Blauwe racing CDI

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Weet iemand misschien of dat deze cdi ook werkt op een Peugeot kisbee?

s-l1600.jpg



Dacht iets gelezen te hebben over AC en DC cdis.
 
Advertisement - register to remove this

Tis geen gewone Racing CDI Tis nog wel een New Racing CDI.
Je moet je afvragen waarom brengt men een nieuwe versie uit.
Blijkbaar hebben duizenden mensen zo'n klommel gekocht die niet fatsoenlijk werkt en nu proberen ze het nog eens met een "new" versie.
Ook al zou deze passen, vingers van laten, in deze goedkope Chinese CDI's zit een RC-netwerkje om de voorontsteking te bepalen, niet echt ideaal.
Slecht starten is daarom ook vaak een issue bij deze zogenaamde Racing CDI's met een snelle curve.
 
Nee, dit type werkt niet op de Kisbee!
Komt omdat de originele CDI zowel een AC als DC type is en daar is voor zover ik weet nog steeds niks in de plaats gekomen wat plug and play is.

Het enige wat vooralsnog voor handen is, is dit: https://www.chinascooteronderdelen....tandsbediening-peugeot-kisbee-peugeot-django/
Deze vervangt dus niet de originele CDI, maar wordt er tussen geplaatst.

DC is toch alleen maar voor de begrenzer? Kan je dan mischien (of iemand anders) dan uitleggen welke gedeelte van de CDI AC is en welke DC?
Want dan kan ik er wellicht iets mee , met de verdere zoek tocht.

Mocht ik hem toch aansluiten (heb er een van een andere scooter liggen) gaat dan de elektra kapot? Of kan ik deze gewoon uit proberen?
Post automatically merged:

Tis geen gewone Racing CDI Tis nog wel een New Racing CDI.
Je moet je afvragen waarom brengt men een nieuwe versie uit.
Blijkbaar hebben duizenden mensen zo'n klommel gekocht die niet fatsoenlijk werkt en nu proberen ze het nog eens met een "new" versie.
Ook al zou deze passen, vingers van laten, in deze goedkope Chinese CDI's zit een RC-netwerkje om de voorontsteking te bepalen, niet echt ideaal.
Slecht starten is daarom ook vaak een issue bij deze zogenaamde Racing CDI's met een snelle curve.

Op mijn vorige retro heeft deze cdi opzicht prima gelopen. Alleen de scooter was daarna het opknappen niet meer waard en daarom weg gedaan.
Maar zo`n cdi over gehouden.

Probleem met de originele cdi is waarschijnlijk dat die nooit meer een hogere toerental toe laat.


Zie dat er blijkbaar toch een cdi voor te vinden is> alleen geen idee of die gaat werken.



Hier word er gezegd dat het een DC cdi is:

 
Last edited:
In principe kun je beide cdi's, dus zowel een DC of een AC, gebruiken, zaak is om of de ontsteekspanning vanaf de stator (zwart/rode draad) of de dc spanning vanaf het contactslot (zwarte draad) uit de connector te halen en af te isoleren.
Wel is zaak dat zich de pickupspoel op het zelfde aantal graden voor het HDP bevindt ( ivm de ontsteekcurve in de ontgrensde cdi, Anders klopt deze niet meer ) en dat is een belangrijk detail wat ik niet weet, maar ik denk het eerlijk gezegd wel.
Floris weet hier vermoedelijk veel meer over.
Hieronder een schema hoe het geschakeld zit, volgens mij afkomstig van @Floris van bommelstijn wat ik eens in mijn "archief" gezet heb. ;)
Mij lijkt het makkelijkst dat je de DC, dus de zwarte draad afkoppelt en isoleert.
Het is misschien nodig dat je dan op die connector positie een massaverbinding moet aanleggen afhankelijk van de inwendige constructie van de door jouw gebruikte AC-CDI, maar ik denk dat dit niet nodig is.
De cartersensor blijft uiteraard ook los liggen want deze is, in deze situatie, niet meer nodig en deze aansluiting zit trouwens ook niet meer op je nieuwe ontgrensde ac-cdi.

