bougie kleur

Beste mensen,

Ik ben bezig met mn carb afstellen, en ben dus begonnen bij mn bougie. Ik heb n zip 2t 2016 met 2k km

Setup
Sito + zonder prop
std carb
std vario
7,5 g rollen
std koppeling drukveer trekveren ect
vario ring eruit.

Nu is dit dus de kleur van mn bougie (er zit een br9es in, leek mij wat hoog maar de oude eigenaar vertelde dat de monteur zei dat dit de beste was.) ik vind t zelf nogal moeilijk om dit af te lezen, ook met t schema ernaast van bougie kleuren gedeeld in andere threats. daarom vraag ik t hier nog ff

mvg

1636309859538.png
1636309884578.png
 
Advertisement - register to remove this

Zo te zien is die te koud. Met jouw "standaard" setup zou ik eerder een 8 (en eigenlijk een 7) verwachten.

Ik doe het plaatje gewoon omdat het kan ;)
ja precies ik zou ook lager verwachten omdat er niets "speciaals" aan mn setup is. dus omdat die te koud is zou er dan ook een 7 of 8 in moeten? weet niet zeker mr k dacht hoe hoger het getal hoe kouder.

EDIT: ben eigenlijk wel benieuwd wat het verschil is in de praktijk. Zorgt dit voor snellere slijtage of is t gw puur hoe de scooter rijd etc? Bedankt voor t plaatje nog :)
 
Theoretisch geneuzel incoming:

De warmte van de bougie bepaald de snelheid waarmee de bougie de warmte afvoert. Is je bougie te warm dan voert hij niet snel genoeg zijn warmte af en kan er een gat in de zuiger branden.Is je bougie te koud dan voert hij juist te snel zijn warmte af. Warmte energie is eigenlijk de hoofdfactor van je arbeidsslag. Hoe meer warmte des te meer expansie en dus een effectievere arbeidsslag. Expansie (drukverhoging) zorgt ervoor dat de zuiger naar beneden word gedrukt. Als je dus te snel de warmte via een andere plek afvoert (bougie of bijv. te lage koelvloeistof temp.) dan is je rendement van de verbranding ook minder.
 
Theoretisch geneuzel incoming:

De warmte van de bougie bepaald de snelheid waarmee de bougie de warmte afvoert. Is je bougie te warm dan voert hij niet snel genoeg zijn warmte af en kan er een gat in de zuiger branden.Is je bougie te koud dan voert hij juist te snel zijn warmte af. Warmte energie is eigenlijk de hoofdfactor van je arbeidsslag. Hoe meer warmte des te meer expansie en dus een effectievere arbeidsslag. Expansie (drukverhoging) zorgt ervoor dat de zuiger naar beneden word gedrukt. Als je dus te snel de warmte via een andere plek afvoert (bougie of bijv. te lage koelvloeistof temp.) dan is je rendement van de verbranding ook minder.
ohh oke ik snap m wel denk ik. Betekend dit dat wanneer ik een 7 of 8 ga proberen dit geen risico met zich mee brengt bijv dus een gat in de zuiger? en betekend dit ook dat wanneer ik een 7 of 8 erin doe (weet nog niet welke beter loopt) dit ook resulteert in sneller optrekken of bijv hogere top? ik verwacht geen grote verschillen maar dit is dus eigenlijk wel wat je zegt denk ik?

Mvg en bedankt voor t uitleggen!!
 
Het lijkt alsof je al aardig in de buurt zit van een goede afstelling zoals je kunt zien uit het bougie diagram. Je hoeft daarom geen grote verschillen te merken maar aangezien je nu aan de koude kant zit kan 1 stapje warmer geen kwaad. Je kunt daarna weer de bougie controleren na een stuk gereden te hebben.
 
Back
Top