Blauwe Knipperlichten

DJYGE

Well-Known Member
Is het toegestaan te rijden met blauwe knipperlichten?
Ik heb er namelijk net blauwe kapjes opgezet.
In het donker geven ze een wit licht af.
Is dit toegestaan?
 
Advertisement - register to remove this

vriend van me had ook zoiets maar die had van die witte kapjes erop kreeg die ook een boete van 45 euro ofzo dus denk dat jou blauwe knipperlichten al zowiezo niet mogen en btw knipperliichten moeten oranje afgeven
 
kleur kapjes maakt nog niet zo uit

als de uitstralende kleur maar klopt

achter en remlicht rood
knippers oranje
koplamp geel of wit
 
franky said:
kleur kapjes maakt nog niet zo uit

als de uitstralende kleur maar klopt

achter en remlicht rood
knippers oranje
koplamp geel of wit

Ok, ik heb er kleur kapjes nu baluw gedaan en om het bolletje een oranje kapje. Zo is hij blauw wanneer hij niet aan is en oranje als hij wel aan is.
Bedankt.
 
maar je kan dan nog een boete krijgen omdat hij blauw er uit ziet als hij uit staat.

Ik had het ook, maar ik heb een half uur gediscussierd, en het hielp, bedacht snel een smoes, zei van ik had gevraagt bij het politiebureau bij mij in de wijk of dat mocht (witte knipperlichten met blauw glaasje, dus hij ziet er wit uit als hij aanstaat) en die zeiden dat het mocht.

Heb het er nooit gevraagt maar de agenten gingen het uitzoeken, schreven mijn naam en tel op, en gingen weg... die luitjes hebben me nooit meer terug gebeld.
 
Artikel 5.6.59 Voertuigregelement

1. Het grote licht en het stadslicht mogen niet anders dan wit of geel stralen.

2. Het achterlicht en het remlicht mogen niet anders dan rood stralen.

-----> 3. Richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten mogen niet anders dan ---> ambergeel <--- stralen.

Stralen dus... In de wet is niets geregeld over de kleur van de kapjes... Dus is geen kleur verboden.. Als je lampje maar oranje is en als jij je knipperlamp aan hebt oranje licht geeft...
 
er zijn ook genoeg auto met 'witte' knipperlichten (die dus wel oranje licht uitstralen). die krijgen ook geen boete... (leuk argument denks)
 
Dit is gewoon een duidelijke zaak lijkt me, kapje maakt niks uit, mits hij maar oranje knippert. Dat is gewoon een feit, want hier zijn al vele mensen bekeurt om wit/blauwe lampjes. kleur kapje maakt niet uit, licht MOET ambergeel (oranje dus)
 
knipperlichten maKEN NIET UIT WANT IN DE WET STAAT DAT JE NIET VERPLICHT BENT OM DIE TE GEBRUIKEN DUS ALS EEN AGENT JE AANHOUD EN HIJ NIET HEEFT GEZIEN DAT JE ZE HEBT GEBRUIKT ZEG JE GEWOON DAT JE JE HANDEN UITSTEEKT MET BOCHTEN EN DAN KUNNEN ZE JE NIX MAKEN ( ZIJ ZULLEN TOCH PROBREREN JE DAAR EEN BOETE VOOR TE GEVEN MAAR DAN MOET JE GEWOON ZEGGEN DAT DAT NIET HOEFT VOLGENS DE WET EN DAN ZIJN ZE UITGELULD )
 
DJYGE said:
Is het toegestaan te rijden met blauwe knipperlichten?
Ik heb er namelijk net blauwe kapjes opgezet.
In het donker geven ze een wit licht af.
Is dit toegestaan?


Nee is niet toegestaan ik ben er net toevallig voor aangehouden :S beetje triest eigenlijk
 
ze MOGEN er niks van zeggen, alleen van je voor en achterlicht, omdat het niet verplicht is om knippelichten op je scooter te hebben, je mag namelijk ook je hand uitsteken
 
is het niet zo dat, als je knipperlichten hebt, je ze MOET gebruiken en als je der geen hebt gewoon je arm moet uitsteken? in belgie volgens mij wel...
 
als ze het niet doen mag je je hand gewoon uitsteken hoor..

de kleur dat de lampen uitstralen is bepalend , of de glazen nou blauw , wit of pimpelpaars zijn maakt niks ui..
 
Inderdaad. In het wetsartikel wordt duidelijk "stralen" gezegd. Dus ze moeten ambergeel van kleur izjn, wanneer ze branden.
Tevens is het hebben of gebruiken van knipperlichten niet verplicht voor snor- en bromfietsen, zoals melf zegt mag je inderdaad je hand uitsteken.

Enige regels die er zijn voor je knippers is dus;
- Ze moeten ambergeel licht stralen
- Ze moeten beide op dezelfde hoogte zitten, op dezelfde afstand vanaf het midden van je scooter, en ieder beide duidelijk aan een andere kant zitten (dus dat men niet denkt dat je links afgaat als je je rechter knipper aan hebt, omdat ie teveel naar links zit ;))
 
'het was vroeger zelfs zo dat er op scooters helmaal geen knipperlichten op mochten zitten , of iig niet gebruiken , omdat die op een scooter te dich op elkaar zaten.

er was toen een minimum afstand tussen de knipperlichten.
 
knipperlichten mogen ook rood, kijk maar naar amerikaanse auto's bijvoorbeeld
en ik heb ook @ autogarage gewerkt en daar zeiden zij ook voor apk-keuring oranje of rood, en voor zelfs wit of oranje meen ik. dat laatste weet ik niet zeker...
 
dieselmaniac said:
ze MOGEN er niks van zeggen, alleen van je voor en achterlicht, omdat het niet verplicht is om knippelichten op je scooter te hebben, je mag namelijk ook je hand uitsteken

ze mogen er wel wat van zeggen als het een andere kleur straalt,
omdat als je ze erop hebt dan MOETEN ze ook de goede kleur hebben..
kleur van kapje maakt niet uit als de het maar Oranje straalt.
Alleen kan t zijn dat sommige wouten wel gaan zeuren en proberen een boete te geven, maar dat verschilt ook bij wout.
 
Back
Top