Beta Ark LC start niet meer

Cor de Keijzer

New Member
Hallo allen,
Sinds heel kort ben ik de gelukkige eigenaar van een Beta Ark LC uit (ik meen 2002). Volgens de vorige eigenaar nog alles origineel.
Had ruim een half jaar stil gestaan, maar na wat moeite toch aan de praat gekregen.
Na ong 20 km probleemloos rijden wilde ik een nieuw tochtje maken, maar na 3 km leek het alsof de brandstof op was....niet meer aan het lopen te krijgen.
Voldoende benzine er in en bougie maakt vonken.
Vermoedelijk verstopt brandstofsysteem.
Vraag: carburateur is er nu af, maar ik durf de sproeiers(???) niet los te halen om door te spuiten...dan weet ik de afstelling niet meer.
Er komt geen benzine uit de nu losse slangen, maar dat komt door de pomp onder de tank?
Hoe, wat kan ik doen.
 
Advertisement - register to remove this

Carburateur moet denk ik gewoon gereinigd worden.. Oudere benzine verglaasd gewoon en laat dan harde troep achter dat de boel kan gaan blokkeren. Beste is carb demonteren en in een ultrasone bad reinigen en dan opnieuw opbouwen.

Daarnaast beste om oude benzine te dumpen en de tank goed door spoelen met andere benzine.. En de vacuum kraan nakijken / schoonmaken.

Eigenlijk is het allemaal nakijk / controlle / schoonmaak werk. Als je niet weet hoe dat moet, moet je ook niet zo`n oude probleem scooter aanschaffen want dan haal je een hoop problemen op de hals.
 
Carburateur moet denk ik gewoon gereinigd worden.. Oudere benzine verglaasd gewoon en laat dan harde troep achter dat de boel kan gaan blokkeren. Beste is carb demonteren en in een ultrasone bad reinigen en dan opnieuw opbouwen.

Daarnaast beste om oude benzine te dumpen en de tank goed door spoelen met andere benzine.. En de vacuum kraan nakijken / schoonmaken.

Eigenlijk is het allemaal nakijk / controlle / schoonmaak werk. Als je niet weet hoe dat moet, moet je ook niet zo`n oude probleem scooter aanschaffen want dan haal je een hoop problemen op de hals.
Merci Eurokit,
Ik heb 1 sproeier doorgeblazen...de andere "schroeven" lijken me stelschroeven en alle in- en uitgangen idem.
Onder in de vlotterbak zat wel een beetje aangekoekt stof, wat nu weg is.
Oude benzine is er nu uit en de tank doorgespoeld..... als alles er weer op zit eerst maar weer een litertje verse er in :)
De vacuumkraan: dat is de bol die vlak onder de benzinetank zit?....Wat kan ik daar aan doen?

Over het aanschaffen van een probleemscooter: ik heb jarenlang Tomosjes opgeknapt/onderhouden (ok...heel wat anders dan een scooter), maar door longproblemen kan ik niet meer de lucht pakken om aan te trappen.
Het was dus echt een noodgreep, want ik had graag de Tomos willen houden ( die kon ik met de ogen dicht repareren :) )
EDIT::: Mijn vraag is niet uit gemakzucht want ik zoek het liefst alles zelf uit...in dit geval loop ik dus vooral ook vast op het punt van het systeem met vacuum .
 
De vacuumkraan: dat is de bol die vlak onder de benzinetank zit?....Wat kan ik daar aan doen?

Gewoon even los halen en het zeefje schoon maken (kan wat troep aan zit, want grof vuil blijft vaak op dat punt hangen)
Als er een benzine tussenzet filter tussen de benzine leiding zit raad ik aan deze te vernieuwen.. De oude kan vervuild zijn zeker na zo lang tijd rijden en ook nog eens een stilstand.


De rest is gewoon een onderhoudsbeurt geven.. Heb geen idee hoeveel km er gereden is met die scooter.
Maar bij een 2ehandse scooter, raad ik altijd aan om deze grondig na te lopen..

Dus, rolletjes vervangen, riem vervangen, vario controleren op slijtage (mits de loop vlakken versleten zijn beter een nieuwe kopen)

Bougie controleren op de juiste verbrandings kleur, vertandings olie vervangen, luchterfilter matje geheel een nieuwe erin..

Remblokken na kijken / eventueel vervangen net als de remschijven..

En de banden profiel op meten, bij te weinig nieuwe banden eronder.
 
De vacuumkraan: dat is de bol die vlak onder de benzinetank zit?....Wat kan ik daar aan doen?

