Blok veranderen, Derbi Boulevard 50 2009/2013

DefiNiek

New Member
Hallo, ik wil graag mijn scootermotor vervangen door iets leukers. Ik heb een Derbi Boulevard 50 uit 2013, maar ik denk dat deze eigenlijk in 2009 is gemaakt. Ik ben niet erg bekend met scooters of onderdelen.

Samen met een vriend probeer ik te achterhalen hoe ik de specificaties van mijn motor kan achterhalen. Ik ben al zo ver gekomen dat ik de motorcode en het model weet. Het is dus een Derbi Boulevard 50 met de motorcode C446M.

Ik zou het liefst een tweetaktblok of een GY6-motorblok willen hebben. Kan ik die er gewoon onder zetten? De vader van mijn vriend heeft een loods met een brug en een ophangsysteem voor scooters. Hij reviseert vaak Vespa's en haalt ook wel eens het blok eronderuit, dus dat zou moeten lukken. Ik gebruik de scooter ook niet echt, dus het is geen probleem als ik hem even niet tot mijn beschikking heb.

Ik heb geprobeerd om de specificaties te achterhalen, maar de documentatie van mijn scootertype en het kenteken zijn voor mij niet echt duidelijk. Mijn vriend zegt dat het nieuwe motorblok er gewoon onder past, maar ik wil toch zelf begrijpen hoe het zit met de specificaties en alles voordat ik er een aanschaf.

EDIT: Ik heb alles gevonden! Er zit gewoon een Piaggio C44 blok onder, lol. Ik zat al naar dat blok te kijken en die leekexact op het blok wat onder mijn zip van 2016 zat. Alleen werkt dit blok uit de Derbi wat beter voor mijn gevoel, had altijd gezeik met die zip tot dat ik hem total-los tegen een boom aangereden had. Heb goeie documentatie aangevraagd en weet welke onderdelen ik moet kopen nu. Ik denk dat ik toch bij mijn huidige blok blijf, hoef ook niet perse een WOK status bij nader inzien. Misschien maar is een keer iets anders leuks doen met een tweetakt blok.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Volgens mij zit daar gewoon een piaggio 4takt 2 valve motorblok onder. Omdat Derbi al een hele tijd onder de Piaggio Group toe behoort.
 
Volgens mij zit daar gewoon een piaggio 4takt 2 valve motorblok onder. Omdat Derbi al een hele tijd onder de Piaggio Group toe behoort.
Dat zou heel goed kunnen, welke notorblokken zouden daar onder passen. Of is het waar wat die vriend zecht, dat elk blok gewoon onder elke scooter past?
 
nee niet elk blok past onder elke scooter.

Waarom zou je van dat goede piaggio blok af willen? Is een van de betere kwaliteit motoren.

Ze zijn inderdaad een beetje sloom.. Maar met een ander cilindertje lopen ze veel beter.
 
nee niet elk blok past onder elke scooter.

Waarom zou je van dat goede piaggio blok af willen? Is een van de betere kwaliteit motoren.

Ze zijn inderdaad een beetje sloom.. Maar met een ander cilindertje lopen ze veel beter.
Je had toch wel gelijk, ik heb het aan de scooter dealer gevraagd omdat ik hem toch ging omkeuren naar een geel kenteken. Ik kan inderdaad gewoon de meeste cylinder kits halen voor een Piaggio 4T 2 Valve.

Haar ik daar wel genoeg power uit, alleen de cylinder kit?
 
Denk dat een cilinder kit en vario kit wel samen een must zijn om te hebben.

Meeste kits die verkocht worden zijn 80cc.. Als je beetje rond zoek hier en daar ook een 72cc of een 63cc te vinden.
 
Denk dat een cilinder kit en vario kit wel samen een must zijn om te hebben.

Meeste kits die verkocht worden zijn 80cc.. Als je beetje rond zoek hier en daar ook een 72cc of een 63cc te vinden.
Ja ik zit heel erg te twijfelen tussen 70 en 80, nou heb ik deze cilinder kit gevonden voor een mooie prijs. Die als het goed is past onder mijn Derbi. Heb ze een e-mailtje verstuurd voor de zekerheid.
Denk dat een cilinder kit en vario kit wel samen een must zijn om te hebben.

Meeste kits die verkocht worden zijn 80cc.. Als je beetje rond zoek hier en daar ook een 72cc of een 63cc te vinden
Mijn scooter is net gekeurd naar 45 km/u en de variorollen zijn vervangen naar bromfiets, raad je dan nog steeds een nieuwe vario set aan?
 
Wat kost het omkeuren en wat komt er allemaal bij kijken? En hoe lang duurt een aanvraag? Wil zelf mogelijk ook 1 omkeuren in de toekomst.
 
Ja ik zit heel erg te twijfelen tussen 70 en 80, nou heb ik deze cilinder kit gevonden voor een mooie prijs. Die als het goed is past onder mijn Derbi. Heb ze een e-mailtje verstuurd voor de zekerheid.

Mijn scooter is net gekeurd naar 45 km/u en de variorollen zijn vervangen naar bromfiets, raad je dan nog steeds een nieuwe vario set aan?


Als je er geen geld voor over hebt moet je het niet doen.
 
Wat kost het omkeuren en wat komt er allemaal bij kijken? En hoe lang duurt een aanvraag? Wil zelf mogelijk ook 1 omkeuren in de toekomst.
Ik heb het gedaan bij een erkende RDW scooter handel, dat kan sinds 2023. Ging heel snel, bracht hem er naar toe. Variorollen, CDI en bougie moesten vervangen worden koste allemaal bij elkaar €260,-. Als je dat van te voren doet dan bespaar je wel wat. Was binnen een week gebeurt. Bracht hem dinsdag en vrijdag was hij klaar. De kentekenplaat had hij donderdag besteld en die kwam vrijdag ochtend al binnen vertelde hij, en het nieuwe kentekenbewijs komt maandag binnen. Je moet wel je verzekering bellen om te vertellen dat hij is omgekeurd maar dat is zo gebeurt.
Post automatically merged:

Als je er geen geld voor over hebt moet je het niet doen.
Oh heb er wel geld voor hoor, zit alleen met die cilinderkop. Ik kan geen cilinder set vinden met een kop voor 72 en 80cc. Nou zag ik op een website dat je gewoon de standaard kop er op kan doen. Maar dat lijkt me raar als de boring van 37mm naar 47mm gaat. Ik ga toch ook gelijk de nokkenas vervangen met een Nakaru as, dus misschien is het dan toch beter om gelijk 80cc te halen. Maar dan gaat de boring weer naar 49mm, en dan zit ik weer met die cilinderkop.

Weet jij toevallig of die kop gewoon gaat werken? Of waar ik een cilinderkop van 49mm kan kopen?

EDIT: Oh snap je comment nu pas, ja precies. Ik ga eerst kijken of deze vario rollen het aan kunnen en indien nodig bestel ik een nieuw setje.
 
Last edited:
Back
Top