Bougie kleur

Rimovanax

Active Member
20211024_170147.jpg
Bougie: NGK B8ES

ik heb geen idee en weinig weet kwa 2 takt, er zit nu een sproeier maat 72 in. er zat eerst een maat 78 in tot ik het luchtfilter had hersteld, hij rookt nog best veel als hij koud is.

de grote vraag, nog een maatje kleiner, 68 of 70.

Scooter setup= standaard, haalt de 70 nog net. voorheen 82 met een sproeier maat 68 en de prop nog in de inlaat. luchtschroef is 1.5 keer naar buiten gedraaid
 
Advertisement - register to remove this

hij rookt nog best veel als hij koud is.

de grote vraag, nog een maatje kleiner, 68 of 70.
roken als die koud is is wel normaal, maar t kan ook zijn dat je teveel olie in je benzine hebt. Meng je zelf?

Je kan het beste alle 2 proberen en dan ff volgas rijden en daarna ff je bougie bekijken en dan kan je daaruit je conclusie trekken.
 
Best ok, nadat hij warm is natuurlijk. bij een Koude start hoor je dat hij verbrand maar net niet genoeg momentum heeft en uitvalt. Ik ga een kleinere sproeier proberen en dunnere membraan plaatjes, zit nu 0.4mm in.
 
Oke want het stationair toerental kan je erg veel vertellen over de afdichting van je motorblok namelijk. Als je scooter mooi en gelijkmatig blijft draaien dan is dat een bevestiging dat je blok dicht is. Werkzaamheden aan de inlaat kunnen vrij gemakkelijk tot valse lucht leiden namelijk. Iets wat ook het gasgeven erg kan beinvloeden. Iets waarvan ook het vermoeden heb dat hier aan de hand is.

Even goed je werkzaamheden nalopen zou ik zeggen. Desnoods weer loshalen.

Een motor moet je eigenlijk niet echt aanvallen op zijn koude start. Zeker met kleinere cilinderinhoud zijn ze gevoelig met koude start. Rustig warm laten worden is zowiezo aan te raden.
 
Das waar wat je zegt en daar hou ik rekening mee. Ik heb het blok vaker getest op een vacuüm lek. in het begin snapt ik niet waarom ik sproeier maat 78 erin kon zetten, tot ik erachter kwam dat er een vacuüm lek was bij het spruitstuk ( scheur). Ik heb het laatst weer getest en weer geen lek gevonden. Ja hij start niet in een keer en ik laat ieder blok altijd wa draaien. 2t langer dan 4t.

Ik heb een sproeier maat 70 erin gezet en ga straks de bougie kleur checken. Het enige wat mij ook opviel is dat de gasnaald op zijn hoogte stand stond en nog steeds een lichte dip bij het optrekken heeft. Ook was de gasschuif omgedraaid, de schuurpapier kant tegen de luchtstroom in. Alleen als het koelvloeistof koud I'd blijft het gas handen, ( watergekoelde carb )

Hij trekt iets beter op dan eerst, maar bij gas open bij 30+ kmh is stotteren, bij de 60 kan ik pas het gas geleidelijk open trekken. Heb je daar nog tips voor.
 
Nog steeds dezelfde bougie NGK B8ES luchtschoef helemaal ingedraaid anders kwam hij niet vooruit. malossi membraan plaatjes 0.4mm vervangen door malossi 0.3mm. Dit is de foto van de 5km run van gister. de eerste foto was van de B8ES met sproeier 72 0.4mm membraan plaatjes & de kuchtschroef 2 keer open gedraaid. tempratuur was toen 14°.
 

Attachments

  • 20211031_201820.jpg
    20211031_201820.jpg
    199.2 KB · Views: 19
Ik heb een sproeier maat 70 erin gezet en ga straks de bougie kleur checken. Het enige wat mij ook opviel is dat de gasnaald op zijn hoogte stand stond en nog steeds een lichte dip bij het optrekken heeft.
je gasnaald heeft niks met een dip te maken, enkel als je rond een bepaalde opening van je gasschuif te weinig krijgt zet je die een standje lager of hoger, vooral bij een kwart gas ofzo.
Dip met rijden is de overbrenging vaak of een slippende snaar.
Ook was de gasschuif omgedraaid, de schuurpapier kant tegen de luchtstroom in. Alleen als het koelvloeistof koud I'd blijft het gas handen, ( watergekoelde carb )
Gasschuif zou er officieel maar op 1 manier in kunnen. Tenzij je dienschuif door hebt geduwd terwijl die verkeerd zat. Zou ook het blijven hangen van het gas verklaren. Zelfs een gekoelde carb mag niet blijven hangen levensgevaarlijk.
En kvs bevriest niet dus zou toch geen invoed mogen hebben volgens mij
Hij trekt iets beter op dan eerst, maar bij gas open bij 30+ kmh is stotteren, bij de 60 kan ik pas het gas geleidelijk open trekken. Heb je daar nog tips voor.
Gasnaald ff halverwege proberen en grotere sproeier als ie stottert of een andere stationair sproeier erin.
 
Gasschuif zou er officieel maar op 1 manier in kunnen. Tenzij je dienschuif door hebt geduwd terwijl die verkeerd zat.
Geloof mij maar, hij kan er bijde kanten in, dat vond ik vaag genoeg..

Maar maakt het iets uit dat de bougie zwart is van de koolaanslag. Hij ging van donker bruin naar zwart nadat ik 2 dingen had veranderd.

Er zit npgvsteeds een standaard stationair sproeier maar 32 in.
 
20211107_165126.jpgZo ziet de BR8ES uit, eigenlijk te arm denk ik aan de hand van de afbeelding.Heb ook de spelling gemwten en volgens de handleiding moest dat 0.45mm~0.55mm zijn. dit was 0.89mm vandaar dat hij zo raar liep.20211107_165140.jpg
 
Back
Top