Gewoon even los halen en het zeefje schoon maken (kan wat troep aan zit, want grof vuil blijft vaak op dat punt hangen)
Als er een benzine tussenzet filter tussen de benzine leiding zit raad ik aan deze te vernieuwen.. De oude kan vervuild zijn zeker na zo lang tijd rijden en ook nog eens een stilstand.
Tussenfilter zit er niet tussen, maar heb er wel aan zitten denken.
Het is maar goed,dat er nog maar weinig benzine in zit.....via het slangetje loopt er niets uit, dus zal die pomp er in ieder geval af moeten halen
Wat een werk om alles uit elkaar te bouwen (ik leer er wel weer van, maar had liever met dit mooie weer een stukje de natuur in gewild :) )
Heel erg bedankt voor het meedenken !
 
Dat is geen benzine pomp, maar een vacuum kraantje.. Daar zit gewoon een rubbertje in dat naar boven word gehouden zodat de benzine niet eruit kan lopen.. Maar als je aan de vacuum slang zuigt dan trek je dat rubbertje naar onderen en dan kan de benzine via de bovenste nippel door de benzine slang naar de carburateur.. Eigenlijk is dat een heel dom ding dat open en dicht gaat.(bij een lopende motor blijft die open, maar als de motor uit gaat dan sluit het rubber dat kraantje weer af). Maar pompen doe het niet.
Er word hier gebruikt gemaakt dat de tank hoger zit dan de carburateur.. Dus de benzine loopt dan gewoon naar beneden..

Een benzine pomp word alleen gebruikt bij systemen waar de benzine tank lager zit (dus vaak onder de voeten plank) en je de benzine juist omhoog wilt pompen.
 
Dat is geen benzine pomp, maar een vacuum kraantje.. Daar zit gewoon een rubbertje in dat naar boven word gehouden zodat de benzine niet eruit kan lopen.. Maar als je aan de vacuum slang zuigt dan trek je dat rubbertje naar onderen en dan kan de benzine via de bovenste nippel door de benzine slang naar de carburateur.. Eigenlijk is dat een heel dom ding dat open en dicht gaat.(bij een lopende motor blijft die open, maar als de motor uit gaat dan sluit het rubber dat kraantje weer af). Maar pompen doe het niet.
Er word hier gebruikt gemaakt dat de tank hoger zit dan de carburateur.. Dus de benzine loopt dan gewoon naar beneden..

Een benzine pomp word alleen gebruikt bij systemen waar de benzine tank lager zit (dus vaak onder de voeten plank) en je de benzine juist omhoog wilt pompen.
Dan vermoed ik, dat je me nu een duidelijk euvel aan geeft!
Want er komen 2 slangen uit op de carburateur: als ik aan 1 zuig en/of blaas dan heb ik geen weerstand (ook geen benzine)
Als ik dat bij de andere slang doe zit deze potdicht, dus zuig ik ook geen benzine..... teken, dat het kraantje (die bol onder de tank) verstopt zit ?
 
Beste is niet om aan de benzine slang te zuigen, maar een zuigend handpompje te gebruiken.. Benzine in je mond is niet zo gezond en giftig.
De vaccuum slang is alleen om de rubbere klep naar beneden te zuigen, daar komt normaal ook geen benzine uit alleen een vacuum.

Het kan zijn dat het rubbertje in het kraantje wellicht is opgedroogd of vast zit in het benzine kraantje.. Dan kan je het kraantje denk ik beter vernieuwen.. Dit komt waarschijnlijk omdat hij toch iets te lang heeft stilgestaan met benzine in de tank..

Als het kraantje werkt dan zou er benzine eruit moeten komen.. Maargoed het oude ding is ook al weer 17 jaar oud, dus dat is vrij normaal, die dingen gaan ook geen eeuwen mee.
 
Beste is niet om aan de benzine slang te zuigen, maar een zuigend handpompje te gebruiken.. Benzine in je mond is niet zo gezond en giftig.
De vaccuum slang is alleen om de rubbere klep naar beneden te zuigen, daar komt normaal ook geen benzine uit alleen een vacuum.

Het kan zijn dat het rubbertje in het kraantje wellicht is opgedroogd of vast zit in het benzine kraantje.. Dan kan je het kraantje denk ik beter vernieuwen.. Dit komt waarschijnlijk omdat hij toch iets te lang heeft stilgestaan met benzine in de tank..

Als het kraantje werkt dan zou er benzine eruit moeten komen.. Maargoed het oude ding is ook al weer 17 jaar oud, dus dat is vrij normaal, die dingen gaan ook geen eeuwen mee.
Ik zal je niet langer wakker houden :)
Ik ga er morgen mee aan de slag en zal je op de hoogte houden.
Heel erg bedankt!
 
