Blauwe rook en sputteren bij koude start

Lunarvr

Well-Known Member
Hallo allemaal,

Ik heb een aprilia SR street met piaggio watergekoeld blok uit 2009. Ik heb de scooter nieuw gekocht destijds en er zit al 85.000km op de teller. Hij heeft me nog nooit in de steek gelaten en ik heb er altijd netjes voor gezorgd.

De scooter heeft nog de originele zuiger en cilinder en ik heb enkel de zuigerveren tweemaal vervangen in zijn bestaan. 8000km geleden is het nieuwe setje standaard zuigerveren erin gekomen.

De scooter start dus goed, alleen als ik weg wil rijden, dan komt er een hele lading aan blauwe rook uit (doet mij niet zoveel, maar de omliggende buren moeten de ramen en deuren sluiten :D) maar tegelijkertijd sputtert hij de eerste kilometer nogal, totdat het blok een beetje warm is en dan gaat hij weer goed. Ik heb daarna geen blauwe rook meer en dan rijdt hij gewoon zoals hij hoort te rijden.
Als ik hem dan een uurtje stil zet en dan weer ga rijden, dan heeft hij weer moeite om op gang te komen. het blok loopt nog op de originele oliepomp en ik tank dus geen mengsmering.

Het stoort me niet heel erg, maar ik ben benieuwd of iemand een idee heeft. Ik denk zelf gewoon dat de zuiger en cilinder het einde in zicht hebben.
 
Advertisement - register to remove this

er zit al 85.000km op de teller.
Zo, een respectabele kilometerstand.
Even controleren of je oliepomp niet blijft druppelen als de scooter stil staat.
Dus olieslangetje los trekken van het spruitstuk of carburateur.
Slangetje leeg laten lopen en laten uitdruppelen in een bekertje.
Dan het slangetje in een vers bekertje hangen en kijken of er na een paar uren een bodempje olie in het bekertje staat.
 
Bedankt voor jullie reacties. Ja de scooter staat gewoon goed afgesteld qua brandstof/luchtverhouding, maar even kijken of de oliepomp door blijft lekken is wel een hele goeie idd!

Ik ga dat eens proberen :) bedankt
 
Back
Top