Bougie verliest vonk na elektrische start wel weer vonk.

R070302

New Member
Goedemiddag forumleden,

Al een jaar ben ik aan het stoeien met mijn brommer, en nog steeds loop ik tegen hetzelfde probleem aan. Het probleem is dat hij wel start, maar dan plotseling zijn vonk verliest. Inmiddels heb ik de volgende onderdelen vervangen:
- bougie
- bobine
- stator
Dit heeft het probleem echter niet opgelost.
Hier komt nog het meest bizarre: als hij tijdens het rijden zijn vonk verliest en ik de elektrische start aantik pakt hij zijn vonk weer op. Zojuist heb ik de scooter stationair laten draaien tot hij uitviel (gekeken en hij vonkte niet meer) en na het aantikken van de elektrische start vonkt hij weer heel goed.

Voor mij is het niet logisch omdat het elektrische start circuit een losstaand circuit is van het ontstekingscircuit, of zie ik dit verkeerd?

Alle hulp is meer dan welkom!

Mvg Robin
 
Advertisement - register to remove this

Hi Robin,

ja je hebt gelijk als je zegt het is een totaal ander circuit echter één ding hebben beide circuits gezamenlijk namelijk, de massa van het blok.

Dus die zou ik even goed nakijken en eventueel, bij wijze van proef, een extra massadraad aanbrengen.

Om welke scooter gaat het eigenlijk?
 
Allereerst dank voor je antwoord!
Ik zal binnenkort even kijken naar het massapunt. Kun je me vertellen van waar naar waar ik de draad het best kan trekken?

De scooter is een Generic Explorer GT50 Race, 2 takt
Post automatically merged:

Hier twee foto’s van de scooter
 

Attachments

  • EE40AC6F-2488-4856-AFA8-729DE49DBF16.jpeg
    EE40AC6F-2488-4856-AFA8-729DE49DBF16.jpeg
    195.9 KB · Views: 10
  • 758BB46E-2E7B-4153-99E1-6178F92ACF5B.jpeg
    758BB46E-2E7B-4153-99E1-6178F92ACF5B.jpeg
    206.9 KB · Views: 10
Die extra draad is gedacht als tijdelijke oplossing om uit te proberen of het daadwerkelijk aan de massa verbinding ligt.
Mocht dit zo zijn kun je het best de originele massa-bedrading in orde maken.

Deze draad kun je het best even tijdelijk leggen tussen de min-pool van je accu en een blank stuk metaal van je motorblok.
 
Goedemorgen,

Momenteel aan het kijken naar een extra massa draad. Echter zit er al een draad rechtstreeks van de accu (met een tussenstop) naar het blok en deze heb ik doorgemeten. Toen ik verder keek zag ik dat de nieuwe stator die ik erin heb laten zetten één kabel minder heeft dan de originele had. Drie keer raden, een zwarte kabel...

Zou hij vanaf zijn ontsteking geen massa hebben? En zou ik deze zelf kunnen maken?
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    120.7 KB · Views: 11
Originele stator erop gezet, en massakabel aangelegd. Nog steeds valt de vonk op een willekeurig moment weg. Na het aantikken van de elektrische start loopt hij weer met één kick.
Ben ten einde raad, kabelboom eraf halen en helemaal doorlopen? Of zou het misschien in de CDI kunnen zitten?
 
Back
Top