Beta Ark viel na 5min rijden uit en start niet meer

BetArk2006

New Member
Hallo ik heb een meerdere hands AC Beta Ark bouwjaar 2006 gekocht. Tijdens het terugrijden naar huis na een klein uurtje al uitgevallen en niet meer aangekregen (zat ook geen cilinderkoelkap op dus waarschijnlijk overhit). Dag erna deed hij het weer en tijdje later heb ik er een 2ehands yasuni R uitlaat op gezet. Hier kwartiertje mee gereden om te testen en reed goed. Keer daarna was ik net 5min aan het rijden en opeens vielen de lampen uit en het gas weg. 2seconden later deed ie het weer en toen ik stopt voor het stoplicht viel hij weg en sindsdien krijg ik hem niet meer aan.

Eigenschappen
- 70cc
- Yasuni R
- Geen accu (lampen werken alleen als de motor aanstaat)

Wat ik al heb gedaan:
- Carburateur schoongemaakt (was niet vies)
- Luchtfilter zoveel mogelijk schoongemaakt (is ooit olie ingelekt dus wel vettig)
- Membraan plaatjes vervangen (er was een klein stukje van een metalen plaatje afgebroken zie foto onderaan:()
- Bougie vonkt goed en als ik mijn vinger op het bougiegat leg en kick, voel ik hem zuigen/blazen (bougie was nat zie foto)
- Benzinekraan vervangen (membraan was kapot dus benzine bleef stromen eerst)
- (cilinderkoelkappie gekocht :smirk:)

Na het vervangen van de membraanplaatjes lichtten de lampen wel meer op tijdens het kicken maar meer niet.

Ik zou niet weten waar het nog meer aan kan liggen. Heb ooit iets gelezen over een verkeerde timing van het vonken ofzo misschien?
Dit is mijn eerste brommer en heb nul ervaring met motoren maar begin langzamerhand beetje te weten hoe het werkt nu. Wil hem graag zelf weer rijdend maken en als hij rijdt gaat ie goed hard rond de 100.

ALvast bedankt!!
Bougie.jpeg Membraan brommer.jpeg
 
Advertisement - register to remove this

Oke het is duidelijk dat je nog een beginner bent en dat is ook niet erg, je zit eigenlijk voor mijn idee al erg warm wat betreft t probleem. Namelijk een warmloper, het is alleen zonde dat je door bent blijven rijden terwijl je die conclusie al had getrokken want nu kan het zomaar zijn dat je alleen maar meer schade hebt aan de cilinder.

meet je compressie en haal de cilinder er een keeraf en kijk wat er gebeurd is
 
Ja ik denk alleen dat de cilinder dus nog goed is (omdat er toen ik m'n vinger op het bougiegat hield er echt duidelijk geblazen/gezogen werd). Ook compressie is er volgensmij een hoop (lokale scootermaker constateerde dat ook).

Heb wel nog een ander idee gekregen wat het kan zijn misschien verzopen, want de bougie is nat en zwart. En m'n benzinekraan stond wijd open dus kon genoeg benzine komen. Ga vandaag effe kijken of er nog benzine in het cilinder zit.
 
Ja ik denk alleen dat de cilinder dus nog goed is (omdat er toen ik m'n vinger op het bougiegat hield er echt duidelijk geblazen/gezogen werd). Ook compressie is er volgensmij een hoop (lokale scootermaker constateerde dat ook).

Heb wel nog een ander idee gekregen wat het kan zijn misschien verzopen, want de bougie is nat en zwart. En m'n benzinekraan stond wijd open dus kon genoeg benzine komen. Ga vandaag effe kijken of er nog benzine in het cilinder zit.
Beetje je vinger erop douwen heb je niks aan, je moet het meten met een compressiemeten. Want als je nu compressie hebt maar niet minimaal 6 bar loopt t ding nog niet
 
Ah oke, dan ga ik dat ook meer eens meten.
Heb gister bekeken en er zat in ieder geval niet heel veel benzine in (doek ervoor gehouden en kwam geen benzine uit tijdens het kicken).
OOk bougie er terug in gestopt en toen paar keer gekickt,bougie eruit gehaald en het leek erop alsof deze niet opnieuw nat was geworden... dus misscien dat dat ook een probleem is.

