Bougie nat van olie

eva2002

New Member
Hoihoi,

vandaag helaas stil komen te staan met mijn vespa lx 50 2 takt. Hij daalde ineens in toeren en stopte er toen mee. Na een tijdje kreeg ik hem wel weer aan maar kort daarna het zelfde verhaal. Thuis de bougie eruit gedraaid, was een beetje verbrand aan de bovenkant maar het meest opmerkelijke vond ik dat de bougie zwart was van de olie. Hij startte de laatste tijd al wat moeilijker, maakte met starten een onnatuurlijk geluid en de eerste 50 meter kwam er een stuk meer rook uit de uitlaat. Ik denk zelf naar aanleiding hier van dat de afstelling olie/brandstof niet helemaal goed is. Wellicht denken jullie hier anders over. Ik hoor graag van jullie :)
 
Advertisement - register to remove this

Hi Eva, hoeveel km's heeft de Vespa al gereden? Want misschien is de zuiger of een zuigerveer versleten. Kan zijn dat er nu olie langs de zuigerveren gaat direct naar bougie. Als deze olie dan ook nog gaat verbranden onder het rijden krijg je die extra rook en slecht lopen, uitvallen... Dus mogelijk is dat door slijtage van zuiger/veren er te veel olie in je blok komt vandaar de natte bougie.

Check voor de zekerheid ook even de code op bougie (hittegraad) een te 'koude bougie' kan olie aanslag/dichtslibben bougie veroorzaken en overhitting van de motor.
Onderstaande linkjes naar onze resources kunnen jou mogelijk wat verder helpen:
 
ik zou gewoon bij het begin beginnen en de carburateur eens goed schoonmaken.

Bij tweetakt is het trouwens normaal dat de olie rechtstreeks in de cilinder komt en mee verbrand wordt, dit is nu eenmaal het principe van 2-takt.
Blauwe rook is dan ook meer een gevalletje van slechte verbranding door:

1. geen goed lucht/brandstof mengsel. (denk aan carburateur of valse lucht via ondeugdelijke pakkingen/spruitstuk/simmerringen)
2. slechte ontsteking
3. te veel toegevoegde olie (ondeugdelijke oliepomp)
4. slechte compressie

En als je dan toch de carburateur van de scooter hebt kun je gelijk controleren of de oliepomp nog fatsoenlijk werkt en niet staat te lekken als de scooter stil staat.
 
Slechte oliepomp ook goed mogelijk. Slechte compressie door versleten zuigerveren en hierdoor slechte olie verbranding...
Daarom benieuwd hoelang dat blokje van haar al mee gaat ;)
 
Hangt veel af van de kilometers, wanneer de 25dkm aangetikt moet je je zuiger vervangen, deze is dan simpel weg 'op'. Ligt er natuurlijk wel aan hoe je ermee omgaat, maar dit is ongeveer de stand wanneer een pia zuiger op is (standaard).

Graag de kilometerstand zoals al hier boven gemeld is.
 
Is het zwart van de olie of gewoon omdat hij ineens te rijk loopt?

Als hij namelijk ineens te rijk loopt dat kan het heel goed zijn dat je elektrische choke het heeft begeven en dus constant aan blijft staan waardoor hij veel te veel benzine krijgt.
 
Hangt veel af van de kilometers, wanneer de 25dkm aangetikt moet je je zuiger vervangen, deze is dan simpel weg 'op'. Ligt er natuurlijk wel aan hoe je ermee omgaat, maar dit is ongeveer de stand wanneer een pia zuiger op is (standaard).

Graag de kilometerstand zoals al hier boven gemeld is.
Hoe kan je aan de zuiger zien dat ie op is alleen de veren als het goed is hebben kontact met de boring.vaak is je boring niet meer mooi rond na zoveel km is ie ovaal de nieuwe veren gaan dat dan niet opvangen
 
Hoe kan je aan de zuiger zien dat ie op is alleen de veren als het goed is hebben kontact met de boring.vaak is je boring niet meer mooi rond na zoveel km is ie ovaal de nieuwe veren gaan dat dan niet opvangen

Gewoon de zuigerveren van de zuiger halen en dan die veren om en om in het midden gedeelte van de cilinder plaatsen boven de uitlaat poort..
En dan de slot speling opmeten, die mag maar een bepaalde waarde hebben, gaat hij daarover dan zijn de veren aan vervanging toe.

Je ziet het ook aan de zuiger waar de koolaanslag / zwartigheid van de olie aan de onderkant van de zuigerveren zitten.. Daar dat je een lek hebt gaat hete verbrande gassen langs de zuiger steeds en dan krijg je die zwarte aanslag..

Het mengsel moet boven de zuigerveren blijven.

Daarnaast dien je ook eerst de cilinder op te meten aan de binnekant. Zie je vanzelf of dat de boring nog ovaal of rond is.. En hoeveel er van de wand eraf gelopen is.
 
Back
Top