big bore discussie topic

Je moet niet vergeten john dat dit met tandriem is gemeten en dat dus meer geeft als op rollen. Maar dan is het nog veel vermogen uiteraard. Bigbore moet 6,22 zien te verslaan van 2fast:p zonder NOS dan

Ja klopt.

We zullen zien ;)
 
waarom moet de voet afgedraaid worden? de squish is anders niet goed te krijgen.. zijn ze daar bij Malossi zelf niet achter gekomen? :X
Dat je de cillinder moet afdraaien voor de juiste Squish vind ik echt heel raar.
Met het oude type speed cilinder heb ik dit ook meerdere malen meegemaakt, dus dat is niks nieuws voor Malossi.
Niet dat ik het hiermee goed probeer te praten, maar ik sta er ook niet echt van te kijken. Het kan ook nog zijn dat Marco toevallig een cartersetje had wat erg "hoog"" was en hij daarom niet goed uitkwam met de squish.
 
vind het idd erg slecht van malossi om een cilinder op de markt te brengen die maar half af is..
zelf baal ik hier echt van omdat ik het kitje zelf ook heb gekocht..
blokje gaat binnen kort maar is langs xsh en dan maar afwachten welke scoren er uit komt te rollen..
 
@ XSH Marco:

Misschien ergens over heen gelezen, maar ga je de 77cc kit ook nog testen aangezien daar ook haast niks over bekend is. Of is daar te weinig animo voor ? :)

Niet zo uitgebreid als ik bij de 86cc kit heb gedaan, wel zal er gewoon een cilinderkitje klaar worden gemaakt en onder een klanten blok worden getest !!


Heb tevens hier nog de grafieken van de test toen de cilinder nog standaard was:



Zoals je ziet niet echt bijzonder, en hele vreemde grafiek, met name het toerental waar het koppel afgegeven wordt.
 
vind het idd erg slecht van malossi om een cilinder op de markt te brengen die maar half af is..
zelf baal ik hier echt van omdat ik het kitje zelf ook heb gekocht..
blokje gaat binnen kort maar is langs xsh en dan maar afwachten welke scoren er uit komt te rollen..

Hoezo half af? Je bent hier bezig met scootertuning op het hoogste niveau, waarom moet alles toch altijd plug en play zijn, waarom moet het zo zijn dat iedereen die centen heeft gelijk vooraan mee kan rijden met 30pk @ achterwiel.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar RS125 cilinder die gewoon dik 3000e per stuk kosten, dat komt mede door de nabewerking die die cilinders allemaal krijgen. Malossi is gewoon massaproductie, en daarmee punt. Het is gewoon niet duur voor een cilinder waar blijkbaar zoveel potentie in zit dat je hem rustig tot 'het neusje van de zalm' mag rekenen. Een cilinder moet afgedraaid worden om de juiste squish te bereiken....helemaal perfect toch? Dit betekend namelijk ook dat je nog alle kanten op kan met je timingen etc.


De sprint/race competitie wordt imo getekend door mensen die ver willen gaan wat technologie betreft, mensen die opgaan in hun hobby, die hier vooral een berg tijd in steken en niet door de mensen die een pak geld op tafel leggen en tegen iedereen vertellen dat hun scooter 150 gaat.

Buiten dat marco hier (volkomen terecht) marketingtechnisch perfect op heeft ingespeeld, heeft hij ook de tijd en de moeite genomen om de cilinder een kans te geven. Dat er veel tijd voor nodig is om de cilinder zodanig te bewerken dat hij doet wat hij moet doen betekend niet gelijk dat de cilinder half af is. Misschien loopt de cilinder met een uitlaat op maat wel perfect zoals hij wordt afgeleverd door malossi....who knows?

Ik ben er gewoon een beetje klaar mee dat mensen gelijk alles afzeiken zodra ze ook maar iets aan een bepaald onderdeel moeten doen. Is het nou je hobby, of wil je alleen maar tof doen met je setup? Als hij wel kant en klaar was maar de prijs van een T cilinder zou hebben zou het ook weer niet goed zijn geweest. Maargoed...dat is mijn mening, wat iedereen er van vind boeit me echt 0...simpelweg omdat ik zeker weet dat de mensen die 2-tact techniek een warm hart toedragen mijn gedachte ondersteunen. Het gemiddelde scootervolk is imo gewoon veels te verwend geraakt de afgelopen jaren...
 
Ik denk dat bijna al het nieuwe wat op de markt komt enige kinderziektes bevat en malossi is niet de eerste waar dit gebeurd. Meende dat de tcr kitjes ook niet alles waren in het begin en als je nu kijkt is er ook een dikke 26pk uitgekomen zonder uitgebreide tuning(twins).

