Binnenrotor vraag (mvt)

Michapicha

Remmen Is Angst
Beste,

Ik vond laatst een oude MVT Premium 19 in de kast voor minarelli. Zonder grondplaat, zonder cdi. Alleen de rotor en stator. Zelf dus even een grondplaat gedraaid en getapt. Vervolgens originele stekker aan gemaakt. De rotor en stator draaien nu dus op de originele cdi/bobine/kabelboom etc etc. Licht doet het, scooter loopt en vonk is netjes blauw.

Het probleem is;
Overal wordt gezegd dat die mvt op 1,5mm voorontsteking moet. De originele ontsteking is van zichzelf op de spie 10 graden voorontsteking (+/-0,4mm). Deze waardes dus allebei geprobeerd, op bdp (0,0) en 0,5mm stottert hij door het gehele toerental, op 1,0 tot 1,7 stottert hij alleen onderin, echter is het stotteren dan harder qua geluid dan op het voorheen genoemde tijdstip.

Kan iemand mij vertellen op hoeveel mm voorontsteking ik de rotor/stator zou moeten zetten om hem goed lopend te hebben?

Hoop dat iemand een idee heeft, kom aub niet aan met 'koop de cdi kast van mvt'. Het hele punt is juist om de rotor op originele cdi te draaien.


Mina hori Lc
Mhr replica
Yas R
Rito as
Vforce 3
21mm dello spr. 100
Ori filter malossi inleg, groter inlaatgat.
 
Advertisement - register to remove this

Koop de cdi kast van mvt..

Geintje.. Ik kan je niet echt helpen. Het lijkt met dat je zelf moet gaan proberen en kijken waar 'the sweet spot' zit. Pas wel op met pingelen en gaten in de zuiger branden. Het lijkt mij dat je het pickup punt op de zelfde plek als de originele ontsteking moet zetten. In principe is er niks veranderd want de mapping is nog steeds standaard..?

Ik zoude timing lekker laat zetten en dan langzaam dichterbij kruipen. :grin:
 
Last edited:
Koop de cdi kast van mvt..

Geintje.. Ik kan je niet echt helpen. Het lijkt met dat je zelf moet gaan proberen en kijken waar 'the sweet spot' zit. Pas wel op met pingelen en gaten in de zuiger branden. Het lijkt mij dat je het pickup punt op de zelfde plek als de originele ontsteking moet zetten. In principe is er niks veranderd want de mapping is nog steeds standaard..?

Ik zoude timing lekker laat zetten en dan langzaam dichterbij kruipen. :grin:
Bedankt voor je reactie!

Maar de ontsteking moet in mijn ogen op VOORontsteking staan, dus als ik later zou beginnen zou ik NA bdp/tdc zitten. Daar komt dus het punt aan dat ik niet begrijp hoe de ontsteking moet staan. Dan zou ik hem dus nog vroeger dan 1,5mm V.O. moeten zetten, gezien ik tussen 0,0mm en 1.5mm GEEN "sweet-spot" gevonden krijg. Wat je zegt met de pickup hetzelfde zetten is wel een goeie, het probleem is dat er alleen een streepje op de stator staat en op de rotor, voor de rest is de stator gesloten (zelfde idee als bijvoorbeeld selletra/malossi stators). Misschien dat ik dan toch nog maar vroeger moet kijken; tussen de 2/2,5 of misschien zelfs tegen de 3mm voorontsteking aan.

Als iemand nog een andere tip heeft;
Be my guest.
prem19_1_.jpg
 
Ik zat nog te denken, de originele cdi heeft (hoogstwaarschijnlijk) een curve die veel minder hoog ligt rond de 4 tot 8k toeren. Dus minder vervroeging dan de mvt cdi. Dit zou misschien kunnen betekenen dat daarom de ontsteking verder vervroegd moet staan dan de mvt normaal moet staan icm MVT cdi.
Ik ga vanmiddag deze theorie ff uittesten en die waardes uit mijn eerdere bericht aanhouden (+/- 2,5mm V.O.).
 
Ik zat nog te denken, de originele cdi heeft (hoogstwaarschijnlijk) een curve die veel minder hoog ligt rond de 4 tot 8k toeren. Dus minder vervroeging dan de mvt cdi. Dit zou misschien kunnen betekenen dat daarom de ontsteking verder vervroegd moet staan dan de mvt normaal moet staan icm MVT cdi.
Ik ga vanmiddag deze theorie ff uittesten en die waardes uit mijn eerdere bericht aanhouden (+/- 2,5mm V.O.).
Moet je niet gewoon met de multimeter de ontsteking afstellen?
 
Moet je niet gewoon met de multimeter de ontsteking afstellen?
Ik denk dat je een micrometer bedoeld.
Zo ja, graag het verhaal opnieuw lezen, loze vraag.

Het gaat hier niet om simpelweg even een binnenrotortje afstellen wat nog geen 5 minuten werk is. En JA, een binnenrotor stel je met een micrometer af. Of een stroboscoop, of een gradenschijf of voor de beunhazen: met een schuifmaat.
Er wordt hier geprobeerd iets wat gemaakt is voor het een, op het andere te laten lopen. Iets proberen wat dus niet de bedoeling is.
 
Last edited:
Back
Top