Blijvend probleem Malaguti firefox (ducati corse)

FireFoxer82

Member
Hallo beste forum leden.

Nou de scooter gaat weer terug naar de scooterzaak voor de 4de keer alweer.
Ik blijf jammergenoeg hetzelfde probleem houden.
Vandaag heb ik zelfs een stukje moeten lopen.
Ongeveer een half haar dat ik de scooter heb liep die perfect

Als de scooter koud is is er niets aan de hand en rijd die super zodra ik er ongeveer 5 minuten op rijd merk ik al dat die minder snel gaat optrekken en naarmate steeds langzamer gaat rijden en moet gas blijven houden voor de stoplichten anders valt die uit.

Vandaag ging die vlak bij mijn werk zo traag en leek wel een trekker en had vol gas maar ging wel stapvoets dus ben ik gestopt en viel gelijk uit. Ongeveer 3 minuten gelopen met de scooter aan de hand en maar weer eens proberen te starten en ging met moeite aan maar liep wel weer wat beter.
Ik weet echt niet wat dit kan zijn.

Olie genoeg, brandstof e5 genoeg, koelvloeistof genoeg.
En als ik via de boardcomputer kijk naar mijn temperatuur heb ik maar 2 streepjes dus is ook niet dat die aan de kook is.

Wat de scooterzaak nu heeft gedaan:
Membraan vervangen
Nieuwe bougie
Carburateur schoongemaakt
Iets grotere sproeier

En nog loopt die niet goed dus wie weet wat er aan de hand kan zijn?

Mvg
 
Advertisement - register to remove this

Dit is een wilde gok, maar misschien blijft de choke hangen?
Hoi 4slaf4life

Bedankt voor de reactie maar hoe kan je dat zien dan? De scooterzaak heeft de laatste keer een grotere sproeier erin gedaan en daardoor liep die hoger gestationeerd en zei dat de choke eerder of hoger was of zoiets.
Maar als ik nu voor de stoplicht sta hoef ik geen gas meer te houden en lijkt het alsof ik gas houd door die grotere sproeier maar dat vind ik ook niet wat.

Als ik nu een stukje heb gereden en zet de scooter op z'n standaard lijkt het net alsof ik half gas geef zo hard gestationeerd loopt die nu.

Ik ben er net zo flauw van heb lang zitten zoeken naar zo'n mooie en goed onderhouden Malaguti Firefox. En nu heb ik er 1 wat eruit ziet als nieuw en net 4000 km op de teller heeft staan en die alleen met mooi weer buiten was. Nu bij 2 scooterzaken geweest en bijden hebben het probleem niet opgelost dus nu staat die er weer.
 
Zuiger veren versleten of een beschadigd / versleten cilinder..

Je verliest gewoon compressie bij warme motor omdat de cilinder gaat uitzetten bij meer warmte. (materiaal zet altijd iets uit als het warmer word)
Valt buiten de specificaties en is het gedaan met de compressie.. Deze zal te laag worden als die stationair hoort te draaien en valt dan uit.

Best is om een compleet nieuwe cilinder eronder te zetten..

Als het de cilinder niet is na inspectie.. Zou het ook slechte krukas keeringen kunnen zijn.
Kan vanuit hier geen schatting maken hoeveel km deze scooter heeft gereden (aangezien het al een best oud model is, ook al ziet die er misschien er nog goed eruit) Maar na lang ergens stil te hebben gestaan kan dit ook de krukas keeringen aan tasten.
 
Zuiger veren versleten of een beschadigd / versleten cilinder..

Je verliest gewoon compressie bij warme motor omdat de cilinder gaat uitzetten bij meer warmte. (materiaal zet altijd iets uit als het warmer word)
Valt buiten de specificaties en is het gedaan met de compressie.. Deze zal te laag worden als die stationair hoort te draaien en valt dan uit.

Best is om een compleet nieuwe cilinder eronder te zetten..

