Beta ark LC koude start problemen

arkLC

New Member
Hoi,

Ik heb mijn Beta ark Tribe LC 49cc helemaal opgeknapt. Heb er een nieuwe originele carburateur onder gezet. Deze had ik afgesteld en hij starten meteen met de elektrische startmotor in nog geen seconden. Nu heb ik de scooter weer even stil laten staan (2 uur) en het een aantal keer opnieuw getest met succes.

De dag erna (24 uur later) was wel anders. Hij starten heel even bijna en daarna niet meer. Het vlotterbankje was trouwens vol, deze heb ik toen leeggemaakt en even opnieuw zitten testen, zonder succes met de juiste afstelling die de dag ervoor nog werkte.
De twee andere aansluitingen naast de olie op de carb heb ik overbrugd met een rubberen buisje omdat deze niet aangesloten waren, en om te voorkomen dat er zand en andere rommel in gaat.

De originele carburateur heb ik aangesloten als volgt.

CTzwLCJ.jpg


Nu was ik zelf aan het denken dat er iets mis is met de choke, maar dit weet ik niet zeker. Ik zal straks nog eens kijken of hij aangaat en dan met een busje axe deodorant proberen te kijken of hij bij het spruitstuk geen valse lucht trekt.

Wat zou een andere mogelijke oorzaak kunnen zijn? Een ding wat ik nog moet opmerken is dat ik een inline brandstof filter tussen de carburateur heb zitten. Eentje zoals hieronder (ja deze zit in de juiste richting).
8a3d80ee72ea778b820126cba85d5cac.jpg
 
Advertisement - register to remove this

Gaat hier over een Ark LC uitvoering maar haal uit je verhaal dat je er een carburateur op gezet hebt met koelvloeistofaansluiting. Vraag mij dan eerst af waarom je die dan afgesloten hebt...
 
Gaat hier over een Ark LC uitvoering
Klopt.
Vraag mij dan eerst af waarom je die dan afgesloten hebt...
Zoals hieronder (heb dit even snel in paint gedaan);

CTzwLCJ.jpg


De koeling heb ik niet aangesloten, die zat standaard ofja toen ik de scooter kocht van een vriend ook niet aangesloten. Deze waren overbrugd met een rubberen buisje.

Voorbeeld van cilinderkop met carb koeling overbrugging.
dusja.PNG

Zou dit ook echt daadwerkelijk de oorzaak kunnen zijn? Als dat het geval is zal ik het gewoon terugzetten naar hoe het moet. Wel vreemd dat de scooter voorheen dan wel gewerkt heeft zonder deze extra koeling in de carb. Ik neem aan dat dit met kouder weer geen probleem is maar eerder een probleem zal zijn als het warmer weer is?
 
Ik neem aan dat dit met kouder weer geen probleem is maar eerder een probleem zal zijn als het warmer weer is?
Zou kunnen...

Ook de choke met deze bizarre warmte is redelijk overbodig.
Waar mijn Ark (AC) zonder probleem electrisch start in de koelere maanden is het afgelopen maanden een drama.

Ps
Je bedoelt zoiets:

carb.jpg
 
Zou kunnen...

Ook de choke met deze bizarre warmte is redelijk overbodig.
Waar mijn Ark (AC) zonder probleem electrisch start in de koelere maanden is het afgelopen maanden een drama.

Ps
Je bedoelt zoiets:

View attachment 50065
Ja klopt zoals op de foto. Kwam er ook achter toen ik de brandstof meter (vlotter) was aan het testen dat er inderdaad ook echt heel weinig benzine in zat. Heb dus te weinig in de tank gegooid. Maar dat zou niet verklaren waarom hij zo slecht start, want hij verzuipt gewoon tijdens een koude start. Heb de brandstof filter trouwens vervangen met een betere. Heb ook nog op valse lucht getest bij het spruitstuk. Alles was gewoon goed, geen valse lucht. Heel raar. Kan me alleen nog voorstellen dat die automatische choke dan een defect heeft?
 
Ja klopt zoals op de foto. Kwam er ook achter toen ik de brandstof meter (vlotter) was aan het testen dat er inderdaad ook echt heel weinig benzine in zat. Heb dus te weinig in de tank gegooid. Maar dat zou niet verklaren waarom hij zo slecht start, want hij verzuipt gewoon tijdens een koude start. Heb de brandstof filter trouwens vervangen met een betere. Heb ook nog op valse lucht getest bij het spruitstuk. Alles was gewoon goed, geen valse lucht. Heel raar. Kan me alleen nog voorstellen dat die automatische choke dan een defect heeft?
Al zonder choke geprobeerd?

Kan defect zijn inderdaad of chokesproeier verstopt...
Zelf ook dit probleem gehad, 1x de carb grondig gereinigd, andere choke en starte weer direct.
Probleem was bij mij ook gelijk verholpen na plaatsen 17.5 Dellorto ;)

Na 48 uur moet zo'n Ark in elke omstandigheid opzich gewoon weer electrisch kunnen starten. Wat ik al zei met het afgelopen warme weer en 's nachts koelt het dan weer flink af waardoor je dit soort startproblemen ziet.
Ik heb al wel bij 3 originele Ark's precies hetzelfde meegemaakt.
 
Last edited:
Al zonder choke geprobeerd?

Kan defect zijn inderdaad of chokesproeier verstopt...
Zelf ook dit probleem gehad, 1x de carb grondig gereinigd, andere choke en starte weer direct.
Probleem was bij mij ook gelijk verholpen na plaatsen 17.5 Dellorto ;)

Na 48 uur moet zo'n Ark in elke omstandigheid opzich gewoon weer electrisch kunnen starten. Wat ik al zei met het afgelopen warme weer en 's nachts koelt het dan weer flink af waardoor je dit soort startproblemen ziet.
Ik heb al wel bij 3 originele 3 Ark's precies hetzelfde meegemaakt.

