Betrouwbaarheid Kymco 4 takt blok

Bas

Administrator
Staff member
Hoe betrouwbaar zijn de moderne 4 takt motoren van Kymco? Een vriend van mij wil een Kymco Agility kopen met een 4 takt blok met 17000 km. Zit hier dan groot onderhoud aan te komen?

Welke onderhoudsintervallen voor het blok worden er aangeraden? Iemand hier ervaring mee?
 
Advertisement - register to remove this

Ik weet dat de onderhouds intervallen voor het piaggio blok het langste zijn... Dus 1000 eerst beurt, 5000km dealer / 6000 piaggio 10.000 dealer / 12.000 piaggio

Van een SYM blok zijn de een na langste service beurt.. (dacht 500 / 1500. ..)

Die via kymco zijn het kortste..


Ik vind zelf dat een kymco blok hetzelfde is als een 139QMB-E blok voor een peugeot kisbee.. Het kymco blok heeft op sommige punten `iets` hogere kwaliteit onderdelen onder zitten..

Maar als je het 139QMB-E blok tegenover een kymco blok zet, dan zijn de kymco onderdelen (vind ik zelf) gigantische prijzig..

De juiste onderhouds intervallen zijn in het gebruikers instructie boekje te vinden.

http://www.49ccscoot.com/manuals/Kymco_Agility_50_Service_Manual.pdf
 
Bedankt, ik sla meteen de service manual hier ook even op :)
 

Attachments

  • Kymco_Agility_50_Service_Manual.pdf
    16.3 MB · Views: 15
Ik vind het zelf verder wel een groot risico als je een 2dehandse 4takt scooter koopt..

Waarom? Je weet nooit in welke motorische staat dat die verkeerd... Een 2-takt scooter kan normaal gesproken nog wel wat hebben.. Maar bij een 4-takt komt het wel wat nauwer...

Belangrijkste is welke olie er is gebruikt.
Of men het oliepeil continu in de gaten heeft gehouden *een blok rijden waar amper olie in zit maakt nogal snel schade aan het motorblokje*
Daarnaast moet je ervan uit kunnen gaan dat alle servicebeurten daadwerkelijk zijn gedaan en goed zijn gedaan..
Lagerpassingen in de kop en de hevel brug kunnen schade hebben bij een 2ehands gebruikte..
Kleppen kunnen in slechte staat verkeren.. (gebogen of versleten klepveren of de klep die niet meer goed sluit, daarbij kan de klepseals versleten zijn.

De kans dat als je bij de dealer koopt is groter dat het blok goed is (en koop dan ook met garantie zodat je ermee terug kan als het niet goed is)
Je moet ook weten of dat hij door de eigenaar zelf is onderhouden (kan goed gaan), maar er kan ook een hoop eraan geprutst zijn..


De kleppenseals en de krukas lagers zijn wel de problemen met deze blokken (al denk ik dat de krukas lager schade komt omdat men de verkeerde motorolie erin doet)

Je moet verder niet vergeten dat de zuiger en zuigerveren best wel fragiel zijn bij die gy6 blokjes..
 
Ik zou ook eerder kiezen voor nieuw, maar dat is altijd ook voor de persoon zelf de overweging. Ik laat hem in elk geval dit topic lezen :)
 
Als je zou moeten kiezen tussen de peugeot kisbee en een kymco zou ik een kisbee nemen.. Nou zou je denken waarom...

Nou beide zijn geen 2000 euro + kwaliteits scooter.
De kisbee is er in overvloed door mensen momenteel in gebruik (zie bijvoorbeeld marktplaats hoeveel 2ehandse kisbees je daar vind)
Er worden ook veel nieuwe kisbees verkocht... (omdat dit eigenlijk wel de `ideale` value scooter is die je kan kopen).. Natuurlijk zijn sommige onderdelen ook duur.. Maar er zijn prima veel onderdelen als alternatief te vinden
Ook is de kisbee zowat de enige budget 4-takt scooter met de alle grootste benzine tank.. De meeste scooters zitten tussen de 4,5 en de 5,5 liter benzinetank.. Vooral die goedkope znen is maar hoogstens 3 - 4,5 liter groot en ook een hele slechte kwaliteit benzine tank die naar verloop van tijd vol roest in de benzine zal geven... De benzine tank van de kisbee is van kunstof.. Dus die roest in de tank geintjes heb je niet zo snel bij de kisbee..

De kisbee is overigens ook ideaal om als 2de scooter te gebruiken.. Erg groot als een aprilia sr is deze scooter niet. En daarom prima en makkelijk in de berging te plaatsen.. Overigens is de garantie bij kymco en service afhandelingen ook niet al te best. Je word nogal snel van het kastje naar de muur gewezen..


Dan nog zou je niet alleen van mijn ervaring moeten uitgaan, maar raad zeker aan om de scooter eerst te proberen voordat je iets wilt aanschaffen.
 
Ik rij met een sym 125 blok , als je die goed onderhoud geen probs mee . Om de 4000km olie verversen, en wat ondehoud geven. staat 22.000 km al op teller. Van kymco heb ik ook al veel goede dingen gehoord. Maar al je 2dehands koopt is het ook altijd wat geluk hebben. Had mijne 2dehands gekocht en onmiddelijk groot onderhoud gegeven. loopt nog steeds als een zonnetje ;-)
 
Is er al iets uitkomen uit dit topic?? Weet niet of dat er al een aankoop is gedaan of gaande is..


Ik rij met een sym 125 blok , als je die goed onderhoud geen probs mee . Om de 4000km olie verversen, en wat ondehoud geven. staat 22.000 km al op teller. Van kymco heb ik ook al veel goede dingen gehoord. Maar al je 2dehands koopt is het ook altijd wat geluk hebben. Had mijne 2dehands gekocht en onmiddelijk groot onderhoud gegeven. loopt nog steeds als een zonnetje ;-)


Denk dat het doel van die topic is: Legaal rijden op een brom of snor scooter..
Niet een 125cc skipper blok onder een zip zetten.

Daarnaast niet iedereen heeft een motorrijbewijs..
 
Back
Top