Als het de cilinder niet is na inspectie.. Zou het ook slechte krukas keeringen kunnen zijn.
Kan vanuit hier geen schatting maken hoeveel km deze scooter heeft gereden (aangezien het al een best oud model is, ook al ziet die er misschien er nog goed eruit) Maar na lang ergens stil te hebben gestaan kan dit ook de krukas keeringen aan tasten.
Oké super bedankt voor je reactie Eurokit,

Ik zal er eens met de scooterzaak over hebben maandag.
Over het lang stilstaan kan je nog wel eens gelijk aan hebben want deze scooter is van iemand geweest die er alleen zomers mee buiten was met mooi weer en had geen regen gezien deze scooter.

Valt ook wel te zien aan de scooter als je overal tussen kijkt echt alles ziet er nieuw uit net alsof die zo uit de showroom komt. En is ook nog nooit mee gesleuteld alles nog origineel en zelf de varioring zit er nog in. Zelf de scooterzaak zei nog dat het zeldzaam was voor een Malaguti Firefox.

Maarja nu moet die weer als een zonnetje gaan lopen in ieder geval haha.

Dus eerst naar de zuiger of zuigerveren kijken en daarna pas naar de krukas keerringen.

Nogmaals bedankt voor je reactie

Mvg
 
Krukas keeringen kan je er in prenciepe zo eruit halen.. Hoeft de krukas niet voor uit..

Wel die ruimtes even leeg maken.. En dan met een haakje zou je de keerring eruit kunnen nemen..
Bij minarelli gaat het vrij gemakkelijk.. Omdat de ontstekings kant keering op het carter zit en niet erin.
Word op ze plaats gehouden door een metaal beugeltje.
Aan de krukas kant is het een beetje lastiger maar niet onmogelijk..
(even goed opletten hoe diep de keering hoort te zitten aan de vario kant voordat je deze eruit haalt)

En dan nieuwe keeringen erin zetten en beetje op ze plaats tikken en klaar.

Maar als ze er niet vochtig eruit zien heb je kans dat ze als nog gewoon goed zijn..
Post automatically merged:

Dat de scooter nog zo nieuw is kan er ook ermee te maken hebben dat de vorige eigenaar er ook al problemen ermee had en niet opgelost kreeg.
Dan toen uit fustratie maar in de berging heeft gezet en er nooit meer naar om heeft gekeken..

En een flink paar jaar later toch maar besloten heeft om hem als nog maar te verkopen.


Ik had hem zelf gewoon open getrokken.
Op voorhand weet je toch niet wat je tegen gaat komen als je de cilinder eraf haalt.
Iemand kan met weinig kilometers ook bij het inrijden de cilinder al beschadigd hebben en er nooit meer naar om hebben gekeken.
Kan die nog wel rijden met die problemen, maar problemen zijn nooit opgelost.. En je mist een hoop vermogen.. En waarschijnlijk kost het nou ook nog eens heel veel brandstof (rijd onzuinig)

In het beste geval is er niks met de cilinder aan de hand, ben je wel blij dat je er tenminste even erna gekeken hebt.
Het kost je dan hoogstens een paar goedkope nieuwe pakkingen.

In het ergste geval is er wel iets aan de hand, bijv een warmloper gehad of cilinder / zuiger vol met krassen. Dan ben je nog steeds blij dat je de cilinder eraf hebt gehad, kost je dan net zo goed die goedkope pakkingen.. Maar dan heb je wel de mogelijkheid om het probleem te verhelpen.

Waarom ik zei slechte cilinder??

Heb dit ook wel eens gehad dat die niet meer op lagere toeren stationair meer wilde draaien en steeds uitviel, plus een hoger gebruik.
Maar goed toen zat er ook al 33.000km op die cilinder.. En wist toen ook al wel dat door de slijtage er amper nog compressie er was.
Nieuwe cilinder erop en geen problemen meer gehad.