Hoe erg is het trouwens om na een warmloper gewoon weer door te rijden de dag erna als hij werkt?
Post automatically merged:

Ah ik lees net, als je zuigerveren kapot zijn door een warmloper dat dan je compressie natuurlijk minder is o_O
 
Ah oke, dan ga ik dat ook meer eens meten.
Heb gister bekeken en er zat in ieder geval niet heel veel benzine in (doek ervoor gehouden en kwam geen benzine uit tijdens het kicken).
OOk bougie er terug in gestopt en toen paar keer gekickt,bougie eruit gehaald en het leek erop alsof deze niet opnieuw nat was geworden... dus misscien dat dat ook een probleem is.

Hoe erg is het trouwens om na een warmloper gewoon weer door te rijden de dag erna als hij werkt?
Post automatically merged:

Ah ik lees net, als je zuigerveren kapot zijn door een warmloper dat dan je compressie natuurlijk minder is o_O
Ik probeer je te helpen maar met kapotte onderdelen door willen rijden op deze manier gaat niet werken
 
door rijden na een warmloper is niet heel ernstig. Ergste geval was je cilinder goed en na het doorrijden niet meer.

Het luchtfilter hoort trouwens vettig te zijn, dan haalt hij ook de kleine stofdeeltjes uit de lucht
 
Zou sws even verse benzine erin doen en kijken of de toevoer goed is. Er komt geen benzine uit bij het kicken? Met een beetje compressie zou er ook benzine uit moeten komen lijkt me.
 
Nog een update:
Uiteindelijk na verschillende dingen proberen toch maar naar de scootermaker gebracht. Die kwam erachter dat ik de membraanplaatjes net niet goed had gemonteerd waardoor er toch nog lucht langskon (ookal deed ik zo voorzichtig!!). En er bleek ook nog een pakking lek te zijn, volgensmij de krukaspakking als ik het goed begreep. Ik heb ook nog even een accu drbij gekocht en nu rijdt hij weer als een gek :grinning:
Post automatically merged:

Nu heb ik wel weer een ander probleem. Hij reed goed en heb er een aantal uurtjes mee kunnen rijden (hoop wheelies geoefend en veel snel optrekken en remmen). Tot opeens gister hij halverwege het rijden inhield. Dat gebeurt alleen bij gas ~halfopen of meer. Dus als ik het gas net halfopen trek en hem daarin laat rijden rijdt ie goed, alleen als ik iets teveel gas zet houdt ie opeens in...
Hij stottert niet echt ofzo meer alsof hij bijna uitstaat gewoon.
Ook voelde het alsof hij nog 1 a 2 sec benzine kreeg als ik het gas losliet. Hij reed als het ware nog door terwijl ik het gas dicht had.
Daarom denk ik dat hij misschien verzuipt? Alleen dit lijkt me ook weer raar dat ie dat nu pas doet en niet al eerder aangezien ik niet de sproeier of de afstelling heb verandert.
Een wilde gok denk ik misschien heeft het wel met de gasnaald te maken die wat verplaatst is door wheelies?
Alle hulp is welkom!
 
Last edited:
Dat gebeurt alleen bij gas ~halfopen of meer.
Ook voelde het alsof hij nog 1 a 2 sec benzine kreeg als ik het gas losliet. Hij reed als het ware nog door terwijl ik het gas dicht had.
Klinkt alsof ie te arm loopt.
Of je hebt te veel lucht of een te kleine sproeier.
Aangezien hij het al een aantal uurtjes gedaan heeft zou ik niet zo 123 aan de sproeier denken maar eerder gokken op valse lucht dat nu misschien weer terug gekomen is.
 
Klinkt alsof ie te arm loopt.
Of je hebt te veel lucht of een te kleine sproeier.
Aangezien hij het al een aantal uurtjes gedaan heeft zou ik niet zo 123 aan de sproeier denken maar eerder gokken op valse lucht dat nu misschien weer terug gekomen is.
Hmm ja dat klinkt best logisch, alleen wel raar dat dat dan alleen bij gas half of meer open is toch?
Post automatically merged:

Hij pakt namelijk niet constant valse lucht. Pas als ik de hendel half open draai, alleen van wáár hij dan precies valse lucht pakt zou ik niet echt weten.
Ik zou (met mn weinige kennis) denken aan de gasschuif, choke zoiets misschien? (ik zou niet weten alleen hoe daar valse lucht kan komen haha)
 
Last edited:
Back
Top