bougie krijgt stroom, werkt, maar geeft geen vonk...

daanvanbxb

derbidaan
Ik heb een raar probleem :p
namelijk ik voel aan de kabel van de bougie en die geeft goed stroom (rode kabel) ik plaats de bougie in mijn grasmaaier en die doet het daarmee, dus bougie werkt.
Nu plaats ik mijn bougie op die stroomkabel van mijn brommer en hij geeft geen vonken, maar wat ik me afvraag waar is de andere pool voor de bougie ontsteking te geven?, btw mijn licht en tuuter werken wel :)
 
Advertisement - register to remove this

Andere pool? Je bobine krijgt een plus en min, en geeft dan door de bougiekabel flinke stroomstoten door aan je bougiedop, die ze weer doorgeeft aan je bougie, en die zet het om in vonken. Je bougie kan gewoon matig zijn, probeer een anderen. Als dat niet helpt is je bobine of ontsteking of iets misschien defect. Dat hij wel wat doorgeeft maar niet voldoende / niet sterk genoeg. Toeter zit op je accu waarschijnlijk, knipperlichten ook, maar gewone verlichting mag het volgens mij niet doen zonder dat je scooter loopt. Of bedoel je dat ze bij het kicken even oplichten?
 
het is eigelijk een brommerke van een een kameraad van mij, hij werkte niet dus wou ik er wel even naar kijken, een accu heeft het niet eens volgens mij, het is een zeer oude peugeot bromFIETS, nja ik snap de werking van de bougie eigelijk niet. Als je enkel negatieve stroom erdoor laat vloeien gebeurt er toch niets, of wel? want er zit ook alleen een rode draad aan
 
Je moet hem dan ook tegen het frame aan houden als je wil zien of die vonkt (en het blok moet dan draaien dus je moet even kicken of aanlopen). Het hele blok of frame is je MIN. Moet dus wel een kaal stuk blok/frame zijn, geen verf of roest.
 
Ik ken die scooter die je daar hebt niet maar meestal is het zo dat er vanaf de ontsteking een massa naar je frame of blok gaat (vaak groen kabeltje waarvan het uiteinde achter een moertje vast zit). Dit is gewoon je algemene MIN, voor alles. Dan krijg je (evt via je kabelboom) de CDI, en dan krijg je de bobine die het voltage of ampere verhoogt ofzoiets, en van daar gaat het stroompje verder, door je bougiekabel en dop, naar je bougie. Als je je bougie zo in de lucht houd is de stroomkring niet rond. Als hij in je blok gedraait zit, of jij houd hem zelf even tegen je blok aan dan heb je dus wel een ronde stroomkring want via het blok maak je verbinding met die massakabel, en dat was je MIN. Dus dan vonkt dat ding wel en dan zou ik je bougie of kabel ook niet met de vingers vasthouden maar even een rubbere tangetje gebruiken;)

heb je geen naam/merk van dat ding? is het een scooterblok of meer een puchblok of wat
 
Heb je ook gewoon geprobeerd om hen erin te draaien en te zien of die wil lopen ;)?

Als het ding lang stil heeft gestaan is het wel verstandig om alles te reinigen trouwens en vers weer te monteren. En vooral ook de benzine wegflikkeren en er verse in doen, en de olie ook... hoewel het zal wel mengsmering zijn dus zorg dat je dan ook weer mengsmering erin gooit anders is het voor het loopt alweer kapot
 
Ik heb er net nog eens naar gekeken, ik vind het maar vreemd...
Als ik kick dan werkt het licht en de tuuter behalve de bougie, en ik heb met 3 werkende bougies geprobeert, goed hard gekickt, bougie tegen het blok gelegd en geen vonkje te zien :( en die kabel die ernaartoe loopt geeft wel degelijk stroom, wat kan het nog zijn dan?
 
Nieuwe bougie al gebruikt? Niet werkende uit iets anders, maar volledig nieuw? Nieuwe benzine?

Ik ken het woord niet in het nederlands, maar in belgie noemen we het vis platinees :p
Het kan zijn dat zo'n oude brommer werkt met van die dingen, die moeten afgesteld worden, anders vonkt het niet.

Die dingen stel je af op 0,35 tot 0,40 mm, met voelermaatjes dus. :)

ziet er zo uit:
rupteur103.jpg


rechts tussen de spoelen
BOBINE%20ALLUMAGE%20VIS%20PLATINEES%20CONDENSATEUR%20MOTOBECANE.JPG




edit/ Net opgezocht, als het goed is heeft een peugeot 102 zo'n ontsteking. Dan ben ik vrij zeker dat het daar aan ligt. :)
 
aha, makkelijk, ik ben ook van daar. :p

Als ge aan u vliegwiel draait, ziet ge die contactpunten op een bepaald punt ff open gaan. Tis op dit punt dat die moeten worden afgesteld worden. dus als ze open zijn, voelermaatje ertussen van 0,40mm, schroef losdraaien, beetje friemelen ermee, en schroeftrg vastdraaien. Zo een beetje kloten tot het werkt.
 
Back
Top