Belangrijk is ook dat je benzine mengsel goed staat afgesteld.
Op een schraler mengsel kan die ook nog wel lopen. Maar niet echt bevoordeling voor de bewegende delen in de cilinder.
Krijgen daardoor minder koeling en smering (in minder brandstof zit namelijk ook minder olie)
 
Last edited:
Krukas keeringen kan je er in prenciepe zo eruit halen.. Hoeft de krukas niet voor uit..

Wel die ruimtes even leeg maken.. En dan met een haakje zou je de keerring eruit kunnen nemen..
Bij minarelli gaat het vrij gemakkelijk.. Omdat de ontstekings kant keering op het carter zit en niet erin.
Word op ze plaats gehouden door een metaal beugeltje.
Aan de krukas kant is het een beetje lastiger maar niet onmogelijk..
(even goed opletten hoe diep de keering hoort te zitten aan de vario kant voordat je deze eruit haalt)

En dan nieuwe keeringen erin zetten en beetje op ze plaats tikken en klaar.

Maar als ze er niet vochtig eruit zien heb je kans dat ze als nog gewoon goed zijn..
Post automatically merged:

Dat de scooter nog zo nieuw is kan er ook ermee te maken hebben dat de vorige eigenaar er ook al problemen ermee had en niet opgelost kreeg.
Dan toen uit fustratie maar in de berging heeft gezet en er nooit meer naar om heeft gekeken..

En een flink paar jaar later toch maar besloten heeft om hem als nog maar te verkopen.


Ik had hem zelf gewoon open getrokken.
Op voorhand weet je toch niet wat je tegen gaat komen als je de cilinder eraf haalt.
Iemand kan met weinig kilometers ook bij het inrijden de cilinder al beschadigd hebben en er nooit meer naar om hebben gekeken.
Kan die nog wel rijden met die problemen, maar problemen zijn nooit opgelost.. En je mist een hoop vermogen.. En waarschijnlijk kost het nou ook nog eens heel veel brandstof (rijd onzuinig)

In het beste geval is er niks met de cilinder aan de hand, ben je wel blij dat je er tenminste even erna gekeken hebt.
Het kost je dan hoogstens een paar goedkope nieuwe pakkingen.

In het ergste geval is er wel iets aan de hand, bijv een warmloper gehad of cilinder / zuiger vol met krassen. Dan ben je nog steeds blij dat je de cilinder eraf hebt gehad, kost je dan net zo goed die goedkope pakkingen.. Maar dan heb je wel de mogelijkheid om het probleem te verhelpen.

Waarom ik zei slechte cilinder??

Heb dit ook wel eens gehad dat die niet meer op lagere toeren stationair meer wilde draaien en steeds uitviel, plus een hoger gebruik.
Maar goed toen zat er ook al 33.000km op die cilinder.. En wist toen ook al wel dat door de slijtage er amper nog compressie er was.
Nieuwe cilinder erop en geen problemen meer gehad.

Belangrijk is ook dat je benzine mengsel goed staat afgesteld.
Op een schraler mengsel kan die ook nog wel lopen. Maar niet echt bevoordeling voor de bewegende delen in de cilinder.
Krijgen daardoor minder koeling en smering (in minder brandstof zit namelijk ook minder olie)
Bedankt voor je reactie eurokit,

Wat ik zelf zo raar vind is dat ik de scooter nu zelf iets langer als een half jaar heb en totaal niks geen problemen had en reed als een zonnetje. Dit is echt zo ineens begonnen. Dus ikzelf denk niet dat dit dan bij de vorige eigenaar aan de hand was. Ik vermoed dat dit misschien is gekomen dat ik koelvloeistof had bijgevuld maar waarschijnlijk niet goed de dop erop had gedraaid en ben erachter gekomen dat iemand had gezegd dat de scooter misschien wel een warmloper heeft gehad. Dus wou ik de koelvloeistof maar nog eens nakijken en zag dat de dop er scheef op zat. Maargoed de scooter staat nu nog steeds bij de zaak en afwachten wanneer ik hem op kan halen en hopelijk is die dan weer goed.

