Blazend/Neuriënd geluid GY6 Motor

Thorben27

New Member
Hallo,

Ik kwam onlangs thuis van school en had opeens door als ik op mijn oprit stond dat mijn brommer een raar soort van blazend geluid maakte.
Nu ik studeer voor Fiets & Brommer maar tbh ik heb nog nooit zoiets gehoord als dit en het rare is je zou denken dat het geluid van het vliegwiel komt (wat ik ook dacht) maar na het vliegwiel er af te halen en te inspecteren zie je dat er niks mis mee is.
Ik heb het hele blok erna open gehaald, naar de krukas gekeken, lagers, zuiger, cilinder, oliepomp, kleppen, keeringen (alles wat je je kunt bedenken :tearsofjoy:) maar niks is te zien.

Terwijl dat m'n blok open lag heb ik ineens mijn zuiger, cilinderkop en keeringen vervangen met de hoop dat het geluid weg zou zijn.


Rarara dat is het niet..nog altijd hetzelfde geluid.



Merk is KSR Moto RS8000

Specs brommer:


GY6 Motorblok
4takt
SLS Systeem
50cc
Snelheid 40+/- km/u
Bouwjaar 2018

Opsomming wat ik de afgelopen maanden vervangen heb aan m'n brommer:

Malossi Remschoenen
Naruku Zuiger (50cc - 39mm)
Mezoly Cilinderkop (50cc)
101 Octane Krukas (standaard krukas - 50cc)
101 Octane Cilinder (standaard cilinder - 50cc)
Vario
V-snaar
Rolletjes (5gr)
Alles in de carburateur (Gasnaald, sproeier etc..)
Pakkingen
Naruku Keeringen
Stuurlagers
Schokdempers
Stuurcollom
Alle kappen vernieuwd
Voorlicht, knipperlichten
Accu
Bougie
Spiegels
Zadelslot
Contactslot
Kilometerteller
Remschijf
Remblokken
All-road banden


Wie o wie kan mij helpen? Ik weet echt nietmeer naar wat te kijken het enige wat ik kan zeggen is dat het geluid erg verwarrend is om vast te stellen van waar het komt.

Het geluid lijkt mij te komen van de SLS? Al weet ik dit niet zeker en of dit zelfs in theorie kan.

Ook komt er als ik gas geef een zwarte vlek op de grond dus waarschijnlijk loopt mijn brommer ook veels te rijk want dit zou benzine moeten zijn als ik mijn research goed gedaan heb.


Zo dit is het een beetje hopelijk kan iemand mij helpen vanwaar het geluid komt en hoe het te fixen is :smile:


Mvg, Thorben.
 
Advertisement - register to remove this

Klinkt alsof je een gaar lager hebt ergens. er valt btw ook een druppel olie uit... (ligt er al in het begin van t filmpje maar lijkt me er niet te horen liggen onder je scooter)niet te lang zonder of te weinig olie rond gereden?
 
Klinkt alsof je een gaar lager hebt ergens. er valt btw ook een druppel olie uit... (ligt er al in het begin van t filmpje maar lijkt me er niet te horen liggen onder je scooter)niet te lang zonder of te weinig olie rond gereden?
Met het open doen van de motor heb ik dat olie lek gefixed dus geen zorgen is er nietmeer, ik kijk bijna iedere week naar mijn oliepijl om te voorkomen dat ik zonder olie rijdt want paar maanden terug heb ik op de pijnlijke manier ervaren om olie optijd bij te vullen :sweatsmile:. Over de lager bedoel je dan de krukas lager?
 
Met het open doen van de motor heb ik dat olie lek gefixed dus geen zorgen is er nietmeer, ik kijk bijna iedere week naar mijn oliepijl om te voorkomen dat ik zonder olie rijdt want paar maanden terug heb ik op de pijnlijke manier ervaren om olie optijd bij te vullen :sweatsmile:. Over de lager bedoel je dan de krukas lager?
Dat idee heb ik idd. maar vergeet niet: in je cilinderkop zitten ook lagers. zou sowieso de snaar er even afhalen zoals @Sparky zegt.
 
