Bougie vonkt aan de zijkant

PeugeotTKR50cc

New Member
Hallo,

Peugeot TKR 50cc

Ik was laatst aan het rijden en m'n scooter viel langzaam uit. Ik ben naar huis gelopen en het bleek dat er een scheur in m'n benzine slang zat, ja lullig maar goed. Ik dacht nieuwe slang erop en klaar. Maar integendeel.

Na het reinigen van m'n carburateur en bougie wou ik hem proberen te starten maar er gebeurde niets. Hij heeft een vonk (getest) en krijgt benzine.

Toen ik er even aandachtig naar keek viel het me op dat ik de vonk van de bougie zag. De vonk slaat dus niet in de cilinder denk ik dan.
 
Advertisement - register to remove this

PeugeotTKR50cc said:
Toen ik er even aandachtig naar keek viel het me op dat ik de vonk van de bougie zag. De vonk slaat dus niet in de cilinder denk ik dan.

Deze zin snap ik niet helemaal en het is me ook niet duidelijk waar de vonk precies overspringt.

Kijk eens naar de elektrode afstand van de bougie, is deze niet te groot?
Of is de bougie niet sterk vervuild?

Anders een nieuwe monteren.

Stroom pakt namelijk de weg van de minste weerstand, normaal gesproken is dit bij de elektrode.

Is de weerstand van de elektrode te groot tov andere plaatsen in de bougie springt de vonk over op de plaats van de minste weerstand.

Of slaat de vonk over buiten de cilinder vanaf je bougiekap?
 
Bedankt voor je reactie, sorry van onduidelijkheid.
Als de bougie erin zit gemonteerd en ik hem kick slaat de vonk op de cilinder kop. Ik kan de vink namelijk zien.
Het is mogelijk dat de bougie vervuild is maar het is raar het hij niet maar aan gaat terwijl hij tijdens het rijden is uitgevallen door een andere reden. Tenminste dat vindt ik raar.
 
Dat lijkt meer op een overslag van de bougiekap naar de cilinderkop.
Dit is in iedergeval niet goed maar dat wist je al.
Als de vonk al buiten de cilinder overslaat betekent dit automatisch dat je geen vonk in de cilinder hebt.

ik denk aan een aantal dingen:

- defecte bougie. (stroom komt niet tot aan de elektrode en zoekt zich daardoor een andere weg)
- het porcelijn van de bougie buiten de cilinder is sterk vervuild waardoor de vervuiling gaat geleiden.
- Vocht in bougiekap en/of porcelijne deel van de bougie.
- Mottige bougiekap.
 
Vraag me af of de massa aan het blok dan nog goed werkt *de groene kabel aan de startmotor)

Anders wellicht de bougie kabel beschadigd of een dop die over tijd is.

Dus als je het probleem nog hebt even een andere dop en bougie kabel op de bobine draaien en zien of het over is.
 
Vraag me af of de massa aan het blok dan nog goed werkt *de groene kabel aan de startmotor)

Anders wellicht de bougie kabel beschadigd of een dop die over tijd is.

Dus als je het probleem nog hebt even een andere dop en bougie kabel op de bobine draaien en zien of het over is.
Bedankt voor je reactie, tijdens mijn eerste reparatie poging heb ik wel de Carter kap eraf gehaald en ook de startmotor eruit gehaald. P.s De start moter is dat kleine dingetje wat tegen je vliegviel aan zit?
 
Nogmaals, stroom zoekt zich de weg van de minste weerstand.
Zou het aan de massa van het blok liggen krijg je gewoon geen vonk als er totaal geen massa verbinding is of een slechte vonk als de massaverbinding een overgangsweerstand vertoont.

Er springt wel duidelijk een vonk naar de cilinderkop over dus de massa is in orde.

Waarschijnlijk bedoel je de bendix.
De startmotor zit hier achter.

Dit heeft niks te maken met je probleem.
Concentreer je op de bougie, de bougiekap en bougiekabel.
 
Oke enigszins duidelijk maar wat ik dan zo raar vind is dat mijn scooter stil kwam te staan door een benzine te kort.
Waarom zou m'n bougie enz dan ineens niet meer goed zijn?
 
Back
Top