bougiedop met (controle)licht

Advertisement - register to remove this

Je zou er een timing lamp op kunnen zetten , zo èèn met een klem om de kabel , om het tijdstip te controleren , om te proberen , maar hij zal zo snel gaan dat het lijkt alsof hij aan staat.
 
ging mij er meer om als ie bij hoge toeren wegvalt, zoals velen hier beweren. (en dat het NiEt aan de carburatie ligt)
als de vonk dan uitvalt zou zo'n dop toch dimmen?
 
Denk niet dat je het op hogere toeren nog goed zou zien dat zo'n lampje knipperd of wel? Want met 14k rpm dan gaat dat ding flink te keer
 
ik vroeg specifiek naar "ervaringen" ermee (maar die zijn er kennelijk niet)
gedachten die heb ik zelf ook wel. 14 k haalt mijn Kymco toch niet? het ging trouwens om het zoeken naar redenen dat de 14 k NIET gehaald wordt. als het licht dan uit gaat weet je dat het de ontsteking is! k ga het denk ik gewoon eens meebestellen.
overigens mag je er bij een scooter wel een gopro bij hangen om te "kijken" ..
 
Last edited:
Je had het toch ook nergens specifiek over jou Kymco?
En denk niet dat een ontsteking zelf nou echt weg zal vallen bij hogere toeren, want een speed 7t heb ik in mn jongere wilde jaren ook goed rijdend gehad met een standaard ontsteking. Meestal zit het te laag in toeren blijven echt in de precisie van het opbouwen en afstellen van je overbrenging. Veel meer in elk geval dan een standaard ontsteking die bijv 10k rpm zou draaien. Want dat kunnen ze wel ff volhouden hoor.

Maar ben benieuwd of je er aan uit gaat komen met deze bougiedop
 
nee, ik doelde stiekum ook op veel andere gevallen waarbij mensen zweren dat het niet aan wat anders (carburatie of aandrijving) ligt, maar als alles ontstekinggerelateerd al vervangen is :innocent:
ik ken Yamaha buitenboordmotoren die zo'n lampje (heel subtiel) in de kap, tussen choke en trekkoord hebben zitten: dan weet je gelijk of je al dan niet vonk hebt, meer niet en daar vind ik het wel handig.
met de kermis heb ik niet zo veel, maar meters en "klokken" hou ik wel van :blush:
en goed licht, dus als ik m'n gang kon gaan werd het een "rallye"-scooter
 
Je wilt dus constant een klein lampje of ledje hebben die de vonken telt . dat zou dus zoiets moeten worden , als sommige toerentellers die je om de bougie kabel wikkelt en de inductie spanning op pikt. Een electro techneut zou zo iets wel kunnen maken denk ik , met een schakeling , van een toerenteller , of iets in die richting. Ben redelijk bekend met spanning en schema's maar hier houdt het ook op. Voor mijn trabant heb ik ook een test kastje met 2 led's voor cil 1 en 2 . Maar die werken op de bobine's dus 12v en niet specifiek op het voltage in de bougiekabel , dus de vonk zelf , als de bougie goed is .
 
ls ik m'n gang kon gaan werd het een "rallye"-scooter
Zo eentje, één druk op het knopje van de claxons of verlichting en het lampje bij z'n bougie gaat uit. ;)
Maar inderdaad, het gaat er niet om, om elk vonkje te zien maar meer of de vonk wegvalt.
Best wel handig als je veel aan brommers sleutelt, want je hebt snel even gekeken of er uberhaupt vonk aanwezig is en of de bougie ook daadwerkelij vonkt als hij gemonteerd zit in de cilinder.


Naamloos.png
Post automatically merged:

@trabiarie , die dingen hoef je niet zelf te maken, deze bestaan al.
Het bestaat uit een doorzichtig buisje met daarin een middengeleider en een ledje.
De ene kant plug je op de bougie, op de andere kant komt dan de bougiekap op.
 
Last edited:
Nou dat is zeker een kermis , Sparky dit controleer ik dus met de timing lamp , kun je ook onder het rijden doen , ook heb ik een bougie die je kan monteren en daar in zit een glas deel bij de elektrode ( ik noem het glas maar zal zeker een speciaal matriaal zijn) en kun je de verbranding volgen . alleen voor de scooter niet zo geschikt met al die kappen.
 
Ik zat te denken, of een gewone spanningszoeker met een spoeltje eraan ook niet zou werken om het magnetische veld van de bougiekabel op te pikken.
Was aan het zoeken op www of iemand dit al geprobeerd had.
Potverdorie zo'n instrumentje bestaat ook al, zo wordt ik nooit rijk.:)
Zie foto hier beneden, het rode gedeelte is de pickupspoel en de rest is eigenlijk een gewone spanningszoeker
77077.jpg
 
Ja ze vinden wat uit tegenwoordig , moest vroeger op m'n fiets met houten banden naar school . :D:D
En ach rijk als je maar gezond bent en plezier hebt in het sleutelen . ;)
 
Nou dat is zeker een kermis , Sparky dit controleer ik dus met de timing lamp , kun je ook onder het rijden doen , ook heb ik een bougie die je kan monteren en daar in zit een glas deel bij de elektrode ( ik noem het glas maar zal zeker een speciaal matriaal zijn) en kun je de verbranding volgen . alleen voor de scooter niet zo geschikt met al die kappen.
die zijn helemaal mooi, daar had een buurman van me een heel setje van, kon ie carburateurs van oldtimers nauwkeurig afstellen op de kleur van de verbranding (doel was blauw)
Post automatically merged:

Zo eentje, één druk op het knopje van de claxons of verlichting en het lampje bij z'n bougie gaat uit. ;)

View attachment 67975
nee, hiervoor moet je vooraf een kwartier "lucht draaien" om je ketels op druk te brengen.
ik heb nog wel een oude Hadley (van het dak van een vrachtwagen af) maar die hang ik niet aan m'n scooter.. beetje groot en zwaar en waar laat ik de compressor en ketel?
Post automatically merged:

nog geen 3 Euro bij HBM.
View attachment 67976
Post automatically merged:


Dat klopt inderdaad als je er eentje hebt, je ziet dan ook gelijk de timing maar bovenstaand testerje is een budget alternatief en zonder pickupspoel draden en zonder accu draden.
Toch wel handig voor even een snelle test.
heb jij deze?
 
Last edited:
Hierbij de fotos van het gereedschap om de verbranding in de compressie ruimte te bekijken.
 

Attachments

  • 20221216_104953.jpg
    20221216_104953.jpg
    156.6 KB · Views: 7
  • 20221216_105302.jpg
    20221216_105302.jpg
    115.9 KB · Views: 7
  • 20221216_105418.jpg
    20221216_105418.jpg
    175.8 KB · Views: 7
  • 20221216_105433.jpg
    20221216_105433.jpg
    163.6 KB · Views: 7
  • 20221216_105455.jpg
    20221216_105455.jpg
    151.2 KB · Views: 7
Back
Top