Bougie timing

Berrie

Well-Known Member
GY6 50 CC. CDI 12 volt wisselstroom.

VRAAG:
Vonkt de bougie ELKE krukas omdraaing?
Dus ook tijdens de loze slag op de tuimeling van in- en uitlaat. (Zoals bijv. Harleys dat doen)

Of bepaald de CDI zelf wanneer de hij moet vonken bij de compressie, dus elke 2e omwenteling.

Hoe kun je dan bij stilstaande motor het precieze ontstekingstijdstip bepalen? Wisselstroom op de CDI zetten en het vliegwiel handmatig draaien ofzo.
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb een GY6 50cc 4t die niet wil starten.
Ik dacht dat de nokkenas mss 180 graden gedraaid kon zijn.

Ik heb alles al geprobeerd:
- bougie vonkt goed
- bougie blijft droog !
- kop en nokkenas vervangen
- vliegwiel en nokkenas goed op merkteken
- kleppen gesteld
- compressie 11 bar

- carburateur schoon gemaakt
- carburateur vervangen.
- luchtfilter schoon
- uitlaat puft wel dus motor ademt

Ik bemerk weinig aanzuiging in de carburateur of in de vacuüm slang.
Dus toch ergens de kleptiming niet goed?
 
Op de nokkenas staan merktekens die in de goeie richting moeten wijzen als het vliegwiel op de T-markering staat.
Meestal zijn dit gaatjes 2 kleine en 1 groter gaatje.
Tussen de 2 kleine gaatjes staat ook vaak een streepje, streepje en kleine gaatjes moeten parallel aan de bovenkant van de cilinder staan.

Kijk even op Youtube en zoek op "GY6 Valve Clearance", je zit dan gelijk wat ik bedoel.

En ja, de bougie vonkt elke keer als de zuiger bijna op zijn bovenste punt staat (ook bij de uitlaat slag), dit principe noemt men "wasted spark".
Kijk ook of je vliegwiel correct gemonteerd zit, het spietje op de as moet gemonteerd zitten met het gleufje in het vliegwiel over het spietje.
 
En ja, de bougie vonkt elke keer als de zuiger bijna op zijn bovenste punt staat (ook bij de uitlaat slag), dit principe noemt men "wasted spark".
Ik dacht dat bij iedere bovenste punt bij 2T hij vonkt, maar bij een 4T er 1 overslaat.
2T :
4T :
 
Ik dacht dat bij iedere bovenste punt bij 2T hij vonkt, maar bij een 4T er 1 overslaat.
2T :
Dat klopt.
Daarom wordt het principe waarbij je ook een vonk krijgt bij de uitlaatslag, "wasted spark" genoemd omdat deze eigenlijk niet nodig is.
Het kan echter ook geen kwaad en om het voor elkaar te krijgen dat de vonk wordt onderdrukt bij de uitlaatslag, moet je extra hardware installeren waardoor de scooter extra duur wordt en waarom zou je dit doen?
 
Dank voor de reacties. Ik kan me helemaal vinden in de antwoorden en wat jullie noemen is allemaal gecontroleerd en correct bevonden.

De merktekens op het vliegwiel komen overeen met het fysieke BDP. Dat heb ik gecontroleerd toen de kop eraf was.

Het wasted spark principe wordt vlg mij ook door Harley en anderen toegepast.

Daarmee is mijn vraag beantwoord of men de nokkenas 180 graden kan draaien.
Dus voor de meelezers, als het vliegwiel teken op T staat en de nokkenas met de gaatjes correct uitgelijnd met het grote gat boven, staat de motor goed. (Nog eens een rondje draaien met de hand en nacontrole is aan te bevelen.)

Hij wil echter nog steeds niet starten. Zie mijn andere topic.
Post automatically merged:

Dank voor de reacties. Ik kan me helemaal vinden in de antwoorden en wat jullie noemen is allemaal gecontroleerd en correct bevonden.

De merktekens op het vliegwiel komen overeen met het fysieke BDP. Dat heb ik gecontroleerd toen de kop eraf was.

Het wasted spark principe wordt vlg mij ook door Harley en anderen toegepast.

Daarmee is mijn vraag beantwoord of men de nokkenas 180 graden kan draaien.
Dus voor de meelezers, als het vliegwiel teken op T staat en de nokkenas met de gaatjes correct uitgelijnd met het grote gat boven, staat de motor goed. (Nog eens een rondje draaien met de hand en nacontrole is aan te bevelen.)

Hij wil echter nog steeds niet starten. Zie mijn andere topic.
 
Ik had hetzelfde, luister haal de carb er even af, leg je hand op het opening van het spruitstuk en laat iemand starten , als hij een zuigende werking heeft zit je goed.

Vervang dan (ondanks dat je hem misschien getest hebt) de benzinekraan, en vervan de slangetjes en de klemmen voor doorzichtige slangen zodat je kan ziet wat hij doet.