Zo'n ding heet in het engels een petcock valve.
Kijk even op Youtube en je vindt meerdere filmjes hoe het werkt en hoe je ze kunt testen.

Hieronder het eerste de beste voorbeeld:

 
Vacuumkraan er uit gehaald: deze zat van onderen onder de troep.
Dus de tank er af en goed gespoeld....echter deze bleek een grote scheur te hebben.
Puur toeval op marktplaats een andere voor een prikkie kunnen halen en er op gezet...nieuwe vacuumkraan er op en voor alle zekerheid carburateur goed schoon gemaakt.
De Beta loopt weer, nu alleen weer opbouwen en een eindje toeren.
Probleem zat dus inderdaad aan een flink vervuilde tank en een dichtgelopen kraan.
Hopelijk ben ik op dit gebied voorlopig uit de problemen.
Heeeeeeel erg bedankt, dat jullie deze oude knakker hebben willen helpen !
 
Update: zojuist geprobeerd een tochtje te maken.
Accu was al leeggestart..1x trappen en het liep.
Echter...bij het wegrijden merkte ik al, dat het totaal niet op trok. Snelheid bleef hangen rond 15-20 km.
Een heel enkele keer ging de gang er ineens weer in tot 35 km, maar zakte dan weer terug.
Als ik stop, slaat hij af maar start meteen weer op de accu.
Zit zelf te denken aan te weinig brandstoftoevoer, maar alle slangen zijn doorgeblazen en goed aangesloten.
Waar zou ik naar moeten kijken?
 
Cor de Keijzer said:
Off topic , maar dan wil ik het ook weten ook; 67 aan deze kant ( ben ik benieuwd wie er wint :) :) )

Hallo Cor, jammer dat de scooter toch nog niet goed loopt maar om even terug te komen op je vraag, jij in deze de winnaar ;) , ik ben 58.

Verder voor wat betreft de onregelmatig snelheid en het blijven hangen in snelheid.
Heb je de conditie van je rolletjes al eens nagekeken?
 
Hallo Cor, jammer dat de scooter toch nog niet goed loopt maar om even terug te komen op je vraag, jij in deze de winnaar ;) , ik ben 58.

Verder voor wat betreft de onregelmatig snelheid en het blijven hangen in snelheid.
Heb je de conditie van je rolletjes al eens nagekeken?
Ik heb de rolletjes na gekeken en zag bij 2 stuks een klein, vlak plekje..... de anderen waren nog prima.
Carb is nu wel goed afgesteld denk ik....hij trekt nu slecht op en na een meter of 30 komt er pas echt snelheid in en loopt ie door naar ong 50 km/u.

Zou ik het moeten zoeken in de veertjes? En zo ja: strakker of loser.
 
Cor,

als de scooter origineel is heeft het, naar mijn mening, niet veel zin om andere strakkere of lossere trekveertjes te proberen.
Natuurlijk als ze versleten zijn maw te los, is het natuurlijk wel nodig deze te vervangen echter doe het dan met de originele sterkte.

Bovendien als je al vlakjes op de gewichtjes ziet zou ik ze persoonlijk al vervangen, vooral als je de boel toch al open hebt liggen.
Ook hier weer, neem de originele die erin horen, dit is misschien niet het gewicht wat er nu in zit want bij de verkoop wordt al heel gauw gezegd, "helemaal origineel"!
 
Cor,

als de scooter origineel is heeft het, naar mijn mening, niet veel zin om andere strakkere of lossere trekveertjes te proberen.
Natuurlijk als ze versleten zijn maw te los, is het natuurlijk wel nodig deze te vervangen echter doe het dan met de originele sterkte.

Bovendien als je al vlakjes op de gewichtjes ziet zou ik ze persoonlijk al vervangen, vooral als je de boel toch al open hebt liggen.
Ook hier weer, neem de originele die erin horen, dit is misschien niet het gewicht wat er nu in zit want bij de verkoop wordt al heel gauw gezegd, "helemaal origineel"!
Zoiets had ik ook in gedachten...nu nog naar de juiste gewichtjes zoeken.
merci
 
Beta Ark heeft standaard 6,5 grams rollen.. Als je de originele minarelli vario nog hebt dan heb je de volgende maat nodig 15x12.


Zou op ze minst het volgende doen:

- Luchtfilter matje vervangen (een originele nemen)
- Aandrijf riem vervangen
- Vertandingsolie vervangen

Van de rolletjes even een foto maken

Van de vario beide kanten even een foto maken. (wel even opletten dat de startkoppeling die er achter zit niet eruit of los komt.. Anders kan je die kogeltjes gaan zoeken (dat is echt een k*t werkje)
 
Last edited:
Back
Top