Bobine gaat telkens stuk

Status
Not open for further replies.

Justinaerox

New Member
Beste mensen
Ik heb al wat ervaring met sleutelen aan scooters en ben een vriend aan het uithelpen met zijn zip 4t. Ik kwam erachter dat zijn bobine/cdi kapot was en heb die vervangen. Heb er nog geen 5 min mee kunnen rijden en de bobine/cdi was alweer stuk. Waar kan dit aan liggen?
Mvg justin
 
Advertisement - register to remove this

Heb je de, door de fabrikant, geadviseerde bougie gemonteerd?
Heb je de, door de fabrikant, geadviseerde bougiekabel gemonteerd?
Heb je de, door de fabrikant, geadviseerde bougiedop gemonteerd?
 
Welke bougie en cdi gingen stuk? En waarmee heb je deze mee vervangen? Graag merk in type aangeven.

Heb dit probleem op mijn piaggio scooter ook gehad, met de juiste componenten is het probleem verholpen.


Wat het ook kan zijn, sproeier te klein. Daardoor niet genoeg koeling voor de onderdelen en dan brand de bougie door.. (Ik weet dat een bougie veel kan hebben kwa warmte.. Maar als die dingen echt over hun specificaties gaan, gaan ze stuk.
 
Blijkbaar interesseert TS het probleem van z'n vriend niet meer.
Hij heeft zijn vraag op 2 aug geplaatst en is sindsdien niet meer op het forum geweest!

@eurokit, alleen z'n CDI/Bobine gaat defect, niet zijn bougie noch iets anders.
 
Nou van horen zeggen, schijnen de denso bougies ook geen top kwaliteit te zijn..

Bij mij zat deze toen standaard in de scooter. Daarnaast is toen ook de langfang cdi naar de knoppen gegaan..
Gewoon omdat ik normaal standaard reed..

Met de huidige NGK bougie en ducati bougie nimmer nog een probleem gehad.
 
Denso zit sowieso niet standaard gemonteerd in welke scooter dan ook!
Van horen zeggen is ook iets waar men niks mee kan.
Mijn ervaring met Denso bougies is gewoon goed, het is inderdaad mogelijk om de standaard bougie te vervangen voor een Denso.
Maar NGK of Bosch voldoet ook prima op een standaard set-up.
Denso is gewoon duur, dit staat buiten kijf maar vaak wel de oplossing voor de wat brutere set-ups.

Ook is het onmogelijk dat een bougie de CDI om zeep helpt.
CDI geeft immers de opgeslagen spanning door aan de bobine welke vervolgens de puls naar de bougie doorgeeft.
Zip 4 takt heeft immers al jaren alleen een AC circuit.
De I-get is een uitzondering maar dit is dan ook een 3 klepper met een ander systeem.
 
Dat is niet waar wat je zegt dat Denso niet standaard gemonteerd zit.. Dan ben je daarvan niet op de hoogte.

Deze bougie zat dus wel standaard vanuit de fabriek in mijn piaggio new fly 4t 2v..

Het is wel zo dat denso niet zo heel vaak voor komt als 1st voor geschreven bougie merk.. Normaal gaat hier vaker een NGK erin.
 
Dat is niet waar wat je zegt dat Denso niet standaard gemonteerd zit.. Dan ben je daarvan niet op de hoogte.

Deze bougie zat dus wel standaard vanuit de fabriek in mijn piaggio new fly 4t 2v..

Vanaf de fabriek/origine zit er een NGK-CR-8EB gemonteerd.
Het alternatief is de DENSO U24ESR-NB welke niet standaard gemonteerd zit.

Al jaren lang met verschillende motorblokken is het altijd de NGK geweest voor zover ik weet.
Oudere type Fly heeft ook een andere bougie..., meestal Bosch of Champion.
Ook is dit terug te vinden in de verschillende manuals welke op het www te vinden zijn.

Ook hier op fora: https://scooterforum.net/resources/piaggio-50cc-4t-fly-owners-manual.22/

uGXVbH0.png


zqktgXO.png


Het motorblok is wel steeds verandert, maar de Bougie niet...
Engines, C442M, C443M, C445M en C446M.
Alsmede de nieuwere, C523 en de C524M welke ook gewoon de NGK variant aan boord heeft.
Wellicht dat de vorige eigenaar of de dealer deze vervangen en/of geplaatst heeft?
 
Last edited:
Ja maar jij kijkt in een handleiding van de scooter... (dat had ik overigens ook in mijn handleiding al gevonden.
Praktijk wees toch anders uit..

Maar ik heb het vanuit de praktijk... Toen mijn scooter nieuw uit de winkel kwam, zat daar echt de genoemde denso bougie erin..
Heb deze zelf in mijn eigen handen gehad.. En dit was de eerste montage..

Blijkbaar is in asie een denso goedkoper te gebruiken dan een ngk.. Anders hadden ze net zo goed direct een ngk kunnen plaatsen.
En een ducati cdi, i.p.v een lang fang.. Of een originele piaggio riem, i.p.v een mishiboshi. Allemaal om kosten te drukken.
 
Eigenlijk stond in post #8 al het juiste vermeld lees ik net... :rolleyes:

Het is wel zo dat denso niet zo heel vaak voor komt als 1st voor geschreven bougie merk.. Normaal gaat hier vaker een NGK erin.

Niet zozeer in handleidingen maar wel in werkplaatshandboeken en/of service manuals van Pia.
(zelfs in de 25 km variant is het de NGK)

Ik werk echter niet zo heel veel met de 50cc varianten wat het niet helemaal op de hoogte zijn wel recht doet qua 4 takt.
Bij de zwaardere (motor) scooters van Pia kom ik Denso echter wel vaak tegen als zijnde de nr1 bougie.
Gek genoeg staat dan de NGK weer op nr2!?

Scooters die in China geproduceerd worden blijven nog steeds een beetje achter qua onderdelen.
En eerlijk gezegd is dit dus een erg slecht gegeven aangezien dit onder supervisie van Piaggio zelf gebeurt!

Maar goed, Ts is dus blijkbaar niet meer actief...!
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back
Top