Mvg
 
Been bopping around with the same problem a bit..
vooral tunen van staionair schroef/deze veranderd door (omgevings)temperatuur
sommige carburateurs hebben een luchtschroef dit is nogal tricky te stellen.
Anders vraag malaguti zelf: hello@malaguti.bike
 

Attachments

  • brombrom.jpg
    brombrom.jpg
    169.5 KB · Views: 6
Hallo forumleden,

De scooter voor de 4de keer weer bij de scooter zaak voor hetzelfde probleem.
Ik word er niet goed van en telkens als ik de scooter op kan halen word er gezegd dat de scooter weer perfect loopt. Maar als ik de scooter ophaal voor het weekend en staat die zaterdag en zondag stil en zodra ik dan maandag naar m'n werk ga zit ik er nog geen 10 minuten op te rijden en komt het probleem weer voor.

Zodra ik de scooter start is er niks aan de hand maar als ik er 5 a 10 minuten erop rijd en rij dan vol gas +/- 55 km per uur en als ik dan mijn gas los laat om uit te vieren maakt die een soort geluid alsof die dan uit wil vallen en bij stilstand valt die dan ook uit dus moet iets gas blijven houden. Maar als ik dan door blijf rijden heeft die echt vermogenverlies en gaat dus steeds langzamer rijden en trekt steeds langzamer op. Maar blijf ik nog steeds doorrijden is het oplaatst net een trekker en rijd die nog geen 5 km per uur en als ik stop valt die gelijk uit en kan de scooter niet meer starten en moet dan +/- 5 minuten wachten en krijg de scooter moeilijk aan maar zodra die aan is rijd die even weer goed.

Wie weet wat er aan de hand kan zijn of is of kent een scooter specialist?

Zou graag dat de scooter goed na gekeken word en dat ik weer kan rijden zonder problemen.

Mvg
 
In de bijlage staat een handleiding van de Firefox, hopelijk heb je er wat aan.

Misschien een rare vraag? pompt de motor wel de koelvloeistof rond?
Dit vraag ik omdat je zei dat de temperatuurmeter 2 streepjes aangaf. Was dit na het rijden?

Zou jij een foto kunnen maken (of een tekening maken) van het koelsysteem van de scooter (radiateur, termostaat, temp sensor en pomp)?
 

Attachments

  • firefox_f15.pdf
    6.5 MB · Views: 12
Hoi,

Sorry voor mijn late reactie maar had late dienst.
De scooter kan ik vandaag weer ophalen als het goed is, de monteur vermoede ook dat het door de kvs pomp komt zoals jullie hier ook zeggen dus hopelijk is die vandaag klaar en kan ik het vandaag uittesten als ik naar m'n werk ga.
Maar laat jullie het hier ook weten als het is opgelost.

Mvg
 
Hallo mensen van het goede leven.

Even een update.
Ik heb laatst de scooter toch maar even naar een andere zaak gebracht en daar kwamen we er dus achter dat de vorige scooterzaak dus geen ene flikker heeft uitgevoerd (misschien alleen een andere sproeier).

Doordat die klootzak gewoon heeft zitten te liegen is er dus veel meer stuk gegaan aan mijn scooter. Hij had ook gezegd dat die een koelvloeistofpomp Revisie setje heeft gemonteerd. Wat dus niets van waar was. En daardoor dus continu warmlopers kreeg en hierdoor dus een scheur in mijn cilinder is gekomen. Ook vertelde de zaak waar ik hem nu heen heb gebracht dat nooit aan deze scooter gesleuteld was dus met andere woorden die man heeft niets aan mijn scooter gedaan.
Nu is er een nieuwe cilinder + zuiger op gekomen nieuwe revisieset koelvloeistofpomp en een aantal dingen zie versleten was zoals achterband, accu, remblokken.
Het was een beste uitgave maar hij loopt weer als een zonnetje gelukkig .

Mvg
 
Back
Top