Je kunt toch wel iemand anders gas laten geven en een keer echt gericht gaan luisteren ?
Ernaast gaan liggen en je oren goed de kost geven.
De informatie is te algemeen.

Ik zou eens beginnen om de olie af te tappen en kijken of er ijzervijlsel in zit. Dan kan je een lager wellicht al uitsluiten.

Transmissiekap eraf halen en starten.... hoe? Eh... met een dopsleutel de bendix tegenhouden en bidden dat hij niet vast slaat. Dan Heb je met draaiende motor even meer zicht op wat er achter de kap gebeurt.
 
Dat idee heb ik idd. maar vergeet niet: in je cilinderkop zitten ook lagers. zou sowieso de snaar er even afhalen zoals @Sparky zegt.
Ah de nokkenas lagers, zal eens kijken naar die en hopen dat het dat is inplaats van m'n krukas. Ik zou het ook raar vinden dat het mijn krukas zou zijn want die heb ik 3 maanden geleden vernieuwd (met nieuwe lagers er al op geperst).
 
Hallo,

Ik kwam onlangs thuis van school en had opeens door als ik op mijn oprit stond dat mijn brommer een raar soort van blazend geluid maakte.
Nu ik studeer voor Fiets & Brommer maar tbh ik heb nog nooit zoiets gehoord als dit en het rare is je zou denken dat het geluid van het vliegwiel komt (wat ik ook dacht) maar na het vliegwiel er af te halen en te inspecteren zie je dat er niks mis mee is.
Ik heb het hele blok erna open gehaald, naar de krukas gekeken, lagers, zuiger, cilinder, oliepomp, kleppen, keeringen (alles wat je je kunt bedenken :tearsofjoy:) maar niks is te zien.

Terwijl dat m'n blok open lag heb ik ineens mijn zuiger, cilinderkop en keeringen vervangen met de hoop dat het geluid weg zou zijn.


Rarara dat is het niet..nog altijd hetzelfde geluid.



Merk is KSR Moto RS8000

Specs brommer:


GY6 Motorblok
4takt
SLS Systeem
50cc
Snelheid 40+/- km/u
Bouwjaar 2018

Opsomming wat ik de afgelopen maanden vervangen heb aan m'n brommer:

Malossi Remschoenen
Naruku Zuiger (50cc - 39mm)
Mezoly Cilinderkop (50cc)
101 Octane Krukas (standaard krukas - 50cc)
101 Octane Cilinder (standaard cilinder - 50cc)
Vario
V-snaar
Rolletjes (5gr)
Alles in de carburateur (Gasnaald, sproeier etc..)
Pakkingen
Naruku Keeringen
Stuurlagers
Schokdempers
Stuurcollom
Alle kappen vernieuwd
Voorlicht, knipperlichten
Accu
Bougie
Spiegels
Zadelslot
Contactslot
Kilometerteller
Remschijf
Remblokken
All-road banden


Wie o wie kan mij helpen? Ik weet echt nietmeer naar wat te kijken het enige wat ik kan zeggen is dat het geluid erg verwarrend is om vast te stellen van waar het komt.

Het geluid lijkt mij te komen van de SLS? Al weet ik dit niet zeker en of dit zelfs in theorie kan.

Ook komt er als ik gas geef een zwarte vlek op de grond dus waarschijnlijk loopt mijn brommer ook veels te rijk want dit zou benzine moeten zijn als ik mijn research goed gedaan heb.


Zo dit is het een beetje hopelijk kan iemand mij helpen vanwaar het geluid komt en hoe het te fixen is :smile:


Mvg, Thorben.
Kleine update!

Ik kon gisteren niet verder werken aan m'n brommer in verband met school, maar vandaag had ik even tijd om terug te kijken. De brommer start jammer genoeg nietmeer (waarschijnlijk omdat hij te rijk loopt en met het koude weer...werkt niet lekker samen zegmaar).