By the way, niks aantrekken van zwart/blauwe pijl tussen begrenzerdraad en plus 12V draad, dit schemaatje was gedacht om de originele cdi te ontgrenzen echter volgens Floris is dit definitief en is er dan geen weg meer terug, ik zelf heb geen idee of dit zo is.
Maar het zou jammer zijn als je het begrenzer circuit in de originele CDI daarmee om zeep zou helpen.

schema ontsteking-carterbegrenzing Peugeot Kisbee.png
 
Op de stator van jouw Kisbee zitten 7 of 8 spoelen waarvan er 1 of 2 fungeren als opwekspoel voor de CDI.
Dat is dus (AC) wisselspanning wat naar de CDI gaat en daar tijdelijk wordt opgeslagen.

De CDI krijgt ook spanning vanaf de accu wat dus (DC) gelijkspanning is. (12V voor signaaldraad)
Vandaar het gegeven dat deze CDI dus zowel een AC als DC type is.
En ik heb het wel vaker aangegeven dat dit systeem geheel op zichzelf staat en een andere CDI in het geheel niet gaat werken.
De CDI's welke je gevonden hebt zijn trouwens OEM CDI's die exact hetzelfde doen als de originele.

kisbee ac dc.png

Wil je het ombouwen kan dit uiteraard. Maar dan moet alles vervangen worden zoals de stator met bijbehorend vliegwiel en een andere (GY6) CDI.
Dit is tevens idem aan de Peugeot Django met het 139QMB-E motorblok.

Edit:
Probleem met de originele cdi is waarschijnlijk dat die nooit meer een hogere toerental toe laat.
Wil je een hoger toerental omdat er momenteel een 60cc cilinder zit gemonteerd?
Het max. toerental/RPM en de max. koppel (torque) is vanwege bescherming van het motorblok door de fabrikant bepaald.
Dit wil zeggen dat de rest daar ook op afgestemd/afgesteld staat!

Max. power output is 2.7 kW bij 7.200 RPM (ongeveer een goede 3.5 PK)
Max. koppel/torque is 3.6 Nm bij 7.000 RPM

Ideaal is dus om hier in de buurt te blijven met een plafond van hooguit 7.800 RPM!
Alles wat je erboven zit heeft namelijk geen enkel nut en/of effect qua het beschikbare vermogen!
 
Last edited:
Dus als de cdi al ongrensd is door de blauwe kabel op 12volt DC aan te sluiten dan word er niks meer tegen gehouden aan toeren?
 
Nee, de CDI is dan nog steeds begrenst qua max. toerental.
Als bij de originele CDI de blauwe kabel met de zwarte verbonden is, is deze wel ontgrenst qua snelheid.

Met alle begrenzingen eraf moet het beestje namelijk makkelijk de (echte) 60/65 km/u kunnen behalen.
I.c.m. een zgn. snelle vario en de 60cc krijg je wel een stuk meer koppel onderin met een lager toerental en kan dit ook van invloed zijn op de topsnelheid. Verwacht er echter geen wonderen van want het zal (waarschijnlijk) maar zo'n 2/3 km/u schelen als je mazzel hebt!
 
Heb een uur of 2 uur geleden nog de 65km op de teller weten aan te tikken.. Maar daarvoor moet die al aardig op toeren zijn en dan haalt hij het net. Maar zo haal die het niet. De riem is echter niet lang genoeg naar mijn idee.

Ik moet nog een andere langere riem proberen en nog een witte drukveer plaatsen..
 
De lengte van een v-snaar kun je toch zelf makkelijk berekenen.

Anders even op de website hieronder kijken,
Hartafstand is de afstand tussen de krukas en de as van de overbrenging.
Klein is de minimale diameter van de koppeling.
Groot is de maximale diameter van de vario.

Je hebt dan in ieder geval een richtlijn.

https://duisterstechniek.nl/calculator/
 
Omdat de riem zeker 5mm te diep in de achterpoelie zit. (heb dit namelijk nog nooit gezien)

trapezehoek maakt niet zoveel uit.. Andere hoek is 30 graden.. Dat scheelt dus niet veel, en kan ook met de loop eraan slijten.
 
Wat is de afstand vanaf de bovenkant van de snaar tot aan de bovenkant van de poelie(s)?
En ligt de snaar bij de vario dan strak op de glijbus bij stilstand?

Een langere kan ervoor zorgen dat de motor niet in de juiste versnelling vertrekt om het zo maar even te zeggen!
Normaliter is/blijft er nog zo'n halve cm (5mm) over bij de achter-vario (koppeling poelies) i.v.m. het voorkomen van het eruit kunnen lopen, knellen van de snaar.

Heb je misschien een foto van het geheel?
 
Back
Top