk is afgesteld, dan ga je van donker naar licht.
Stel dat je daarna weer te licht hebt afgesteld, kun je dat aan je bougie niet meer zien toch?


Ik draai er altijd gewoon een sproeier erin waarvan ik denk dat het aardig in de buurt is.. (kan dus ook ietsie te arm zijn)
Maar dat merk je al snel als je wilt weg rijden en de motor begint in te houden. Dan draai je er een wat grotere erin en probeer je het opnieuw.

Het is overigens niet zo dat als de sproeier beetje te arm is je direct een vastloper krijgt. Alleen je moet er wel rekening mee houden dat je niet continu volgas gaat en ook niet te lang blijft door rijden. Gewoon een klein stukje moet geen probleem zijn.
Des noods zet je even de motor uit om hem wat te laten afkoelen en rijd je dan rustig naar huis om de afstelling weer aan te passen.

Net zo lang totdat de sproeier afstelling goed staat.


Nieuwe bougie word vaker gebruikt als je een nieuwe cilinder eronder hebt zitten. Dan ga je geen oude zooi eronder gooien.
 
Back
Top