Beta Ark project, olielek gevonden maar krukas blijkt kapot te zijn...

Hoi,

Ben maar weer eens verder gegaan met het project beetje bij beetje.. Het laatste wat ik nog gedaan heb was de oliepomp vervangen want deze was ook niet meer geweldig. Vervolgens dacht ik ah weet je wat ik vervang de cilinderkoppakking ook meteen dan zal hij ook wel geen olie meer lekken.

Nou mooi niet dus. Wat ik tegenkwam was niet zo heel mooi. Het naaldlager van de zuiger was ontploft !! Er zat enorm veel speling in de zuiger en bij de krukas en ik had al een raar gevoel bij het blokje omdat hij soms vreemd deed.

Dus zoals in dit topic dus al gepost was;
https://scooterforum.net/threads/beta-ark-kabelboom-wiring-diagram.207634/#post-3504263

Alles werkt nu behalve het blok :confused:

Heb wel gelukkig nog een aprilia area 51 blokje liggen, deze is volgens mij al eens gereviseerd is. Heb dus echt super veel geluk gehad? (ook goedkoop gekocht omdat het blok was afgebroken van het frame, yep wtf haha).
Nu moet ik dus alleen nog als ik tijd heb de twee blokjes ombouwen. Cilinder weer terug erop zetten, dynamo en ontsteking omzetten, nieuwe oliepomp erop..

Vriend van me gaf de suggestie om het oude blok gewoon weg te pleuren en er geen tijd in te steken aangezien dat toch binnen no time dan kapot gaat.

Dus straks als de scooter weer werkt heb ik een soort van zombie ofwat?
Het aprilia area 51 blokje heeft een ophanging afgebroken(onderkant) gelukkig gebruiken ze deze niet bij het Beta frame, maar dan nog whaha wat een zeik is dit toch.

Hoor een maat nog van me zeggen toen hij de scooter aan me verkocht; "nieuwe carb en gassen". Uhu bah bah., wat is de realiteit toch weer vies.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Zit nu een beetje met mijn handen in het haar. Heb dus nog een OK blokje dat volgens mij al een vrij nieuwe zuiger en cilinder heeft. Dit is alleen een L-veer, geen dubbele veer (die ik graag wilde). Het OK blok is van een Aprilia area 51, zoals ik hieronder in de video laat zien heeft de vorige eigenaar ook een gat achter in het blok gemaakt voor de vacuüm benzinepomp.. Wat moet ik hier nu mee doen, ben zelf even door mijn creativiteit heen..
Dat Aprilia blokje heeft 24442 km op de teller. Geloof wel dat ze er toen een andere cilinder en zuiger erop hebben gezet omdat het zuigertje en de cilinder er niet als origineel uitzien, de cilinder is trouwens ook de helft zo zwaar als de originele die van mijn beta ark af komt. De beta cilinder is dus zwaarder.. De beta had dus wellicht een gietijzeren cilinder en de Aprilia een van aluminium ofzo? De Aprilia heeft denk ik nu een goedkope knock off.

Heeft het zin om voor dit Aprilia blokje een nieuwe cilinder, met zuiger te kopen een met dubbele veer, dat vraag ik mij nu af? En kan ik dat gat in het blok waar de vacuüm voor de benzinepomp zat gewoon dichtmaken met wat kan dat het beste, en hoe?

 
Last edited:
Als er een nippel in het carter zit voort de vacuum dan heb je van die hoedjes die je eronder kan schruiven en dan zou ik er zelf nog een tierapje erom heen doen..

Die hoedje zijn lastig te vinden, maar wel te krijgen.
 
Als er een nippel in het carter zit voort de vacuum dan heb je van die hoedjes die je eronder kan schruiven
Zou je eens een voorbeeld stock image van google kunnen af plukken dat ik een idee heb met wat je bedoelt. Misschien heb ik nog wel zoiets liggen. En wat denk jij, blokje waard om nog op te knappen voor de beta of niet aan beginnen? Wil er namelijk een andere cilinder opzetten met zuiger zonder l-veer (dubbele dus).
 
Als de carter bruikbaar zijn dan is het altijd het beste om een nieuw blok op te bouwen..

En dit hoeft niet duur te zijn.. Een naraku krukas kost je 70 euro.. Lager en keeringen rond de 15- 20 euro (maar die van minarelli zijn in overvloed te krijgen en zijn dus niet heel duur.

Pakkingen ect is het geld niet.
 
Als de carter bruikbaar zijn dan is het altijd het beste om een nieuw blok op te bouwen..

En dit hoeft niet duur te zijn.. Een naraku krukas kost je 70 euro.. Lager en keeringen rond de 15- 20 euro (maar die van minarelli zijn in overvloed te krijgen en zijn dus niet heel duur.

Pakkingen ect is het geld niet.

Mee eens. Sta ook op het punt, alleen de god gloeiende rotzooi wat ik hier heb is toch echt kapot gebeund.... Durf garantie te geven dat ze het blok toen niet terug in elkaar hebben gezet met iets van vet of olie op de uiteinden van de schroeven die het blok in zijn gedraaid. Zonder twijfel al zeker van dat het uit elkaar halen meer een SLECHT resultaat zal hebben, er zullen schroeven afbreken of doordraaien. Dan neem ik nog liever de kans om het in elkaar te laten zoals het is en om dan het blok te verkloppen.. Misschien een beetje erg negatief, maar heb geen zin meer in de rotzooi van een ander... De schroefdraad van de ontstekingskant waar de pulley in moet is zelfs naar de kloten, dat bedoel ik dus.

Kan al aan een zo goed als nieuw carter komen voor mijn scooter. Moet alleen even controleren of die echt exact hetzelfde is. Dit is een waar alles wel nog van goed is. Dus niets kapot gedraaid of verneukt.
 
Ik heb eventueel ook nog wel minarelli horizontaal carters liggen. Ga dit allemaal verkopen omdat ik momenteel in de 4takt wereld zit en dit mij erg bevalt i.v.m dat de kleding niet meer stinkt naar die gore walm dat uit de uitlaat van die 2-takts komen..

Gebruik de scooter alleen voor vervoer, en dit gaat verder prima.. Dus heb geen 2-takt onderdelen meer nodig.
 
Back
Top