Bougie dop 5K OHM

Rimovanax

Active Member
Hi,

Ik had dus al een tijdje een nieuwe CDI & bobine genomen van top performance, alleen was had ik een ding over het hoofd gezien. Zelf had ik de handleiding eleven en daar stond in dat ik een bougie met een weerstand moest gebruiken. Dat wist ik al omdat mijn km teller anders uitvallen door de radio golven.

Nadat ik bij flitsnekmonteur was geweest had ik zelf een normale bougie meegegeven en de scooter liep veel beter Stationair. Ook geen misvuren the oren bij lage Toeren.

Toen ik erachter kwam dat ik een normale bougie mee had gegeven dacht ik: moet er meteen uit. Toen ik naar de bougie keek Was hij perfect ( witgrijs zonder olie rand verbrand alles kan beter dan zwart). Daarna keek ik op de bougie dop en zag daar 5K ohm op staan en toen snapt ik het.

Moet ik nu ee normale bougie gebruiken of een ontstoorde. Aangezien ik niet snapt waarom zo veel van mijn ontstoorde bougie kapot ginger of koolaanslag hadden.

Foto's
B9ES =wit
BR9EIX Zwart
Top performance bougie dop
 

Attachments

  • 20220415_133903.jpg
    20220415_133903.jpg
    129.1 KB · Views: 4
  • 20220305_162349.jpg
    20220305_162349.jpg
    147.1 KB · Views: 4
  • 20220415_164519.jpg
    20220415_164519.jpg
    206.4 KB · Views: 4
Advertisement - register to remove this

Een ontstoringsweerstand verhindert zenderstoringen in de omgeving (bijv. bij radio-ontvangst) en beschermt tegelijkertijd de gevoelige boordelektronica tegen elektromagnetische impulsen. Als een bougie zonder ontstoringsweerstand wordt gebruikt, moet de stekker zo'n weerstand bevatten.
 
Een ontstoringsweerstand verhindert zenderstoringen in de omgeving (bijv. bij radio-ontvangst) en beschermt tegelijkertijd de gevoelige boordelektronica tegen elektromagnetische impulsen. Als een bougie zonder ontstoringsweerstand wordt gebruikt, moet de stekker zo'n weerstand bevatten.
Ja de bougie dop heeft al een 5KOHM weerstand, staat eroo gedrukt en lees dat af op me multimeter
 
Ja de bougie dop heeft al een 5KOHM weerstand, staat eroo gedrukt en lees dat af op me multimeter
Dan zou ik een gewone bougie nemen, anders verhoog je de weerstand wat resulteert in een slechtere verbranding, zal het proberen uit te leggen.
Je hebt de wet van ohm U=i.R oftewel spanning is stroom * weerstand.
De spannning uit de bobine (U) bliijft gelijk je verhoogt de weerstand. dus dan krijg je U/R = stel uit je bobine zou 100V komen en de de stroom van jou bougie zou 25 A moeten geven voor een goede verbranding dan zou je dus 100 delen door 25 een weerstand van 4 Ohm krijgen.
Dan neem je een stekker van 4 Ohm hierboven op dan heb je 4 Ohm bougie met 4 Ohm stekker in serie dan is dat 4 + 4 is 8 Ohm.
dan komt het op U/R = I 100 / 8 = 12,5 A . dan heb je dus een Amperage wat de helft is van wat er nodig zou zijn, wat resulteert in een zwakkere vonk.
een zwakkere vonk betekent dus een slechtere ontbranding.
 
Back
Top