Bougie vonkt niet

Lacoste20

Member
Hallo iedereen,

Zoals de titel al zegt: Mijn bougie vonkt niet meer.
De bougie is niet eens 100 km oud.

Ook was ik benieuwd of de kleur van mijn boogie er goed uit zit of niet.
Ik heb een BTC Riva 2017 (CDI)
Heeft iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Mvg


bougie.jpeg
bougie 2.jpeg
 
Advertisement - register to remove this

it's_A_Lex

Don't blame the messenger
Een BTC heeft meestal een GY-6 blok met een AC CDI.
Dus een accu is niet nodig om de scooter te starten (een accu maakt het wel makkelijker)

Wat je kan doen is het volgende:
- pak een multimeter
- zet deze op de laagste weerstand stand
- houd de pennen tegen elkaar (Meting 0)
- meet de weerstand van de bobine. Van de groene naar de zwarte connector moet dit maximaal 2 ohm zijn. (Meting 1)
Van de connector van de boegiekabel naar groene en zwart (meting 2 en meting 3)

Als deze goed zijn, haal dan de CDI los

Je ziet nu dat de draden die naar de CDI gaan allemaal verschillende kleuren hebben

De zwarte-gele draad gaat richting de bobine. Meet daarover de weerstand (meting 4 )
Je ziet ook een groene draad, meet deze vanaf de - pool (meting 5)

deze metingen moeten nagenoeg hetzelfde zijn als meting 0


nu ga je de stator meten
dit is een blauw-gele draad en deze wordt gemeten op de - pool, de weerstand zal tussen de 150ohm en de 300 ohm moeten liggen.


voor meer inspiratie kan je deze tekening aanhouden (eigen werk van een ander topic met hetzelfde probleem)
https://scooterforum.net/attachments/geen-vonk-jpeg.56939/
LET OP: de metingen die hierop staan zijn fout (geen correctie en losgekoppelde - pool) behalve de spanning van de batterij
 
Last edited:

Emirhan

Active Member
Een BTC heeft meestal een GY-6 blok met een AC CDI.
Dus een accu is niet nodig om de scooter te starten (een accu maakt het wel makkelijker)

Wat je kan doen is het volgende:
- pak een multimeter
- zet deze op de laagste weerstand stand
- houd de pennen tegen elkaar (Meting 0)
- meet de weerstand van de bobine. Van de groene naar de zwarte connector moet dit maximaal 2 ohm zijn. (Meting 1)
Van de connector van de boegiekabel naar groene en zwart (meting 2 en meting 3)

Als deze goed zijn, haal dan de CDI los

Je ziet nu dat de draden die naar de CDI gaan allemaal verschillende kleuren hebben

De zwarte-gele draad gaat richting de bobine. Meet daarover de weerstand (meting 4 )
Je ziet ook een groene draad, meet deze vanaf de - pool (meting 5)

deze metingen moeten nagenoeg hetzelfde zijn als meting 0


nu ga je de stator meten
dit is een blauw-gele draad en deze wordt gemeten op de - pool, de weerstand zal tussen de 150ohm en de 300 ohm moeten liggen.


voor meer inspiratie kan je deze tekening aanhouden (eigen werk van een ander topic met hetzelfde probleem)
https://scooterforum.net/attachments/geen-vonk-jpeg.56939/
LET OP: de metingen die hierop staan zijn fout (geen correctie en losgekoppelde - pool) behalve de spanning van de batterij
Riva EFI/injectie heeft ook een gy6 blok, maar daar heb je wel accuspanning nodig om een vonk te hebben. Oudere modellen Riva indd niet
 

Lacoste20

Member
Een BTC heeft meestal een GY-6 blok met een AC CDI.
Dus een accu is niet nodig om de scooter te starten (een accu maakt het wel makkelijker)

Wat je kan doen is het volgende:
- pak een multimeter
- zet deze op de laagste weerstand stand
- houd de pennen tegen elkaar (Meting 0)
- meet de weerstand van de bobine. Van de groene naar de zwarte connector moet dit maximaal 2 ohm zijn. (Meting 1)
Van de connector van de boegiekabel naar groene en zwart (meting 2 en meting 3)

Als deze goed zijn, haal dan de CDI los

Je ziet nu dat de draden die naar de CDI gaan allemaal verschillende kleuren hebben

De zwarte-gele draad gaat richting de bobine. Meet daarover de weerstand (meting 4 )
Je ziet ook een groene draad, meet deze vanaf de - pool (meting 5)

deze metingen moeten nagenoeg hetzelfde zijn als meting 0


nu ga je de stator meten
dit is een blauw-gele draad en deze wordt gemeten op de - pool, de weerstand zal tussen de 150ohm en de 300 ohm moeten liggen.


voor meer inspiratie kan je deze tekening aanhouden (eigen werk van een ander topic met hetzelfde probleem)
https://scooterforum.net/attachments/geen-vonk-jpeg.56939/
LET OP: de metingen die hierop staan zijn fout (geen correctie en losgekoppelde - pool) behalve de spanning van de batterij
Bedankt voor je reactie! Ik ga het testen.
 

it's_A_Lex

Don't blame the messenger
Riva EFI/injectie heeft ook een gy6 blok, maar daar heb je wel accuspanning nodig om een vonk te hebben. Oudere modellen Riva indd niet
ahh ik dacht dat het om een ouder model ging. het is toch zo dat het grootste gross van de scooters van 2018 injectie zijn?
En omdat deze nog uit 2017 komt, zou deze een carb hebben dacht ik.

@Lacoste20 ik weet nu niet zeker of je mijn aantekeningen kan gebruiken... zit er een O2 sensor op de uitlaat?
 
Last edited:

Emirhan

Active Member
ahh ik dacht dat het om een ouder model ging. het is toch zo dat het grootste gross van de scooters van 2018 injectie zijn?
En omdat deze nog uit 2017 komt, zou deze een carb hebben dacht ik.

@Lacoste20 ik weet nu niet zeker of je mijn aantekeningen kan gebruiken... zit er een O2 sensor op de uitlaat?
Nee, je hebt inderdaad gelijk. Je aantekeningen zijn super handig.
 

Lacoste20

Member
Het probleem is opgelost heren. De oorzaak was de stator. De pickup kabel van de stator was afgebroken, waardoor de bougie niet meer vonkte. Stator vervangen en nu doet hij het weer.
Bedankt voor jullie reacties!
 

it's_A_Lex

Don't blame the messenger
Aha een BBK, dan moet je nog steeds een paar maten groter, zelf denk ik 86 of zelfs 90.
Dit omdat de 82 "het beste" is voor 50cc 4t
 

Lacoste20

Member
Aha een BBK, dan moet je nog steeds een paar maten groter, zelf denk ik 86 of zelfs 90.
Dit omdat de 82 "het beste" is voor 50cc 4t
Aahh oke ik ga het gelijk proberen vandaag!
Wat zijn de nadelen van een te kleine sproeier?
En ga ik verschil merken in topsnelheid en trekkracht?
 

it's_A_Lex

Don't blame the messenger
Advertisement - register to remove this
Top