Heb even tijd gehad tussendoor.
Daar gaan we, je hebt hiervoor wel een multimeter nodig.
Heb je die niet, leen er dan eentje of schaf er eentje aan, bij de Action heb je al een multimetertje voor 5 Euro.
Dit is geen precizie apparaat maar goed genoeg voor dit soort werk.
- Zet de meter op het laagst mogelijke Ohm-bereik.
- Steek de zwarte meetdraad in de com-aansluiting van de multimeter.
- Steek de rode meetdraad in de aansluiting van de multimeter met het Ohmega tekentje ernaast.
- Test de meter even en houd beide meetpennen tegen elkaar. De gemeten waarde moet nagenoeg nul Ohm zijn, dus niet L, I of OL, in de praktijk is dit meestal ongeveer 0,2 tot 0,3 Ohm.
- Prik de zwarte meetpen op de min-pool van de accu en houd deze daar gedurende de hieronder volgende metingen.
- Trek de connector los van de cdi en meet met de rode meetpen op de volgende kleuren draad van de draadboomconnector.
- Zie je in het display I,L of OL in het display schakel dan de multimeter een meetbereik hoger en vermeld het meetbereikt in je overzichtje, maar zet de meter weer op het laagste Ohm-bereik als je aan de volgende draad begint!
- Meet met de rode meetpen op de ene groene draad en noteer de waarde. (=draad naar massa)
- Meet met de rode meetpen op de andere groene draad en noteer de waarde. (=draad naar massa)
- Meet met de rode meetpen op de rood/witte draad en noteer de waarde. (=draad naar de pickupspoel)
- Meet met de rode meetpen op de zwart/rode draad en noteer de waarde. (=draad naar de ontsteekspoel op de stator achter je vliegwiel)
- Meet met de rode meetpen op de zwart/gele draad en noteer de waarde. (=draad naar de primaire spoel van de bobine)
- Meet met de rode meetpen op de zwart/witte draad met de zijstandaard ingeklapt, de killswitch op running en het contact op aan, noteer de waarde. (=killdraad naar contactslot,zijstandaard en killswitch)
Maak een overzichtje van alle gemeten waardes en post deze hier.