Bedankt voor de tips man! :)
PS ik heb er trouwens al een Dellorto PHVA 17.5 TS 1389 onder liggen. Moet wel goedkomen dan, anders de choke eens weg laten of vervangen.
 
Graag gedaan!

= Goeie keus
Vandaag nog eens zitten rommelen met de choke. Eerste start verzoop hij weer, dus ik heb de choke even eraf gehaald en ja hoor. Hij starten meteen. Ik heb de e-choke getest en het pinnetje zit al standaard helemaal naar voren. Hij is dus echt defect want hij doet verder ook niets (dan behalve warm worden) als ik er 12 volt op zet. Toen ik de buddy eraf had gehaald heb ik nog eens goed naar het spruitstuk keek zag ik dat deze het rubber al poreus is en scheurtjes erin had. Morgen dan maar even nieuwe onderdelen gaan kopen, is het tevens verstandig ook misschien verstandig om meteen het spruitstuk pakking ook te vervangen (de oude ziet er nog ok uit) ?

Ps de PHVA 17.5 TS 1389 werd mij aanbevolen door de Cycleshop. Er zat voorheen een imitatie op, en deze wilde ik niet meer.
Was wel 70 piek, maar dan heb je wel wat :cool:

Alvast bedankt :)
 
Top!

Pakking altijd vervangen en in dit geval niets aan toeval overlaten ;)
En imitatie carburateurs is ALTIJD gezeik.
Dat heb ik ook gehoord. Vandaar de nieuwe.
Heb het nu allemaal wel ok lopend.

Er is alleen een nieuw probleem geïntroduceerd... Het remlicht werkt niet meer. Als ik rem dan dimt het remlicht maar een héél klein beetje en de bekabeling word warm bij de micro switch, ook bij de zekering. Ik snap het niet.. Het heeft wel gewerkt. Heb nu alleen niet alle lampen aangesloten zoals de voorlichting/koplamp. Maar dit kan het probleem toch niet zijn? Moet dadelijk de wiring diagram eens vergroot uitprinten want standaard is die niet te volgen zo klein..

Het remlicht zou normaal fel moeten worden in plaats van dimmen. Dus dit duidt aan op een kortsluiting.. Wat een vreselijke hekel heb ik aan mensen die hieraan gewerkt hebben en maar wat aan kloten. Een grote rotzooi hebben ze ervan gemaakt.
 
Die microswitch zou het probleem mogelijk kunnen veroorzaken:
pinnetje in de switch wordt door remhevel onvoldoende ingedrukt of is lam wat het zwakke remlicht verklaard. Of de hele schakelaar is gewoon defect.
Die schakelaars hebben mij ook voor dergelijke raadsels gezet omdat plotseling de helft van mijn elektra niet meer werkte door die ene corrupte switch!!
De connectors die hier aanzitten zou je bijvoorbeeld ook eens opnieuw aan kunnen sluiten kijken wat het doet...
(maakt slecht contact)

- zorg i.i.g. voor een volledig aangesloten circuit om als mogelijke oorzaak uit te sluiten.
- nieuw lampje 12V/21W - 12V/5W (haal ik uit de manual)
- remlichtschakelaar vervangen:

s-l400.jpg
 
Last edited:
Die microswitch zou het probleem mogelijk kunnen veroorzaken:
pinnetje in de switch wordt door remhevel onvoldoende ingedrukt of is lam wat het zwakke remlicht verklaard. Of de hele schakelaar is gewoon defect.
Die schakelaars hebben mij ook voor dergelijke raadsels gezet omdat plotseling de helft van mijn elektra niet meer werkte door die ene corrupte switch!!
De connectors die hier aanzitten zou je bijvoorbeeld ook eens opnieuw aan kunnen sluiten kijken wat het doet...
(maakt slecht contact)

- zorg i.i.g. voor een volledig aangesloten circuit om als mogelijke oorzaak uit te sluiten.
- nieuw lampje 12V/21W - 12V/5W (haal ik uit de manual)
- remlichtschakelaar vervangen:

View attachment 50073
Yep, was ik al achtergekomen (net nog). Wel vreemd, heb namelijk ook die plastic variant gehad van de micro switch. Die was echt vreselijk slecht en dus af te raden. Want je moest de rem echt helemaal naar achter drukken wilde je het remlicht aan laten gaan. Dus heb de oude terug gezet maar eentje was al beschadigd (hij werkte wel nog tot vandaag dus). Wat is nu gebeurt blijkbaar heeft hij positieve lijn van punt 3 In het wiring diagram "Fuel level indicator" met de grond kortgesloten. Vandaar dat het ook dimlicht achter was en geen remlicht (fel). Ik had gelukkig nog een nieuwe metalen rem micro switch liggen. De oude metalen switch was inderdaad kortgesloten toen ik deze doormeten in continuïteitstest. Ik ben erachter gekomen door eerst te meten op punt 11 (rear light lamps). R en Rs waren beide met elkaar verbonden, dit is niet normaal als je de scooter niet aanraakt dus toen ben ik de switches gaan doormeten en zo heb ik het probleem gevonden.

Hmm. Dacht eerst dat het probleem elders door kwam. Gelukkig niet dus. Wel vreemd dat de bekabeling warm werd, dat is namelijk een zeer slechte zaak.

Maar ja goed het is me ook een zooitje. Wilde bijna al de bekabeling opnieuw doen. Zodat de stekkers niet rondzwabberen bij de radiator wat nu het geval is, omdat alles nogal aan de korte kant is.
 
Back
Top