Bougie vonk probleem

umbrow

Active Member
Beste mensen
Ik heb probleem met mijn kymco agility 50cc 4 takt.
Als ik hem wil starten en ik druk op de elektrische starter, vonkt de bougie niet maar wel als ik de knop loslaat telkens.
Wat zou de oorzaak kunne zijn.
Ik heb nieuwe bougie geprobeerd nieuwe battery, nieuwe cdi maar het blijft het zelfde
 
Advertisement - register to remove this

@umbrow ,
waarom twee dezelfde draadjes, dit heeft totaal geen zin.
Je draadje wordt daardoor niet beter zichtbaar en het brengt alleen maar verwarring!

Meet de massaverbinding eens van je motorblok, je cdi en je bobine.
De weerstand die je meet mag niet meer zijn dan laat zeggen 0,3 Ohm met de multimeter op het laagste Ohm-bereik.
 
@umbrow ,
waarom twee dezelfde draadjes, dit heeft totaal geen zin.
Je draadje wordt daardoor niet beter zichtbaar en het brengt alleen maar verwarring!

Meet de massaverbinding eens van je motorblok, je cdi en je bobine.
De weerstand die je meet mag niet meer zijn dan laat zeggen 0,3 Ohm met de multimeter op het laagste Ohm-bereik.
Bedankt voor de reactie, maar ik ben totaal niet mee, over welke twee draadjes heb je het ?
Mvgr
 
Bedankt voor de reactie, maar ik ben totaal niet mee, over welke twee draadjes heb je het ?
Je had twee dezelfde draadjes aangemaakt, eentje in het Quick-forum en eentje in het Elektro-forum.
Het draadje in het Quick-forum is inmiddels verwijderd, waarschijnlijk heeft de beheerder dit opgelost.
 
Je had twee dezelfde draadjes aangemaakt, eentje in het Quick-forum en eentje in het Elektro-forum.
Het draadje in het Quick-forum is inmiddels verwijderd, waarschijnlijk heeft de beheerder dit opgelost.
Aa ok nu begrijp ik het, sorry.
Alleen weet ik niet hoe ik de massaverbinding moet meten van cdi/bobine/blok
Ik heb wel. Een multimeter.
Mvgr
 

Attachments

  • IMG_20220324_121251.jpg
    IMG_20220324_121251.jpg
    184.1 KB · Views: 8
Op de foto zitten de meetdraden al goed aangesloten dus daar hoef je niks aan te doen.
Het weerstandsbereik wordt aangegeven met dat gele lijntje langs die 5 puntjes van je meetbereikschakelaar.
De keuzeschakelaar zet je op het puntje met bijschrift "200" aan het gele lijntje.

Doe dan als volgt, je houdt beide meetpennen heel goed tegen elkaar, dit is je basisweerstand van de meter en meetdraden, noteer het getal wat je ziet.

Doe verder als volgt:
  • Zet de scooter NIET op contact.
  • Prik de zwarte meetpen op de min-pool van je accu en doe dit bij alle onderstaande metingen
  • Prik met de rode meetpen op een blank deel van je motorblok, de weerstand die je afleest op je meter verminder je met de eerder gemeten en genoteerde basisweerstand. Het berekende getal moet nagenoeg 0 Ohm zijn maar zeer zeker niet hoger dan 0,3 Ohm.
  • Prik vervolgens met de rode meetpen op een blank deel van je frame, de weerstand die je afleest op je meter verminder je met de eerder gemeten en genoteerde basisweerstand. Het berekende getal moet ook weer nagenoeg 0 Ohm zijn maar zeer zeker niet hoger dan 0,3 Ohm.
  • Prik met de rode meetpen op de groene draad op de CDI-connector van je draadboom, de weerstand die je afleest op je meter verminder je met de eerder gemeten en genoteerde basisweerstand. Het berekende getal moet nagenoeg 0 Ohm zijn maar zeer zeker niet hoger dan 0,3 Ohm.
  • Prik met de rode meetpen op de groene draad van je bobine, de weerstand die je afleest op je meter verminder je met de eerder gemeten en genoteerde basisweerstand. Het berekende getal moet nagenoeg 0 Ohm zijn maar zeer zeker niet hoger dan 0,3 Ohm.
 
Op de foto zitten de meetdraden al goed aangesloten dus daar hoef je niks aan te doen.
Het weerstandsbereik wordt aangegeven met dat gele lijntje langs die 5 puntjes van je meetbereikschakelaar.
De keuzeschakelaar zet je op het puntje met bijschrift "200" aan het gele lijntje.

Doe dan als volgt, je houdt beide meetpennen heel goed tegen elkaar, dit is je basisweerstand van de meter en meetdraden, noteer het getal wat je ziet.

Doe verder als volgt:
  • Zet de scooter NIET op contact.
  • Prik de zwarte meetpen op de min-pool van je accu en doe dit bij alle onderstaande metingen
  • Prik met de rode meetpen op een blank deel van je motorblok, de weerstand die je afleest op je meter verminder je met de eerder gemeten en genoteerde basisweerstand. Het berekende getal moet nagenoeg 0 Ohm zijn maar zeer zeker niet hoger dan 0,3 Ohm.
  • Prik vervolgens met de rode meetpen op een blank deel van je frame, de weerstand die je afleest op je meter verminder je met de eerder gemeten en genoteerde basisweerstand. Het berekende getal moet ook weer nagenoeg 0 Ohm zijn maar zeer zeker niet hoger dan 0,3 Ohm.
  • Prik met de rode meetpen op de groene draad op de CDI-connector van je draadboom, de weerstand die je afleest op je meter verminder je met de eerder gemeten en genoteerde basisweerstand. Het berekende getal moet nagenoeg 0 Ohm zijn maar zeer zeker niet hoger dan 0,3 Ohm.
  • Prik met de rode meetpen op de groene draad van je bobine, de weerstand die je afleest op je meter verminder je met de eerder gemeten en genoteerde basisweerstand. Het berekende getal moet nagenoeg 0 Ohm zijn maar zeer zeker niet hoger dan 0,3 Ohm.
Wauw sparky, zeer duidelijk dank u wel,
Ik ga dadelijk aan het werk en zet de waardes hier neer.
Nogmaals bedankd
Mvgr
Post automatically merged:

Beste sparky,
Hier de waardes
Mvgr
 

Attachments

  • IMG_20220324_132720.jpg
    IMG_20220324_132720.jpg
    235.8 KB · Views: 8
Last edited:
Beste mensen,
Ik heb het gevonden.
Het was de ontsteking spoel die niet goed functioneerde, ik haf een nieuwe liggen, deze er op gestoken en dat was het.
Iedereen bedankt voor de hulp, zeker sparky
 

Attachments

  • IMG_20220324_154846.jpg
    IMG_20220324_154846.jpg
    199.1 KB · Views: 7
Wel een beetje vreemd want deze stator, is zo te zien, een stator voor een DC-CDI.
MAW de ontsteekspanning voor de cdi wordt niet geleverd door deze stator maar komt van je accu via het contactslot. (blauw/zwarte draad)
Of scheelde er iets met de pickup-spoel?
 
Back
Top