Blok zeer heet

umbrow

Active Member
Beste leden
Ik heb een probleem, n.l. Mijn blok van mijn kymco agility 50 cc 4 takt wordt veel te heet na een rit.
Blok, uitlaat, de motorgedeelte volledig.
Wat kan hier de oorzaak van zijn.
Mvgr
 
Advertisement - register to remove this

Definieer te heet is goed!
Als het motorblok (bij/in de cilinder) meer dan 80 graden word is dit nog steeds wel binnen de perken.

Het blok wordt sowieso warm en ook de carterkap kan best heet worden.
Dit komt omdat daar niet zoveel koeling is aangezien deze volledig dicht zit.

De warme lucht blijft dus circuleren en wordt verplaatst d.m.v. de koelvin poelie op de vario.
 
Ik bedoel met warm dat ik mijn hand 2/3 sec op de carter kan houden, ik heb 2 zelfde kymco's.
Bij de eene kan ik mijn hand op de carter 20/25 sec houden en bij de probleem kymco maar seconden of 2/3 veel te warm.
De motor olie heb ik nog maar net vervangen met valvoline olie en op peil gezet.
Ik ga straks eens de carter kap er afhalen en eens inspecteren dal alles nog in orde is.
Mvgr
 
Ik heb de kapotte ontsteking vervangen door een nieuwe en de carburateur uitgekuist + nieuwe vario rolletjes.
Mvgr
 
Koelventilator zit er goed op, maar van de koelkap is er een stukje af zoals op de afbeelding.
Zou het daaraan kunnen liggen
 

Attachments

  • Screenshot_20220509_193420.jpg
    Screenshot_20220509_193420.jpg
    96.3 KB · Views: 25
Als dit stuk ontbreekt (aangegeven) op de foto is het goed mogelijk dat het geheel niet goed gekoeld word.
Motor maakt gebruik van rijwind maar ook van de koelvin welke op het vliegwiel zit gemonteerd.

De lucht kan nu niet goed circuleren aan beide kanten van de cilinder welke verplaatst wordt door het kunststof aandrijf opzetstuk van 't vliegwiel.
Hierdoor is het mogelijk dat de motor te heet word.
 
Als dit stuk ontbreekt (aangegeven) op de foto is het goed mogelijk dat het geheel niet goed gekoeld word.
Motor maakt gebruik van rijwind maar ook van de koelvin welke op het vliegwiel zit gemonteerd.

De lucht kan nu niet goed circuleren aan beide kanten van de cilinder welke verplaatst wordt door het kunststof aandrijf opzetstuk van 't vliegwiel.
Hierdoor is het mogelijk dat de motor te heet word.
Ik denk dat ik nog een reserve koelkap liggen heb, anders een nieuwe bestellen en zien he
 
Bij deze een actuele foto van de koelkap, waar een stukje kapot is, zal dit het EVIL zijn denken jullie ?
 

Attachments

  • IMG_20220509_205113.jpg
    IMG_20220509_205113.jpg
    150.7 KB · Views: 22
  • IMG_20220509_205116.jpg
    IMG_20220509_205116.jpg
    156.3 KB · Views: 22
Wat denk je zelf ???
99% door dit
Post automatically merged:

Het betreft best een aanzienlijk stuk wat nu mist en dat is niet goed.
De aangezogen lucht (rijwind) en de geforceerde lucht toevoer verdwijnt door dit gat als sneeuw voor de zon!
Je hebt groot gelijk, morgen laat ik het resultaat weten na montering een nieuwe kap
 
Last edited:
Ik heb niet kunnen slapen en ben direct beginnen sleutelen.
Heb een nieuwe koelkap gemonteerd en ongeveer 2 a 3 km ermee gereden en de motorblok is gewoon normaal warm, maar niet heet zoals ervoor, natuurlijk weet ik niet als ik een rit van 8 a 10 km ga rijden of het heet zal worden zoals voorheen.
Maar dat zal ik laten weten als het zover is.
Nu kan ik toch al gerust slapen denk ik.
Mvgr
 
Als het de eerste 2 á 3 km goed gaat en het spul word niet te heet, is het doel bereikt!
Zodra je de motor start zal deze al vrij snel naar de bedrijfstemperatuur oplopen wat alleen maar goed is.
Het is juist de kunst om de motor in alle omstandigheden op deze (of nabije) temperatuur te behouden.

Ik verwacht dus geen complicaties meer, ook niet na een rit van 8 of 10 km.
Het kan wel zo zijn dat in de warmere zomermaanden de carter wellicht iets warmer word, maar dit moet gewoon kunnen met de huidige en intact zijnde kunststofkappen v.w.b. het koelgedeelte van de motor.
 
Last edited:
Back
Top