Maar er is mij iets opgevallen daarnet, Als je gewoon aan het vliegwiel voelt ofdat er speling opzit voel je ronduit niks bewegen maar zodra ik hem probeer te starten met de startmotor zie je vliegwiel op en neer gaan. Nu ik weet niet of dat dit normaal is, ik denk alleszins van niet.


Ik heb hem dan ook terug klaargezet op de brug om het motorblok terug open te doen om te zien ofdat die lagers nu kapot zijn de ja of de nee.


En ja op het filmje zie je inderdaad dat m'n batterij het begeeft. Ik heb hem ofcourse proberen starten met de lader maar in het filmpje had ik die er al afgenomen omdat ik aan het opruimen was ;)


 
Ik zie je krukas lekker stuiteren op het bovenstaand filmpje (die eerste) Denk dat je door je krukas lagers heen bent en een nieuwe krukas nodig hebt.. Daar zit best veel speling op tijdens het draaien.
 
zoals eerder vermeld , krukas en lagers zijn pas vervangen .
Kan zijn dat de passing van de Carters te groot zijn geworden , kan zijn dat de boel er koud is ingeplaatst / geramd .
Carters goed warm maken , bijv op een Multigrill leggen , en opnieuw beginnen.
 
101 Octane Krukas

Heb deze ook in me kisbee blok in zitten, maar ben er niet zo over te spreken..
Krukas heeft geen mooie loop.

Volgende keer ga ik voor Top performances.. De RMS is een goedkoper alternatief, maar weet niet of die zo goed is.

Goedkoop is leuk, maar kwaliteit is beter.
 
zoals eerder vermeld , krukas en lagers zijn pas vervangen .
Kan zijn dat de passing van de Carters te groot zijn geworden , kan zijn dat de boel er koud is ingeplaatst / geramd .
Carters goed warm maken , bijv op een Multigrill leggen , en opnieuw beginnen.
Kan idd kloppen, ik heb die er idd koud opgestoken (niet op ge klopt) maar ik kon er hem gewoon netjes inschuiven, ik dacht dat dit gewoon kon en normaal was. Blijkbaar niet :sweatsmile:

Wel kheb nu weeral iets bijgeleerd en nu zal het ook nietmeer gebeuren.



Ik heb ook een headgun is dit ook goed inplaats van een grill? (mijn mama zou niet zo blij zijn denk ik als ik het op haar grill zou leggen :tearsofjoy:)
Post automatically merged:

101 Octane Krukas

Heb deze ook in me kisbee blok in zitten, maar ben er niet zo over te spreken..
Krukas heeft geen mooie loop.

Volgende keer ga ik voor Top performances.. De RMS is een goedkoper alternatief, maar weet niet of die zo goed is.

Goedkoop is leuk, maar kwaliteit is beter.
Awel ik ging net hetzelfde doen gewoon ineens kwaliteit kopen in plaat van die brol, kost wel veel geld maar gaat veel langer mee.


Als m'n krukas kapot is (wat het waarschijnlijk ook is) ga ik deze kopen https://www.k-parts.nl/krukas-top-racing-gy6-kymco-50cc-4-takt-22-tands.html

 
Last edited:
als je krukaslagers er koud zó in "vielen", krijgen ze met warme motor nog meer speling en wordt het tijd om dáár wat aan te doen. voor hetzelfde geld zijn je lagers op zich ok, maar ratelen de buitenschalen door je carter heen en weer.
de netste manier zijn nieuwe carterhelften, de beunmethode is een paar kerfjes rondom in die lagerboringen tikken en weer iets vlak schuren, zodat het lager er weer stug in gaat. (heb dit andersom ooit bij een astap van een achterwiel van m'n eerste auto gedaan waar het lager ook een baan in gevreten had en daarna een nieuw conisch lager erop gedrukt reed nog lang prima).
 
Last edited:
Back
Top