Booster elektr start probleem , ALLES geprobeert

Poninibooster

BooSteRman
hoi,

Ben al een tijdje aan het proberen de elektrische starter van mijn scooter aan de praat te krijgen , letterlijk alles geprobeerd.
mbk booster oud model , originele cilinder originele uitlaat, 12mm dellorto carb handchoke , nieuwe cil, zuiger, enz.
De scooter start vanaf de 1e kick, rijd perfect, draait mooi, benzine toevoer goed, Carb goed afgesteld, bougiekleur is goed, MASSA kabels goed (ook extra gelegd)
maar elektrische start lukt niet, hij slaagt niet aan

koude motor, warme motor, choke aan/uit , gas/geen gas geven,
het maakt niets uit, blijft gewoon ronddraaien.

Heb echt alles geprobeert en veel vernieuwd:
  • nieuwe batterij (waardes zijn goed, in elke stand)
  • nieuwe startkoppeling (volledig alles, ook tandwiel, enz)
  • startmotor (werkt goed maar voor de zekerheid heb ik er 3 getest)
  • nieuwe stator
  • spannings regelaat (ook uitgemeten waardes zijn goed , werkt hoe het moet)
  • startrelais
  • volledige kabelboom (had deze toch liggen, en was ik zeker)
  • bougie, bougiedop en kabel (ook uitgemeten, waardes zijn goed)
  • bobijn (alsook uitgemeten , waardes zijn goed)
accu is vol , startmotor draait heel snel, neemt goed op krukas aan, rem werkt, knopje werkt, ook alles is uitgekuist (carter, carbu, enz)
Massa kabels extra aangelegd (blok/frame, minpool accu/massa startmotor)

ik heb alles geprobeerd,
enkel de CDI is niet nieuw, heb wel nog een andere liggen, maar hier ook , zelfde probleem.

Zou dit de CDI toch kunnen zijn ? dat die wel werkt, (met kick) maar met elektrisch starten niet ?

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

En als je de bougie eruit haalt en aan massa legt , en dan de motor electrisch start , vonkt hij dan nog of niet ?
Dan kan het ook nog aan je contact slot liggen , dat deze in de startstand de cdi buiten spel zet.
Post automatically merged:

Je zou dus ook buiten het contactslot om een draad rechtstreeks op je cdi kunnen zetten en dan elctrisch starten
 
Inderdaad even kijken of hij vonkt. Kan ook nog een overgangsweerstand zijn. Wanneer je start trekt de startmotor veel stroom. Misschien dat er in combinatie met een overgangsweerstand niet genoeg spanning is voor de cdi.

Meten is weten in dit geval.
 
Kijk dit is nu eens een voorbeeld hoe een probleembeschrijving eruit dient te zien, daar kun je iets mee.

Er loopt een zwart/witte draad van je cdi naar je contactslot.
Het contactslot legt deze draad aan massa als het contactslot "aan" wordt gezet.
Neem deze draad eens los en leg deze direct tegen de min-pool van de accu ( even verlengen met een ander stukje elektriciteitsdraad) en probeer dan nog eens te starten.

Als je ergens een geringe overgangsweerstand hebt in de massa (=motorblok, frame en min-pool van de accu) speelt dit met kicken geen rol.
Ga je echter elektrisch starten en een stroom trekken via de startmotor over de massa, kan het zijn dat het potentiaal (=spanning) van de massa zicht verhoogd, gelijk evenredig met de stroom die de startmotor trekt, zoals @dutchino hierboven al opmerkte.

U=IxR. ( Wet van mijn Ohm )

Hierdoor stijgt de spanning op de input van de CDI en kan de werking van de cdi beïnvloeden.

Ik neem aan dat de accukabel op de min-pool van de accu oxide vrij is, goed contact maakt en goed is aangedraaid?
 
Hallo Sparky werkt deze scooter qua cdi anders als b.v mijn scooter ?Daar moet als je de scooter uitzet volgens het schema juist de zwart witte aan massa. is deze via het contact slot los van massa start hij , deze draad loopt ook via de jiffy bij mij . anders zit er een fout in mijn schema , dat is deze .
 

Attachments

  • Grande Retro SCHEMA.pdf
    422 KB · Views: 18
Klopt inderdaad Arie,

de cdi van deze booster werkt om één of andere reden andersom.
Hier maakt het contactslot juist de massaverbinding als het contactslot "aan" staat.
Sterker nog de kill-switch zit in serie met het contactslot.

Bij de meeste scooters, waaronder ook die van jouw, is het net andersom.
Hier legt het contactslot deze draad aan massa als het contactslot "uit" staat.
Ook de eventuele Kill-switch en de eventuele standaardswitch staan parallel aan het contactslot.

Edit: schema van de booster hier beneden toegevoegd.

Blauwe pijl is waar deze draad bij de cdi vertrekt, by the way hier zit nog ook een apart connectortje.
Rode pijl is diezelfde draad maar dan na de kill-switch.
Groene pijl is deze draad bij het contactslot ook weer met een apart connectortje

booster.png
 
Last edited:
Hallo,

Heb ondertussen bijna nachtje doorgewerkt(gezocht) ,
veel uitgeprobeerd :
  • andere CDI
  • SPANNIGSREGELAAR
  • bobijn
  • verschillende bougies
  • ... uitgemeten, enz ...
HET MAAKTE NIETS UIT

Dan jullie raad opgevolgd ivm "vonk"
En kwam ik erachter dat die dus niet vonkte met elektrische start, maar wel met kickstart.

ten einde raad heb ik mijn:
extra MASSA kabels afgekoppeld, en:
kreeg direct vonk, en start nu wel met elektrische starter.


Had massa kabel van "blok naar frame" en van de "min pool accu naar de massa van de starter".

Normaal zou je denken een extra massa kabel is altijd goed, (ik doe dit altijd standaard direct op een booster)

Maar in dit geval start ie dus alleen ZONDER extra MASSA kabels :neutral::neutral:

THX iedereen voor de reacties, het heeft mijn prob opgelost!:sunglasses::sunglasses::sunglasses:

GRTS
 
Wel vreemd, een extra massa kan nooit kwaad dus ik weet niet wat er hier aan de hand is geweest en kan dit ook niet beredeneren!

Maar fijn dat de scooter het weer doet.
Veel plezier met je Scoot.
 
Back
Top