Bougie rare plek nat

Thimobl

Member
Ik ben eigenaar van een vespa s 2 takt (volledig originele setup). Nu heb ik hier een DMP 50cc cilinder op gezet vanwege compressie problemen met de vorige. Echter heb ik een apart probleem met de bougie, bovenkant diet er prima uit maar de onderkant is zeiknat van de olie.

Mijn excuses als dit al ergens besproken is maar ik kon dit niet direct vinden, als dit het geval is dan zou een link naar die post genoeg zijn!

Mocht dit niet het geval zijn, zo ziet mijn bougie er nu uit:E4851C63-7BEB-4F7B-80E9-3631FCAA2FC7.jpeg
Kan iemand mij vertellen wat hier aan de hand is, want voor deze cilinder was mijn bougie nooit zo nat aan de onderkant!

Ook is het handig om erbij te zeggen dat mijn carburateur nog geen maand oud is en ook deze werkte zonder problemen bij de oude originele cilinder.
 
Advertisement - register to remove this

Vrij normaal lijkt mij na het monteren van de nieuwe cilinder. Misschien de carburateur even schoonmaken en opnieuw afstellen waarschijnlijk te rijk tijdens de auto choke .

Bij tweetakt is het trouwens normaal dat de olie rechtstreeks in de cilinder komt en mee verbrand wordt, dit is nu eenmaal het principe van 2-takt.

1. te veel toegevoegde olie (ondeugdelijke oliepomp)
2. slechte compressie ( even testen met een compressie tester)
 
Olie aan de dichtingsring heeft in principe niks te maken met de verbranding in de cilinder.
Zoals je op de foto kunt zien is het bougiegedeelte wat zich in de verbrandingsruimte bevindt droog.

Buiten de cilinder is de bougie dus nat en het lijkt erop dat de bougie niet goed aangedraaid was of de schroefdraad van de cilinderkop beschadigd is zodat het brandstofmengsel (lucht, benzine en olie) langs de schroefdraad geperst wordt.

Dit is misschien ook de reden waardoor de bougie aan de grijze kant is omdat langs de schroefdraad als de zuiger naar beneden beweegt hier ook valse lucht aangezogen werd/wordt.
 
Olie aan de dichtingsring heeft in principe niks te maken met de verbranding in de cilinder.
Zoals je op de foto kunt zien is het bougiegedeelte wat zich in de verbrandingsruimte bevindt droog.

Buiten de cilinder is de bougie dus nat en het lijkt erop dat de bougie niet goed aangedraaid was of de schroefdraad van de cilinderkop beschadigd is zodat het brandstofmengsel (lucht, benzine en olie) langs de schroefdraad geperst wordt.

Dit is misschien ook de reden waardoor de bougie aan de grijze kant is omdat langs de schroefdraad als de zuiger naar beneden beweegt hier ook valse lucht aangezogen werd/wordt
Oke dat klinkt logisch! Ik ga alles goed aandraaien en eventueel een nieuwe bougie proberen! Mocht dit het niet zijn dan zou de cilinderkop uit het niets niet goed meer zijn en zal ik die proberen te vervangen.

Voor mijn eigen verduidelijking, ik heb de DMP cilinder en zuiger erop met de originele cilinderkop. Dit zou verder geen effect moeten hebben op de bougie right? Want voorheen had ik geen last van olie op de rand, pas sinds mijn compressie probleem is opgelost heb ik het!
 
Oke dat klinkt logisch! Ik ga alles goed aandraaien en eventueel een nieuwe bougie proberen! Mocht dit het niet zijn dan zou de cilinderkop uit het niets niet goed meer zijn en zal ik die proberen te vervangen.

Voor mijn eigen verduidelijking, ik heb de DMP cilinder en zuiger erop met de originele cilinderkop. Dit zou verder geen effect moeten hebben op de bougie right? Want voorheen had ik geen last van olie op de rand, pas sinds mijn compressie probleem is opgelost heb ik het!
Het moet ook nog allemaal inlopen op elkaar
 
Ik ga alles goed aandraaien en eventueel een nieuwe bougie proberen!
Kan goed zij dat het hiermee al opgelost is.

ik heb de DMP cilinder en zuiger erop met de originele cilinderkop. Dit zou verder geen effect moeten hebben op de bougie right?
Nee, dat maakt niks uit.

Want voorheen had ik geen last van olie op de rand, pas sinds mijn compressie probleem is opgelost heb ik het!
Toen was de compressie misschien niet hoog genoeg om het brandstofmengsel langs de schroefdraad te persen of de bougie zat op dat moment wel goed vast.
Want je hebt immers voor het verhelpen van het compressieprobleem de cilinderkop en de bougie eruit gehad.
Sowieso zou ik voor een beetje olie me geen zorgen maken als de scooter verder goed rijdt en er geen druppels op de stoep onder je scooter liggen zit het wel snor.

Ik zou gewoon even kijken of de schroefdraad niet beschadigd is en of de bougie goed aangedraaid zit.
 
Back
Top