Als je zeker weet dat hij lekker vonkt, en niet af en toe, dan moet ie het doen, zo kreeg ik de mijne aan de praat.

Ik had dezelfde problemen als jij.

Succes.

Gr Danny
 
Danny bedankt.
Het meeste heb ik allemaal wel gedaan.
Afgelopen dagen een andere spoel, opnemer en vliegwiel vervangen (lag hiet nog op de plank) en wéér de merktekens gecontroleerd.
Toch houd ik het idee dat hij niet goed aanzuigt.
Een propje keukenrol wordt weer UIT het inlaat gat geblazen.
(Kop, kleppen en nokkenas komen van een lopend blok)
 
Ja precies.
Hij zuigt wel, maar hij blaast ook. Net alsof de inlaatklep niet sluit.
Dus ik een andere kop erop, mét kleppen en bijbehorende nokkenas.
Toen de kop eraf was, goed opgelet dat zuiger bovenin (bdp) ook werkelijk overeen kwam met de T op de pulley.
Nokkenas in lijn gezet met het grote gat boven.
Dus moet goed zijn.
De uitlaat blaast wel, dus de moter ademt wel.
Andere carburateur erop, maar bougie blijft droog. Hij krijgt wel benzine, dat zie ik in de benzinefilter en de vlotterkamer staat vol.

Met het starten een vel papier voor de aanzuiging van de carburateur (luchtfilter eraf). En het papier zuigt niet vast en wordt nat van de benzine.
Dan blaast hij toch terug, zou je zeggen.

In de eerste originele opstelling kwam er met starten zelfs rook uit de luchtfilter. (Schrikken, ik dacht dat hij in de fik stond, haha)
 
Probeer eens een andere benzinekraan, en check alle slangetjes op gaatjes.

Je hebt veel vernieuwd, heel veel zou jammer zijn als het iets doms is zoals een benzinekraan.

Succes nog.
 
Op dit moment staat het blok in een proefopstelling.
Met behulp van een oude kabelboom heb ik de elektrische aansluitingen en de benzine gaat rechtstreeks via een trechter en een filter.

De benzinekraan kan idd defect zijn want de motor blies terug door de vacuumleiding en de kraan begon te lekken.
 

Attachments

  • 20210103_182936.jpg
    20210103_182936.jpg
    122.8 KB · Views: 9
Lijkt mij een goed teken, bestel en kraan, en plaats doorzichtige slangetjes.

Weet je gauw genoeg of dat het is of dat je verder moet zoeken.

Succes
 
Hallo Berrie
Allereerst de beste wensen , en is dit nog steeds het probleem wat je begin December ook had , of is dit een ander blok?
Volgens mij hoef je het niet te zoeken in je benzine kraan want die heb je nu omzeild , dat hij blaast uit het inlaat spruitstuk is het probleem dat doet hij dus nu ook uit de kraan aansluiting en deze blijft dicht.
Ik denk zoals jijzelf ook toen dat het ergens in de sls misgaat , waar loopt dat kanaal naartoe vanaf je kleppendeksel?
En heb je dit al eens doormiddel van een dichte pakking , dus zonder middengat erin afgestopt? Als de compressie uit het inlaatspruitstuk komt moet dat toch langs de inlaat klep op de een of andere manier . En dat is maar een heel klein stukje naar de carburator. Heeft het ook niets met je carter ontluchting van doen ? Toen had je 11 bar compressie druk wat heb je nadien verandert? en hoeveel druk heb je nu ? waarschijnlijk geen
 
Ja helaas nog steeds hetzelfde blok.
Mijn excusses dat dit topic zo is verlopen. Het ging over de bougie timing.

De kleppendeksel is er nu af.
1. Om goed te kunnen zien wat de kleppen doen
2. Om de SLS buiten spel te zetten.

Ik ga de compressie nóg eens meten.

En daarna wil ik heel voorzichtig de nokkenas ketting eens een tandje verzetten.
Eerst met de hand controleren of alles vrijloopt natuurlijk.
Én ik ga de uitlaat eens een stukje losdraaien van het spruitstuk
Misschien krijg ik teveel tegendruk?
 
Dat van de uitlaat vind ik een hele goeie van je , als bij het tuimelen van de kleppen hij zijn druk niet helemaal kwijt is (kan) gaat deze natuurlijk door de inlaatklep naar buiten . En is de tijd om opnieuw aan te zuigen wellicht te kort is de inlaat alweer dicht. Zou daar eerst mee beginnen.
succes
 
Ikheb de uitlaat een stukje los gedraaid maar maakt helaas geen verschil.
Een andere, super schoongemaakte carburateur erop gezet.
Bougie blijft droog.
Je ziet met een stukje keukenpapier de hele luchtkolom door de carburateur voor- en achteruit gaan.
Vooral met de gasklep open.

Morgen verder.......
 
Back
Top