En alles wat nieuw is moet weer ontdekt worden, dus als er eenmaal is uitgevonden hoe je zo cilinder aanpakt en welke richtlijne je kwa setup nodig hebt het allemaal weer een stukje makkelijker word.

Maar goed Pronk heeft wel gelijk het heet scooter tuning en niet scooter inelkaar zetting. Dit zijn juist de dingen die deze hobby leuk maakt en de uitdaging geeft.

Dit is iig mijn mening.
 
vind het idd erg slecht van malossi om een cilinder op de markt te brengen die maar half af is..
zelf baal ik hier echt van omdat ik het kitje zelf ook heb gekocht..
blokje gaat binnen kort maar is langs xsh en dan maar afwachten welke scoren er uit komt te rollen..

Vlgs mij zijn die 77cc en die 86cc cilinders precies hetzelfde als het 70cc model. Dat betekent dus, bij de 77cc cilinders liggen je poorten wel goed (naar slag verhouding) en bij de 86cc versie kan je dus flink de frees erin gaan zetten, omdat je poorten naar slag verhouding niet goed liggen.

Dus ws. gaan we zien dat er uit een 77cc versie, makkelijker/sneller een vette score komt dan uit de 86cc versie. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat de 77cc versie std al harder loopt/meer scoort dan de 86cc versie...

Verder ben ik het eens met Robbie; wat is er nou leuker dan zelf dingen te ontdekken en doen :W
 
Pronk , ik ben het helemaal eens met je verhaal.
Maar niet helemaal met het onderste


Als je bijvoorbeeld kijkt naar RS125 cilinder die gewoon dik 3000e per stuk kosten, dat komt mede door de nabewerking die die cilinders allemaal krijgen. Malossi is gewoon massaproductie, en daarmee punt. Het is gewoon niet duur voor een cilinder waar blijkbaar zoveel potentie in zit dat je hem rustig tot 'het neusje van de zalm' mag rekenen. Een cilinder moet afgedraaid worden om de juiste squish te bereiken....helemaal perfect toch? Dit betekend namelijk ook dat je nog alle kanten op kan met je timingen etc.


Als je 350 euro moet neertellen voor een stukje gegoten aluminium waarbij je zelf nog flink aan de gang moet om het goed te laten draaien , dan vind ik dat pure afzetterij.

Zowiezo moet je bij al die kut malossi cilinders de spijl nog even licht nabewerken.
Poorten die onderling niet altijd goed liggen.

Wil je dan echt een goed bedrijf zijn breng dan 3 versies uit.
1: Een cilinder die gewoon grof gegoten is en waarbij vermeld wordt dat hij nabewerkt moet worden. En hang hier dan een knappe prijs aan

2: Een exemplaar die wel netjes is , maar dan met een "veilige" timing. Zoals je eigenlijk wel mag verwachten zoals de cilinder nu un de doos zou zitten voor 350 euro.

3: En één waarvoor je iets meer betaald en die perfect is , zoals ze de huidige T line hebben.

Maar nu vind ik het gewoon zakkenvullers. De maatschappij laat het toe , maar als je dan toch een exemplaar goed wil aanpassen kan je net zo goed een goedkoper cilindertje pakken.
 
Niet zo uitgebreid als ik bij de 86cc kit heb gedaan, wel zal er gewoon een cilinderkitje klaar worden gemaakt en onder een klanten blok worden getest !!


Heb tevens hier nog de grafieken van de test toen de cilinder nog standaard was:



Zoals je ziet niet echt bijzonder, en hele vreemde grafiek, met name het toerental waar het koppel afgegeven wordt.

En relatief veel koppel bij weinig vermogen.
 
Er zit nogal verschil in verschillende grafieken kwa koppel en vermogen.

Zo zie ik dat bijv. De 25,*pk van de Karsemeijer sonic maar een koppel heeft van rond de 12.

Deze heeft dat al bij 21,* pk


Als je over dit soort dingen wil mee praten, mag je je natuurkunde boek er wel ff op naslaan. :p

Ik d8 dat mijn opmerking genoeg duidelijk maakte maar helaas :+
 
Vermogen = (toeren * koppel) / constante.

Dus je kan op 2 manieren veel vermogen halen.

1. Je draaid veel toeren, maar hebt minder koppel (bijv. 14500 rpm en 12 NM)
2. Je draaid "weinig" toeren en hebt meer koppel ( bijv. 11000 rpm en 16 NM)

Op deze manieren kan je kunnen 2 verschillende motoren toch even snel zijn (als we de rest even buiten beschouwing laten).

Echter haal je snelheid (voornamelijk) uit je toeren.

Edit, terring, leek wel alsof ik dronken was toen ik dit typte :X
 
Last edited:
Nou goed ben nog een beetje beginneling op testbank grafieken aflezen ;)

Een reactie zoals Bram daar heb ik wat aan ;)
 
Back
Top